Sokakat érdekel
Mikor a Szomszédokban ámulva hallgattam a telefonzsinórral összekötött világhálózat csodáját, többek között arra sem tippeltem volna, hogy 2006-ban a tesztek közül a Kia Ceedét olvassátok el a legtöbben, és a keresőkből is erre az anyagra talál el hozzánk a legtöbb olvasó.
Nem csoda, hogy az autónak már magyar rajongói kluboldala is van. Tisztára, mint Jimmynek, akinek szellemét nemrég megidézte Árpy és Lui Padre, mindannyiunk okulására.
Aztán megjött hozzánk a várva várt autó. A formatervezőknek talán egy Corolla-fotó lehetett a párnájuk alatt, amiből ATP-termelés közben egyes vonalak átugráltak a fejükbe. A Ceed a kis toyotás beütéssel együtt csinos autó, formája ráadásul egy hazánkfiát dicséri.
Mint a menők
Koreában talán most először sikerült távol tartani a készülő autótól azokat a gonosz kis lényeket, akik a kamillás gőzből kiszabadulva teleszórják a belső teret pocsék műanyagokkal. Ők lehelik rá az utastérre az oldószeres rontást is, hogy a vásárlóba beleivódjon, ő beérte egy olcsó és másodvonalbeli termékkel.
Most erről szó sincs, a Ceed belül annyira nem koreai, hogy az egyszerűen üdítő. Amit látunk, hallunk, tapintunk, az sokkal inkább egy friss japán autót idéz, amelyet nekünk európaiaknak találtak ki. A műanyagok egész igényesek, nem érezni bántó spórolást.
A modernkor jegyében van USB-csatlakozó az ülések között, ami az iPodot csak töltötte, de egy sima MP3 lejátszót rádugva menten megszólalt Bill kapitány. Aki még kazettáról küldi a lakodalmast, az vigasztalódhat az óriási ajtózsebekkel és egyéb rakodóhelyekkel. Apró finomság még a csillapított kapaszkodó és a vakító fényre elsötétedő belső tükör.
Nagyoknak is kényelmes
Az európai igényesség jegyében a deréktámaszos ülések kényelmesek, hátul pedig van kartámasz, ami gyermekkoromban még csak a kiváltságos kocsikba járt. A Ceedben akkor is prímán elvoltunk, amikor a darabonként minimum 190 centis Hamar Balázs és Földes Attila egymás mögé szállt be. A csomagtartó rovására megnyújtott lábteret már láttunk eleget, de itt a fejünk is elfér és a csomagtér sem kisebb az átlagnál. Pont akkora, mint a 307-é.
Persze vezettük is a Ceedet, csak az már nem fért ki ide
Innen, onnan
Vezetés közben látni vélek több tucatnyi Corollát, Golfot és Focust, ahogy ízekre szedik őket a Kia fejlesztői. A szorgos mérnökök aprólékosan megmérhették, hogyan kattan be az ablaktörlő, milyen ellenállása legyen a fűtés forgókapcsolóinak, hány decibellel csapódik be az ajtó. A belső világítás és a klímakapcsoló a Golf Plusból ismerős. Ez nem olyan nagy baj, mint a tesztautónak az a sajátsága, hogy 15,5 fokra állítva is úgy küldte a hőt, akár egy Zsiguli.
Nem akarok senkit lengőkarnak hívott vasdarabokkal hergelni, ezért csak annyit, hogy konstrukciós igényességben a futómű a Focus és a Golf V-alapú klónokkal van egy szinten. Úttartásban tényleg királymenő, egyedül a kényelem lehetne jobb. Szép dolog büszkén hasítani a fordulókban, de az itthoni utakon túl sok gödör les a kerekekre.
122 lóerő: számíthatunk rá
Astra-méretű autókban elszórtan találni csak olyan ezerhatos benzinmotort, amit nem kizárólag az ára miatt nyelünk le „a dízel jobb lenne, csak túl drága” – kitétellel. Itt azonban 122 lóerőt kapunk, ami nemcsak papíron sokkal jobb annál, mint amit a ráérős kompakt benzinesektől megszoktunk. Van ereje a kocsinak, a gép szépen pörög, jó a hangja, de használható kis fordulaton is. Elinduláskor kell csak odafigyelni rá, mert érzékeny alapjárat körül, utána viszont vehemens.
Finom, pontos váltót kapott, de túl rövid ötödikkel, ami megdobja a zaját 140-160-nál. Országúton és városban jól jönnek a szűkre osztott fokozatok, Budapesten pedig a szép nagy füleknek is örültünk, amiből jól látni, mi várható a többiektől. A méretes visszapillantókat a megváltozó törvényi előírások kényszerítik ki, itt volt az ideje.
Szeretnénk, de nincs
A Ceedről a kampány bevéste az érdeklődők eszébe, hogy hosszú rá a garancia (5 év általános és +2 év a hajtásláncra) és hárommilliótól kapható. Ez a kettő tényleg áll, de aki a jó kis ezerhatos benzinesre vágyik, annak már most le is görbülhet a szája. Az 1.6-os motor LX Base és LX felszereltséggel nem kapható, így viszont 4,1 millióba kerül, ami nagyobb sokk annál, mint amekkora örömünk a sokféle extrában van.
