Vonat helyett Mercedes
Made in W. Germany: az észak-afrikai taxisok között szinte vallásos tisztelet övezi ezt az áruvédjegyet. A békebeli német iparosmunka becsületét minden más autónál jobban bebetonozta a fejekbe a 123-as kódú Mercedes taxi, amelyre a marokkói távolsági közlekedés épül. A legnyugatibb arab országban taxizni nem luxus, hanem a tömegközlekedés egy formája. A városok között megy ugyan busz és van kétezer kilométernyi vasútvonal is, de az ötödakkora Magyarországra négyszer akkora vasúthálózat jut.
Egyterű, másként
Az iránytaxinak befogott koros Mercik utasai nem is értik, mire verik magukat az egyterűk. A harmadik üléssort némi áldozatkészség helyettesíti. A 123-as taxikban hátul összeszorulnak négyen, a vezető és az utas közé még pont befér a hetedik. Persze felnőttekről beszélünk.
A gyárban megálmodottnál több férőhelyen a mohamedán férfi az összes feleségét magával viheti, ha egynél több van neki. Bár a többnejűség nem tilos, senki nem halmozhatja ütre-hatra az asszonyokat. Hites feleségből maximum négy lehet, de ez is igen ritka. A férjnek ugyanis az összes hölgyet el kell tartania megfelelő színvonalon, plusz törődnie is kell velük. Négy arát csak egy vagyonos távpumpáló bajnok bír el tartósan, még az ottani szerény életszínvonalat ismerve is.
Opel: a szegények Mercije
Ha nem telik a taxisnak 123-asra, akkor beéri egy Opel Rekorddal. Az Opel volt a stuttgartiak után a második német autógyár, amely dízelmotort is kínált. A dízel Rekord bevezetéséhez nem ártott némi csinnadratta, ezért az új motorból mindjárt faragtak is egy öngyulladós versenyautót, amely 20 átlagsebességi rekordot döntött meg. A helybéli taxisok persze úgy vannak ezzel, mint a sassal a paraszt (a sas nagyon magasan repül, a parasztot meg nagyon nem érdekli). A
Előlünk eldugták azt az olcsó Volkswagent, amelyik a Swift ellenfele lehetne itthon. Részletek odaát.
Kicsiben a latinok az urak
Nagyvárosokon belül ezerszám rohangálnak a „petit taxi” feliratú kis taxik. A taxiállomány dandárját a dízel Fiat Uno és a Peugeot 205 D adja, a frissebb eresztést a Fiat Palio képviseli. Az autókat csak akkor selejtezik le, amikor már nincs esély újabb életet lehelni beléjük, addig pedig félmillió kilométert könnyen beléjük hajtanak a sofőrök.
Marokkóban azért is kell nagyon óvatosan vezetni, mert nincs átfogó állami egészségügyi ellátás. Ha valakit elütnek, adott esetben ott halhat meg az utcán, ha a családjának nincs pénze a magánkórházak megfizetésére. A helyiek persze a halálhoz is egészen máshogy viszonyulnak, mint mi, a gázolást betudják Allah akaratának.
Család az állam helyén
Állami gondoskodás híján a család szövi a szociális hálót. A szolidaritás az elesettekkel látványosan erősebb, mint a keresztény gyökereit az EU alkotmányából kigolyózó Európában. A jótékonykodás az iszlám öt oszlopa között a negyedikként szerepel a napi ötszöri imádkozással (2.), a Ramadán hónapjában tartott böjttel (3.) és a mekkai zarándoklattal (5.) együtt. Az iszlám első oszlopa a hit Allahban és abban, hogy Mohamed az ő prófétája.
Az utcákon nagyon úgy tűnik, hogy mindenki vezet, minimum egy szakadt motorbiciklit. Mindeközben a lakosság közel fele írástudatlan, jogosítványt pedig analfabéták nem szerezhetnek. Sebaj, a motor ott sem papírral megy, ahogy mondani szokás. Bukósisak ügyben sem sikerült rendező elvet felfedezni, talán az a kisebbség visel sisakot, akinek nagyon jól áll.
Ruszki módszer
Az évtizedes kocsikat és az ősi buszokat imponáló találékonysággal tartják mozgásban. Fényesre sikált padlójú, steril műhelyekről szó sincs, ott is az orosz iskola dívik, akik egy pokrócon főtengelycsapágyat cserélnek. Marokkóban bármit bármivel megpatkolnak, ami ha nem is lesz olyan, mint a gyári volt, de működik.
Brazil Fiat, arab Dacia Marokkóban az egykori gyarmattartók uralják az autópiacot. A Renault a piac ötödét tartja kézben, második a Peugeot jó 16 százalékkal. A Renault fölénye a Dacia Logan helyi összeszerelésével csak nőni fog. A Casablanca mellett készülő Logan átszámítva 1,7 millió forinttól kapható, amivel elhalászta a legolcsóbb új autó címet a Brazíliából behajózott Fiat Uno elől. A Fiat elvesztette korábbi domináns szerepét, de a legolcsóbb dízelt sokáig ők kínálták. Az Uno 1.7 D 2,1 millió forintnyi dirhámba kerül, az pedig keveseket zavar, hogy a konstrukció bő 20 éves, mert állítólag ez a legstrapabíróbb autók egyike. |
Volkswagen, olcsón
Fejlődő országként több olyan autó is kapható ott, amit mi csak képről ismerünk. Itthon nem forgalmazzák a Fiat Paliót valamint a szintén brazil import VW Golt és a Paratit. Utóbbi a régi Golfra épülő Gol kombiváltozata. A helyi piacon a Renault-hoz tartozó Samsung modelleket is értékesítik, egyelőre nem túl nagy sikerrel.
Légzsák helyett légkondi
Az olcsó alapmodellekben a légzsák sokszor még a kormányból is hiányzik, a légkondit viszont több kisautóban is szériában adják a nyári hőség miatt. Az autóárak jórészt magasabbak, mint, itthon, például a Suzuki Alto induló ára 2 millió forint felett van, a legolcsóbb Renault Mégane pedig 3,9 milliótól kapható 1.4 literes motorral.