Merci és a csodalámpa
Míg hőn szeretett munkatársaink a csigafalók országában tigriseket megszégyenítő elszántsággal vadásznak világújdonságokra, addig mi sem lógatjuk lábunkat tétlenül a szerkesztőségben. Tegnap sötétedéskor például a Hungaroringen tettük tiszteletünket: egy rendhagyó Mercedes-teszthez settenkedtünk.

A Mercedes által Intelligens Világítási Rendszerként emlegetett adaptív reflektorrendszerének alapja a xenon fényszórórendszer, amely ötféle megvilágítási módot tesz lehetővé. Mindezt egy számítógépre kötött E-osztályú Mercivel álló helyzetben is bemutatták. Így legalább láttuk, és megérthettük, mi is történik majd menet közben, mert a pályán már csak a kanyarok leküzdésére koncentráltunk.

A kanyarvilágítás hallatán napjainkban azért már kevesen hidalnak le, elég sok gyártó esküszik a maga verziójára. Az E-osztályban azonban egyszerre két megoldás egyesített a gyár. Míg lassabb, városi tempónál az indexszel, illetve a kormány elfordításával egy időben felkapcsolódik az egyik oldali ködlámpa is, addig nagyobb tempónál a fényszórók követik a kormány elfordulását.

Ennél azért sokkal izgalmasabban hangzott a továbbfejlesztett ködlámpa, amely nem csupán a szokott módon bevilágít a ködréteg alá, hanem ezzel összhangban számítógépes vezérléssel a tompított fényszóró beállítását is módosítja. 70 km/órás tempó alatt a lámpa nyolc fokkal kifelé és egyúttal lefelé fordul, így csökkentve a ködről visszaverődő fény elvakító hatását. Sajnos ennek gyakorlati próbáját nem ígérte a program, igaz az ehhez szükséges ködről is gondoskodni kellett volna.

És ezzel még nincs vége a meglepetéseknek, a kocsi orrában fészkelő fotonágyú más rendkívül hasznos munkát is végez. Autópályán, nagyobb sebességnél első körben a fényszórók teljesítményét növeli a rendszer, majd a sebesség további növekedésekor a beállításon is változtat. Ennek hála 120 méterre növekedik a bevilágított aszfaltszakasz hossza.

A sok világítási varázslat ellenére az általunk megtett néhány kör inkább az autózásról szólt, hogy mit is csinált a számítógép az autó elejébe épített lencse segítségével a xenon fényforrásból kiszabaduló fénymennyiséggel, az igazán fel sem tűnt. Egyszerűen csak láttuk, merre is tekeredik alattunk az aszfalt.

Később is inkább a hiányában érzékeltük a rendszer minőségét, amikor saját autóval hazafelé menet már nem láttunk el Záhonyig. Hát igen, a jót hamar és észrevétlenül meg tudjuk szokni.