Peugeot-gyár, Nagyszombat

A budapesti indulásnál felsorakozott 11 darab 207-es között volt mindenféle. Három és ötajtós, benzines, dízel, erősebb és gyengébb is. Legjobban mindenki a BMW-vel közösen fejlesztett 1,6-os benzinmotorral felszerelt 207-es kulcsait szerette volna megkaparintani, de ebből sajnos nem volt túl sok. Így kétfős csapatunknak egy 1,6-os dízel jutott, de legalább az erősebb fajtából, így az odaúttal hamar végeztünk. Hazafelé már nagyobb szerencsénk volt, akkor sikerült megszereznünk az egyik PSA-BMW motoros jószágot, ami kisebb csalódás volt. Kerestük benne a 150 lovat, de sehol sem találtuk.

Megérkezéskor rögtön szemet szúrt, hogy a 192 hektáron fekvő hatalmas, 700 millió eurós beruházással készült autógyár területére egyetlen fát sem ültettek. Mindössze néhány, egyelőre még csenevész bokorral találkozni, és vannak kisebb-nagyobb füves területek is. Legjobban mégis a hatalmas, kaviccsal fedett területekhez vonzódnak a franciák, hiszen abból jutott mindenhova. Biztos azt tartották szem előtt, hogyha valaki nem őrül bele az egész napos monoton 207-es teremtésbe, akkor a munkaidő végén, a csarnokból kilépve se viselje meg az, ha valami inger éri.

a videó a hirdetés után indul

Francia barátaink eredetileg Magyarországon szerették volna felépíteni az autógyárat, de ebből csupán annyira futotta, hogy valamikori magyar területre húzták fel az üzemet. Nem kedvelhetnek bennünket a gallok, hiszen ha 86, vagy 3 esztendővel ezelőtt másként döntöttek volna, ma magyar gyárban készülnének a 207-esek.

A hatalmas, fémből, betonból álló épületek közötti széles gyalogút végig fedett, így a szorgos munkásokat nem érheti sem eső, sem hó, míg egyik épületből a másikba jutnak. Elgondolkodtató, mennyi acélt kellett ehhez felhasználni, de a végeredmény eltörpül az üzem éves 115 ezer tonnás acélfelhasználása mellett.

Vendéglátóink nem bíztak semmit a véletlenre, kötelező jelleggel kellett magunkra ölteni a munkavédelmi sisakot, szemüveget és a köpenyt is. Ez rövid időre feldobta a hangulatot, hiszen az újságírósereg úgy nézhetett ki, mint mikor Vályi elvtárs és kísérete meglátogatta a miskolci Lenin Kohászati Műveket. Szerencsére velünk nem történt semmi baleset, pedig egy igazi autógyár tényleg veszélyes. Néhol szikrák repkednek, a csendesebb összeszerelő-üzemben pedig a száguldozó alkatrészszállító járművek leselkednek a gyanútlan, fegyelmezetlen vendégre.

A csarnokokon belül fényképezni, filmezni bármit lehetett, egyedül a védőfelszerelések nehezítették a munkát. Nagyon macerás munkavédelmi sisakban fotózgatni, videózni.

Titkos sztárgázsi, autóutaztatás és könnyek. Mindez a következő oldalon.


Első kör: a karosszériagyártó részleg Itt rengeteg robot sürgölődött, és ponthegesztők szórták a szikrákat. Ezt a munkafolyamatot sikerült a legjobban automatizálni, kézi munkával csak néhány helyen találkozni. Teljesen más kép tárul elénk a második épületben, ahol a végső összeszerelés folyamatai zajlanak. Itt a futószalagok mellett illetve a szalagon mindenhol emberek szorgoskodtak.

Az üzem éves kapacitása eléri a 300 000 gépkocsit is, jelenleg azonban két műszakban, 3300 alkalmazottat foglalkoztatva naponta 700 darab 207-est gyúrnak a nagyszombati gyárban. A dolgozók átlagéletkora 31 év és aránylag sok nőt is látni a futószalagok mellett, durván minden ötödik munkafolyamatot hölgyek végeznek.

A gyár megtekintése után még egy rövidfilmet is levetítettek, amiben a gyár építését, berendezését lehetett nyomon követni a 2003. júniusi kezdetektől egészen a 2006. októberi hivatalos avatásig.

Ezután egy úriembertől lehetett volna érdekes adatokat megtudni, ha válaszol minden kérdésre. Francia vendéglátóink nem vették jó néven, amikor az egyik újságíró kolléga a helyi és a francia munkások bérezésének különbségéről szeretett volna hallani.

Rögtön meg is kapta, hogy persze, az újságírókat csak ez érdekli, majd a válasza előtt hosszas önreklám következett, melynek lényege: ha olcsó munkaerőre volna szükségük, akkor Kínában építették volna fel a gyárat. Szlovákiára állítólag azért esett a választás, mert innen könnyen szállíthatók az elkészült autók a környező országok piacaira és azt is megtudhattuk, hogy a nemes lelkű Peugeot akkor sem fogja bezárni a nagyszombati gyárat, ha majd a szlovák munkások bére is eléri az európai színvonalat – vagyis háromszor, ötször akkora lesz, mint most.

Ennél a pontnál néhányan bizonyosan meghatódtak, még talán egy könnycsepp is kúszott a szemük sarkába, de akik emlékeztek arra, mit is mondott a kísérőnk az összeszerelő-üzemben, azok inkább csak bambán néztek. Korábban ugyanis azt tudtuk meg, hogy jó néhány Spanyolországban készített 207-est Szlovákiában adnak el, és jut a szlovák gyárból is a spanyol piacra, tehát elképzelhető, hogy mégsem a szállítási költségek jelentik a PSA számára a legnagyobb érvágást.

Elégedett a cég vezetése a szlovák munkaerővel is, hiszen még az autógyárban megszerezhető legalacsonyabb fizetés is eléri a szlovák átlagbér szintjét, így lehet válogatni a jelentkezők közül. Nincs is munkaerőgondjuk. Ennek ellenére gondolnak a jövőre, és több szlovák szakiskolával, egyetemmel működnek együtt, amelynek célja az autógyártáshoz kapcsolódó korszerű szakismeretek terjesztése.