Rendszámtan

Évközben egy kecskeméti családi ház rejti a nem mindennapi gyűjteményt, ahol előzetes megbeszélés után bárki megnézheti a táblákat. Szerencsére mostanában nem kell olyan messzire utazni, hiszen január 31-ig a Közlekedési Múzeumban is megtekinthetők a több ezres kollekció legérdekesebb példányai.

Már a fele is rekord

A két fiatalember első igazi, ritkaságszámba menő szerzeménye egy kétnyelvű, cirill és latin betűkkel írt szerb kerékpár rendszáma volt, amelyet azóta több különlegesség is követett. A lassan tízezer darabosra hízó kollekció aránylag hamar, már 2001-ben hivatalosan is bekerült a Guinness Rekordok Könyvébe, pedig akkor mindössze 5611 darab tábla volt a Kenyeres fivérek birtokában. Nagyjából minden darabról tudják, hogy hol használták, mindössze öt fémtábla eredete nem ismert a tulajdonos testvérpár előtt.

121 ország termése

Főként autó-rendszámokból áll a gyűjtemény, de néhány kerékpár és teherautó rendszámtáblája mellett találhatók keskeny nyomtávú mozdonyról, illetve a legendás 424-es gőzmozdonyról származó pályaszámok is. Ezen kívül erdélyi lovaskocsin, svájci kerékpáron, valamint nepáli autón lévő tábla is került a kiállítás anyagába.

Összesen 121 országból származó táblával büszkélkedhet a testvérpár. Mikronéziából, Irakból és számos, ma már nem létező országban használt, néha domborműnek is beillő rendszámmal is találkozni a múzeumban. Jó volt látni a régi, fekete alapon fehér karakterekkel jelzett taxis, állami rendszámokat is, de a furcsa formájú, arab betűkkel gazdagon teleírt táblák is megdolgoztatják az ember fantáziáját. Lelki szemeim előtt zokogó közterületesek képe bontakozott ki.

A kiállításon a legértékesebbnek a régi magyar, illetve a második világháborús rendszámok tűntek, igaz, sokkal izgalmasabb lenne, ha az adott táblához tartozó jármű történetéről is lehetne valamit tudni.

Ez alól talán csak a korabeli elnöki tanács elnökének, Losonczy Pál „A 00-01”-es rendszáma volt kivétel, hiszen a kiállítóktól itt még olyan fotóra is futotta, amin Losonczy mosolyog a kamerába és még az is kiderül, hogy valaha egy Csajka két végén feszített az a bizonyos tábla.

Hogy mikor lesz megint új rendszám, és mennyivel drágább a HOMOK-1, mint a SEX-001, kiderül a következő oldalon.


Az első fémtáblák

Az autók elterjedésével egy időben jelentkezett az igény, azok jelölésére is, bár akkor még jóval egyszerűbb feladat volt a néhány jármű azonosítása. Már 1901-től rendeletek írták elő a hatósági rendszámok használatát, illetve a kötelező műszaki vizsgálatot is. Hazánkban a Magyar Automobil-Club 1906-ban kelt nyilvántartása szerint a legnagyobb szám ami rendszámra került a 351-es volt, ami Törley József egyik teherautóját jelölte.

A második világháború után némileg változott a helyzet, a roncsokból összetákolt, esetleg külföldről behozott járművekre aránylag olcsón lehetett használati engedélyt szerezni. 1948-ra azonban már szigorodtak a szabályok, ismét kötelezővé tették a műszaki szemlét és új rendszámokkal látták el a járműveket.

A jelenlegi rendszer előtt is hat karakterből álltak a rendszámok, de két betű, négy szám felosztásban. Inverz, fekete alapon fehér karakteres táblát kaptak az állami tulajdonú gépkocsik, és néhány betűkombináció is foglalt volt. Mivel a nyolcvanas évek végére kezdett elfogyni az így variálható kb. 6,5 millió lehetőség, más megoldás után kellett nézni. 1988-tól egy darabig még a duplázott betűkkel operáltak, azonban ez már csak az utolsó szalmaszál volt, jönnie kellett valami újnak. A manapság is használt megoldás elméletben már több mint 17 millió variációt kínál, amely jó ideig még biztosan elegendő lesz.

Egyedi rendszámok

Mióta Magyarországon bevezették a három betűből és három számból álló táblákat, azóta némi felárért cserébe egyedi rendszámot is igényelhet, akinek erre van gusztusa. A még le nem gyártott, de három betűből és három számból álló, úgynevezett „egyénileg kiválasztott” azonosítóért 72 000, míg az „egyedileg előállított”, 4-5 betűt, 1-2 számot tartalmazó, összesen hat karakterből álló rendszámért 280 000 forintot kell fizetni.

Néhány megkötés azonban ezekre is érvényes, így az első karakternek betűnek, míg az utolsónak számnak kell, lennie és a betűk után már csak számok következhetnek.

A kispályások

Visszatérve a gyűjtőszenvedélyre és a régi rendszámokra, számomra teljesen érthető a fiatalemberek fura hobbija, hiszen általános iskola alsó
osztályainak padjait koptatva magam is gyűjtöttem a rendszámokat. Igaz, jóval szerényebb módszerekkel és hatásfokkal, hiszen egyik kis pajtásommal versenyezve csupán az utcán látott C-vel kezdődő rendszámokat, és a hozzájuk tartozó autó típusát, színét jegyeztük fel egy kockás füzet lapjaira. A hétvégi termést az első szünetekben elemeztük, a legnagyobb elismerést értelemszerűen a legrégebbi CA, CB kezdetű táblák begyűjtése jelentette.

Nálunk azonban ez a gyűjtőszenvedély hamar elmúlt, rekorder nem lett egyikünkből sem.