Hatékony, de túl kicsi
Ha nem a szalag melletti munkások szemével nézzük, elvileg minden szép és jó a Suzukinál. A kereslet több modellnél is meghaladja a gyártókapacitást, a Grand Vitara, a Swift és az SX4 megjelenésével a termékeknek végre van jellegzetes márkaarculatuk.
Mégsem teljes a boldogság, a Suzuki ugyanis túl kicsi az autógyártók globális háborújának tartós túléléséhez. A tavalyi 2,2 millió helyett ezért a 2009/2010-es üzleti évre hárommillió kocsi eladása a cél, ami már biztosítja a cég önállóságát a nagy melák konszernek között.
Túllépni a kisautókon
Az igen hatékonyan működő Suzuki jelenleg csak a kiskategóriában aktív saját modellekkel. A japán belpiacra szánt mikroautókon és a világszerte egyre kapósabb kiskocsikon túl a márka felfelé bővíti kínálatát a jövőben. A hazánkban idén ősszel megjelenő SX4 Sedan csak egy apró lépés ebbe az irányba, a készülő Passat-konkurensen jóval több múlik.
A Suzuki rendesen odateszi magát csúcsmodellje kifejlesztésekor. A középkategória nagyágyúi közül egy 3-as BMW-t is beszereztek, majd megállapították, hogy ilyen menetdinamikát fronthajtással lehetetlen összehozni.
Nem a BMW az ellenfél
Nem baj, nekik nem is a prémiummárkákat kell szem előtt tartaniuk, hanem a Mazda6-ot és az európai tömeggyártókat. Tanulmányautóként a készülő újdonság valószínűleg idén Frankfurtban lesz látható. Megvenni csak később lehet majd, az erősebb motorok esetén négy hajtott kerékkel.
Addigra a Suzuki jócskán felfuttatja az Európát Fiat Sedicivel, Swifttel, Ignis-szel és SX4-gyel ellátó esztergomi üzem termelését. A folyamatos fejlesztéssel az elmúlt évben közel 170 000, idén úgy 200 000, 2008 után pedig 300 000 autó készülhet itthon, közöttük egy teljesen új modell.
Sűrű lesz az élet Esztergomban, és a túloldalon következő új autók a legtöbb magyar családot érdekelhetik
Nagy élet Esztergomban
Ez az újdonság lesz a Wagon R harmadik generációja, amely idén ősztől kerül gyártásba az érseki székhelyen. A Splash tanulmány szériaváltozatán kívül szinte biztos, hogy az új Opel Agila gyártási jogát is elnyerte a Magyar Suzuki.
Kiszorul az Ignis
Ha a jelenlegi négy típus mellé még kettő érkezik a teljes gázon üzemelő gyárba, akkor a mostaniak közül egynek ki kell esnie. Ez lesz majd az Ignis, amely az esztergomi modellek közül a legidősebb és a legkevésbé keresett. Az Ignisért nem fogunk könnyeket hullatni, aminek több oka is van.
Előfordult többhónapos várakozás
Kérdés, hogy marad-e elég Suzuki Magyarországnak, mivel nyugaton kevésbé nyomott áron adhatók el, mint a hazai piacon. Tavaly el is jutott hozzánk néhány rémtörténet több hónapos hitegetésről, mire az ügyfél végre átvehette az autót.
Itthonra főleg az SX4-ből jutott túl kevés. Összesen 40 ezret képes gyártani belőle Esztergom, de a gyár rosszul mérte fel a keresletet, mert sokkal többet is el lehetett volna adni. Hazánkban végül körülbelül 7000 SX4 talált gazdára tavaly, de sokan vártak heteket-hónapokat autójukra. A Fiat rokonnal ugyanez a helyzet, csak az nálunk nem kapható, ezért mi nem érezzük a szűk keresztmetszetet.
Javulás várható
A Swiftnél a csúszások főként az 1,5 literes modelleket érintették, mert a sokkal kisebb kereslet okán hátrébb szorulnak a gyártási tervben az ezerhármasoknál. A Suzukinál állítják, hogy ebben az évben nem lesz autóhiány, hiszen nő a mennyiség és a piac is visszaesik. A megkérdezett fővárosi értékesítő tapasztalatai szerint a gyári készletről lehívott autók 12 munkanap után átvehetők, gond csak a ritka változatokkal adódik, például az automata váltós ezerötös Swiftekkel.
Lesznek új dízelek
Versenyképes dízelmotor nélkül már a Swift kategóriájában sem lehet boldogulni Európa-szerte, ezért a Suzuki ezek gyártására is rágyúr. Eddig a Grand Vitarához a Renault, a többi modellhez a Fiat szállította a dízelmotorokat, de idén az indiai gyárban megkezdődik a kis dízelek licencgyártása. A terepjárókhoz 2009-től nagyobb, de szintén Fiat-tervezésű dízeleket ont majd a Suzuki.
A márka a japán Sagarában is új gyárat létesít, ahol jövőre 240 000 kompakt autóra lesz kapacitás, miközben az indiai és a pakisztáni gyárak felfuttatása is sínen van. A további fejlődés ugyanazokon a modelleken múlik, amelyek 2005-től meglódították a japánok szekerét, tehát a Grand Vitarán, a Swiften és az SX4-en.
Feljebb a rali vb-n
A márka népszerűsítésében fontos marad az autósport. A rali-vb-n 2002 óta vannak jelen, előbb az Ignisből, majd a Swiftből faragott versenyautóval. A számos futamgyőzelmen túl eddig egyetlen világbajnoki cím a termés, amit Per-Gunnar Andersson még az Ignisszel nyert.
Jövőre a Suzuki feljebb lép a WRC-k közé az SX4-ből épített autóval. Ez elég nagy ugrás, autóversenyben a WRC-knél csak a Forma-1 jelent magasabb szintet presztízsben, pénzben, nézettségben. Persze csak Európából nézve, mert Észak-Amerikában a NASCAR az úr.
A rali-vb-re áldozott dollármillióknak akkurátusan kalkulált helye van a mostaninál egy harmaddal nagyobb, hárommillió Suzukis terv megvalósításában. Az így elérhető több profit, az erőforrások bővítése a záloga annak, hogy a nagy dinoszauruszok között a jövőben is önálló maradhasson egy kisautómárka.