A Ceed nem attól nagy mutatvány, hogy olyasvalamit nyújt, amit ennyi pénzért egy másik autó sem tud. Egyszerűen csak sok mindenben jobb az átlagnál, árban viszont látótávolságon belül marad az átlagemberek számára. Ez így együtt okozhat némi aggodalmat a konkurenseknél.
Akinek élből nem tetszett |
Egy elfogult Kia-ellenes tesztje a következő oldalon
„A parkolóban nemes egyszerűséggel elmentem a Ceed mellett, mire András szólt, hogy „ez az”. Meg kell hogy valljam, életemben nem ültem még Kiában. Német, azon belül is Mercedes-Benz kedvelő és tulajdonos vagyok, így én magam is kíváncsi voltam az autóra.
Közelről az autó számomra egyértelműen a Toyota Corollára hasonlít, a legtöbb nézőpontból ennek az autónak az átirata köszön vissza. Belül kellemes, sallangmentes tér fogadott, amely mentes mindenféle prémium igénytől. A bőrkormányt kiemelném, rendkívül kellemes a fogása.
Hasonló teljesítményű benzinmotoros autóval már régen autóztam, így viszonyítási alapom nem igazán volt. A motor a fordulatot nagyon könnyedén, mondhatni japánosan vette, 4000 felett kifejezetten sportos hangokat bocsátott ki magából, és leszabályozásig húzott. Ami meglepett, hogy 50-60 km/órás elővárosi forgalomban nem hogy tűrte, hanem szerette az ötödik sebességi fokozatot, ahonnan gázadásra ha nem is lódult meg, de szépen és stresszmentesen indult el.
A motorról még annyit, hogy egy lámpánál egy spontán gyorsulási versenybe kezdtem egy HR-V-ssel, aminek az eredménye az lett, hogy orrhosszal győztünk. Furcsa élmény volt. Akkor éreztem, hogy a sportos körítés valójában csak körítés, hiszen a kellemes orgánumot nem kíséri hozzá illő igazi erő.
A futómű a rossz budapesti utakon is csendes, az úthibákat jól tűrte, viszont a kanyargós hegyi úton is stabil maradt. Számomra nagyon hasonlított e téren a Focushoz. Örömként éltem meg, hogy az ESP már ebben a szegmensben is megtalálható.
Azt nem tudom, hogy mitől jobb vagy rosszabb a konkurenciánál, de összességében egy kiegyensúlyozott családi autó a Ceed, amelyen gyakorlati kifogásokat nagyon nehéz találni.
Tudom, szubjektív vélemény, de én úgy éreztem magam benne, mint anno az Astrában: az ég világon senki nem figyelt fel az autóra. Még annak ellenére sem, hogy egy teljesen új modell. Ez a „szürkeség” nekem nagyon furcsa volt. Egy kifogástalan, de érzelem nélküli autó. Gab80″
Értékelés, technikai adatok, árak, konkurensek az utolsó lapon
|
|
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 1591 |
Furat x löket (mm) | 77 x 85,44 |
Hengerek / szelepek száma | S4/16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 90 (122)/6200 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 154/5200 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 10,9 |
Végsebesség (km/h) | 192 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 8,0 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 5,4 |
Vegyes (l/100 km) | 6,4 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 152 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4235/1790/1480 |
Tengelytáv (mm) | 2650 |
Csomagtér (liter) | 340-1300 |
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) | 1263-1355/355-447 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 53 |
Gumiméret | 205/55 R16 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 4 086 000 |
Konkurensek (forint) | Chevrolet Lacetti 1.6 Platinum, 4 114 000 |
Ford Focus 5a 1.6 Ti-VCT Trend Plus, 4 295 000 | |
Opel Astra 5a 1.6 Cosmo, 4 362 000 | |
Peugeot 307 5a 1.6 Sportline, 4 350 000 | |
VW Golf 5a 1.6 FSI Sportline, 5 853 600 | |
Tesztelt autó ára (forint) | |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | Első, oldalsó és függönylégzsák, menetstabilizáló, ABS, elektronikus fékerőelosztó, aktív első fejtámlák, aut. légkondicionáló, el. ablakemelő elöl-hátul, távirányítós központi zár, aut. sötétedő belső tükör, esőérzékelő, motoros állítású fűtött külső tükrök, CD-s rádió hat hangszóróval MP3-lejátszással, USB-csatlakozóval és aux-kimenettel, fedélzeti számítógép |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | A Ceed azért veszélyes a konkurensekre, mert nem az ára a fő vonzereje. Egy mindenben eltalált kompakt autó, benne ülve az ember nemigen sóvárog egy konkurens után sem. Ostobaság viszont, hogy a motorokat és a kiviteleket nem lehet szabadon kombinálni, ami sokba kerülhet a márkának. |
Pontszám (max. 10) | 8,25 pont |