Üzemanyag kell. Muszáj. Ez kell az öreg csotrogányokba, az új járgányokba, sőt meg a hibridekbe is. Akinek jól megy, annak még a fűnyírója is benzines. De mi lesz idén az árakkal, olcsóbb vagy drágább lesz-e az üzemanyag? Egyet tippelhetnek.
Ha azt játsszuk, hogy a tavalyi árakat szép görbén ábrázoljuk, meglephet a fordított lavór, ami az árak ingadozását mutatja. Ebből jól látszik, hogy 2006 elején nagy ugrással kezdett az üzemanyag, valahol 255 forint körül nyitott a 95-ös, év végére pedig ugyanide, sőt egy picivel lejjebb ért vissza a garafikon vonala.
Év közben volt minden: drágulás, engedmények, de főleg őrületes magasságok. A benzin átlépte a 300 forintos határt is, sőt a gázolaj is 290 körül mozgott, hétről hétre emelésekről számoltunk be egészen szeptemberig. Az emberek lázadoztak, szívták a foguk, de az utakon nem vettük észre, hogy akár egyetlen autóval is kevesebb volna. Ennyit a lélektani határról.
Szeptember körül kezdett esni a benzin ára, és lassan elérte a gázolajét, valahol 280 környéken. Ezt a még idegesítően magas árat sikerült lejjebb tornázni, ahogy közeledtünk az év vége felé, és egészen múlt hétig úgy volt, hogy a 95-ös benzin olcsóbb volt a gázolajnál. Az új évben kapásból 8 forintos csökkenéssel nyitott a gázolaj, és a napokban a kőolaj árának csökkenése újabb engedményeket tesz lehetővé, de ebből ne vonjunk le messzemenő következtetéseket.
Ami mögötte van: vér, viharok, politika, spekuláció
Általában a világpiaci árak emelkedésével indokolja a MOL a hazai üzemanyagárak emelkedését, ami többnyire igaz is. Az viszont, hogy mi befolyásolja a világpiaci árat, még egy jól képzett földi halandónak is csak nagyjából dereng, csupán néhány elemző képes átlátni az összefüggéseket. Jósolni viszont ők sem tudnak/mernek hosszan előre.
Van persze némi ciklikusság az árakban, és ezek alapján meg lehet fogalmazni néhány alaptételt is. Annyi biztos, ha nő a kereslet, nő az ár is, ha csökken kereslet, az ár is lefelé megy – még ha ez józan paraszti ésszel nem is logikus mindenkinek. A válasz a közgazdaságtanban rejlik.
A következő oldalon lehet olvasni az 500 forintos benzinről
Nem fogy ki az olaj
Évek óta riogatnak olyasmivel, hogy belátható időben belül elfogy az olaj és vége lesz a világnak. Egyelőre úgy tűnik, nem kell ilyesmitől tartani. Egyre-másra újabb lelőhelyeket fedeznek fel, bár a keresletet még így sem sikerül kielégíteni, mivel nagyjából 3-4 év, míg egy lelőhely bekapcsolódhat a termelésbe.
A növekvő kereslet főként a rohamosan fejlődő Kína és India számlájára írható, ahol nincs saját olajkészlet. A háborúk vagy természeti katasztrófák értelemszerűen akadályozzák a kitermelést, így ezek miatt is drágul az üzemanyag. A tavalyi 300 forintos üzemanyagot is ilyen tényezők befolyásolták.
2007-ben: 200-500 ft/liter
Az általunk megkérdezett gazdasági elemző szerint lehetetlen egy évre előre megjósolni, hogyan alakul az üzemanyagok ára, lehet hogy 200 lesz, de akár elérheti az 500 forintot, bármilyen röhejesen is hangzik mint lehetőség.
Rövid távon érdemes csak gondolkozni. Még a nagy nemzetközi elemzések is homlok egyenest ellent mondanak egymásnak, az egyik az eddigieknél olcsóbb, a másik drágább olajárat kalkulál. Jelenleg olcsóbb az olaj, mint tavaly bármikor, és ennél még lejjebb is mehet a hordónként, dollárban megállapított ár. Ennek oka, hogy az USA északkeleti vidékén a szokásosnál jóval melegebb van. Velünk ellentétben az arab világbéli és fejlődő országokat tömörítő szervezet – az OPEC – ennek nagyon nem örül, és máris lépéseket tett a kőolaj árának erősítése érdekében.
Ettől függetlenül még így is több helyen olvastuk, hogy éves szinten csökkeni fog az olaj ára. Ezek a becslések a lassuló amerikai gazdaságot jelölik meg fő indokként, ami szerintük a kitermelés növekedésével egyenlő. Világszerte egyre népszerűbb a növényi alapú bioüzemanyag is, ami tovább gyengítheti a kőolaj árát.
A világpiacon túl
A világpiaci árakon kívül a hazai árakat a forint illetve a dollár árfolyamának változása okozza. Az elemző szerint a dollár alakulását majdnem olyan nehéz megjósolni, mint a kőolajét, de a forintról már könnyebb nyilatkozni.
Mivel most rendkívül erős a hazai fizetőeszköz, inkább gyengülésre lehet számítani, ami kismértékben emelheti az üzemanyagárat. Komoly gyengülésre viszont senki nem lát okot, úgyhogy jellemzően nem ez lesz az, ami befolyásolja majd a hazai kutak árait.