Ha már az elkövetkezendő napokon mindenféleképpen illik temetőbe menni, megpróbáltuk összekötni a látogatást némi munkával. Szétnéztünk, milyen járművekkel indulhatunk az utolsó útra.
Amint sikerült átverekedni a fejhangon „koszorút ezerért, krizantémot öccázért” szöveget kiáltók és a mécsesmaffiák szekértáborán, majd a főkapun is, a garázsok felé tartva rögtön egy klasszikussal találtuk szembe magunkat. Féltérdre ereszkedve, lapos gumikkal, kissé hiányosan, de meglepően jó színben egy Skoda busz áll az épület mellett. Ezt a változatot bő húsz esztendőn keresztül használták, utoljára a kilencvenes évek közepén volt szolgálatban. Most arra vár, hogy végre múzeumba szállítsák és ott pihenje ki a több évtizedes fárasztó munkát.
Ezeket, és más különleges kivitelű Skodákat, – mint például a menőautóknak szánt darabokat – állítólag az év végén gyártották a csehszlovák üzemekben, miután október környékén leálltak a „hagyományos” kivitelek összeszerelésével. A tíz évvel ezelőtti végső búcsújuk főként a sok panasz miatt vált elkerülhetetlenné. A zaj és a kipufogógázok keserítették tovább az autó után ballagók amúgy sem felhőtlen hangulatát. Helyüket modernebb, illetve elektromos-hajtású járművek vették át.
Háromféle komfortfokozat
Attól függően, hogy mennyi pénzt szánnak a hozzátartozók az utolsó autós kalandra, háromféle kategóriából lehet kiválasztani a legmegfelelőbbet. A legolcsóbb megoldást a magyar gyártmányú Puli kínálja, majd egy osztállyal feljebb érkezik a Fiat Scudóból itthon berendezett jármű, míg a csúcskategóriát a Mercedesből épített változatok jelentik. Utóbbiak több temetőt is ellátnak, alkalmanként vidéki helyszínekre is bérbe adják a legpuccosabb Merciket.
Érdekes, hogy halottaskocsinak nem a temetőben látható járműveket nevezik, hanem azokat, amelyekkel a kórházba, vagy lakáshoz mennek az elhunytért. A temetéskor használt egyszerűbb autókat szertartáskocsinak hívják, az igényesebb darabokat pedig pompakocsinak illik nevezni.
Színes szertartáskocsik
Bár elsőre mindenkinek fekete autó ugrik be, ha temetési menetről van szó, szín szempontjából mégis van választási lehetőség. A fekete mellett ezüst, és sötétkék járművek is vannak az autóparkban, így mindenki megtalálhatja a neki tetsző konzervatívabb, vagy esetleg a kevésbé lehangoló színváltozatot.
Kutyafalka a sírok között
Pulikkal meglehetősen jól állnak a temetők, hiszen 33 darab teljesít náluk szolgálatot. A magyar gyártmányú járgányokat a hódmezővásárhelyi gyárral közösen fejlesztették ki, az alapból kétszemélyes kiskocsiból. A zártszelvényekből készülő alvázkeretre üvegszálas műanyag felépítmény kerül. A fék, kormánymű, az ajtózár szerkezete, valamint a lámpatestek pedig különféle, főként a volt keleti-blokk által készített modellről lehetnek ismerősek. Így Trabant, Skoda, Polski, és Zuk elemeket is felismerhet a figyelmes szemlélő.
Következő oldalon jönnek a tarifák, feltűnik a szépség és a szörnyeteg és írunk a temetői büntetésmunkáról is.
Hangtalan hajtásáról 7,4 kW-os villanymotor gondoskodik, amit eredetileg tíz darab 6 V-os 240 amperórás Perion akksi táplált, majd a gyár megszűnése után átálltak a 12V-os Varta akkumulátorok használatára, amiket napi 2-3 temetés mellett nagyjából kétévente kell lecserélni. A kisautó töltése egyszerű, csupán az autó elejében megbúvó elektromos csatlakozót kell a konnektorba dugni.
Szervizelésébe olyannyira belejöttek az itt dolgozó szakemberek, hogy a még üzemelő kórházi, illetve magántulajdonú járművek javítását is itt végzik. Alkatrészekből nincs hiány, a szervizben az évek során megtanulták, miket kell raktáron tartani.
Mentőautó alapokból
A következő kategória képviselője a Fiat Scudóból készült jármű. Ez már nem annyira ijesztő látvány, mint egy Puli. Eredetileg mentőautónak készültek, a gyárból kikerülő üres hátsó résszel érkező kocsit itthon látták el a koporsószállításhoz szükséges extra felszerelésekkel. Itt már minőségi anyagokat is látni, feltűnik a bársonyborítás és a rozsdamentes acél is. Sajnos ezt a modellt az olaszok nem tudták automatikus váltóval szállítani, így maradt a temetői körülmények között kényelmetlen manuális megoldás.
A legszebb és a legcsúnyább
A legutolsó autós úthoz talán a legstílusosabb választás a Farkasréti temetőben talált fekete Mercedes lehet. Igaz, hogy nem ez a legújabb, nem is elektromos hajtású, de messze ez a legelegánsabb, bár ez az utasoknak már valószínűleg nem sokat jelent. Hasonlóan a modernebb márkatársaihoz ez is automatikus váltót kapott, így könnyen lehet vele lépésben haladni a menet előtt.
Találkoztunk azonban szörnyű teremtményekkel is, ilyen a szintén magyar gyártmányú, golfkocsikat idéző jószág is. Ezekkel leggyakrabban a Margit szigeten találkozni, ahol fagylaltoskocsiként használják, de sétakocsikázáshoz bérelni is lehet őket.
Sajnos a gyár a temetők igényei miatt nem volt hajlandó változtatni a miniautó szörnyen ostoba első kialakításán. Így annak ellenére, hogy műszakilag remek lenne temetői munkára, a hozzátartozók heves tiltakozása miatt mégsem használják temetéseknél. Helyette büntetésből szemétszedésre, mindenféle lim-lom szállítására használják a platóval felszerelt járművet, amire remekül bevált. Jóval csendesebb, mint a korábban használt traktorok, így kevésbé zavarják a temetőlátogatókat.
Tarifák
A legolcsóbb Pulis szállítás 6000 forintba kerül, a Fiat Scudo bérleti díja pedig alkalmanként 10 000 forint. Ha figyelembe vesszük, hogy egy temetés menyibe kerül, akkor a legdrágább, Mercedes-es megoldásért elkért 16 000 forintos összeg sem tűnik annyira rémisztőnek.