Mi ez a melegség?
A férfi születésétől fogva ösztönösen óvakodik a feminin dolgoktól, és vonzódik a többször használható atlétatrikókhoz. Céljai primitívek. Zsákmányszerzés, fajfenntartás, néha egy kis státusharc. A genetikai ős férfi azonban nem jó fogyasztó. Ezért a média figyelme egy kisebbség felé fordult. A melegek voltak a modern metroszexuális férfi előhírnökei. Az ős férfival szemben ők kellően érzékenyek, hogy bevásárlóközpontokban gyűjtögessenek, magazinokat vásároljanak, és költsenek magukra. Mert megérdemlik.
Miután a tömegmédia belátta, hogy sajnos nem mindenki meleg, gyorsan feltalálták a metroszexuális férfit. Aki szigorúan hetero, de ugyanakkor olyan érzékeny, mint egy nő. Minden bevásárlóközpontot kilométerekre előre jelez, tud beszélni az érzéseiről, gondosan választ testápolót, a hónalja pedig pőrén puha.
A Mercedes CLS a metroszexualitás alvázára épül. A 2003-as frankfurti szalonon bemutatott bordó/bézs kísérleti modellt többen egyszerűn „lebuzizták”. Ez politikailag több szempontból sem korrekt! Ez az autó olyan, mint David Beckham. A popkultúra überférfije, aki időnként ékszerekkel és ránctalanító krémekkel kényezteti magát. Hogyan keverhetik össze George Michaelt David Beckhammel? Az egyik egy borostás férfival él, a másik egy Spice Girlel.
A CLS-t nem a mérnökök, hanem a marketingguruk alkották. A termék annyira bátor és innovatív, hogy a piac még fel sem ébredt, hogy reagáljon. Miközben a tesztoszteronnal feltankolt BMW 6-os testét szétfeszíti az alfahím-versengés, a CLS csendes metroszexuális eleganciájával magához vonzza a tehetős intellektuális férfiakat. A Mercedes így nemcsak a BMW, de a Lexus és a Jaguár orra alá is borsot tör.
Design
A CLS maga az ellentmondás. Egy kupé, két hatalmas extrával. 2 plusz ajtóval. A sportkupé, amibe hátulra is be lehet szállni az artistaképző elvégzése nélkül. A tervezők a két hátsó ajtóval elvágták a kupévásárlás gordiuszi csomóját. A CLS-sel megszületett a praktikus kupé. Az első lapos „sportkocsi”, amelyben a hátul ülőknek sem megalázó megérkezni a felkapott klubok és üzletek elé. A kisgyermekes családanyák kényelmesen berakhatják a gyermekülést, a férfiak pedig fürdőzhetnek a kirakatüvegek nárcizmusában.
A Mercedes CLS talán az eddigi legérzelemgazdagabb Mercedes. Olyan élmény, mintha Pély Barnát kereszteznénk a MÁV szimfonikusokkal. Az összessel. Vidám baleset. Leonard Bernstein habókos jazzszösszenete. A profizmus kreatív szabadsága.
Az autó elnyújtott formájával és eleganciájával jelen van az utcán. Az első keréktől indított hangsúlyos él, a Jaguáros összeszűkülő izmos far a hagyományos sportkocsik arányait mutatják. A grandiózus tetőív megkívánja a 18 colos felniket. A keret nélküli ablakok, a krómlemezekkel lezárt ajtóvégek és a két vaskos kipufogó mind gusztusos részletmegoldások. Ha az első lámpatestnél nem adagolják túl a jazzfunkot, még harmonikus is lehetett volna. Így azonban inkább karakteres.
Peter Pfeiffer csapata bionikus autókat szeretne építeni (bionika: a természettől ellesett trükkök és a legújabb technológia keveréke), munkájukban egy biológus is segít. Ezt a tengerilény-vonalat a CLS-ben is tetten lehet érni. A tervezés a legapróbb finomságokra is kiterjedt. A karosszéria alján lévő PVC takaró elemek úgy vezetik a levegőt, hogy ne keletkezzenek sem a kerék, sem a futómű környékén nemkívánatos turbulenciák, még csendesebb legyen a siklás.
Lakótér
Odabent az ember hívogató bézs bőrkerevetre heveredhet le. Hátul két privát szeparé, nagy szivartároló könyöklővel. A hátsó ülések kényelmesen beállíthatóak. A közepesen kemény szellőztethető és fűthető ülés gerinctámasszal érkezik.
A belső formák üzenete jó összhangban van a külsővel. A kifinomultság és egyszerűség teremt stresszmentes nappalit. A luxus nem burjánzik, inkább intelligens funkciókba bújik. A műszerfalon elindított ívek kifutnak az ajtókra, kellemesen körbeölelve az utasokat. Otthonos és barátságos. A bársonyos, matt lakkal bevont diófagyökér betétek nem hivalkodnak, szépen illeszkednek a bőrszínekhez. A műszerborítás csiszolt ásványi üveg.
A műszerek mutatói is kimért eleganciával mozognak. Szép megoldás a kilométeróra kurta mutatója és a Tempomat működési tartományainak LCD-s kijelzése. Ez azért hasznos, mert segítségével ösztönösen kezelhető a maximális, illetve minimális sebességhez állítható sebességtartó automatika.
A kormányon elhelyezett nyomógombok leginkább egy félbehagyott ovis gyurmafoglalkozás eredményére emlékeztetnek. Ha el tudjuk kerülni, hogy lepillantsunk, akkor viszont nemcsak szuper-ergonómikusak, de olyan kellemes a tapintásuk, hogy legszívesebben egész nap csak macerálná őket az ember.
A meredek tetőoszlop a hátul ülő ember fejét kitakarja. Így a világ szemlélése némileg korlátozott. Bár lehet olyan helyzet, amikor a hátul ülő pont láthatatlan szeretne maradni.
A 6 lemezes CD-váltó a selyemfényű panel mögül origamizza elő magát. Minden praktikus, azonban nem a funkciót követi a forma, hanem magát az embert. Metroszexualitás ide vagy oda, az emberarcú kapitalizmusban ilyen termékek születhetnek.
Teszt
Teletankoltunk, és addig mentünk, amíg ki nem fogyott a dízelolaj. Ezzel a tudományos módszerrel egy 1062 km hosszú kört sikerült megtenni. A háromliteres motor 7,3 literes fogyasztást produkált száz kilométeren! Ez azt jelenti, hogy a 80 literes tank tartalma akár Frankfurtig is kitart, miközben 4 embert kényeztet 130 km/órás tempónál. Maga a megtestesült praktikum.
A V6-os úgy hempergődzik, mint komondor a gyárudvaron. A motorfordulat alig emelkedik az alapjárat fölé, máris erőteljesen húz. A tetemes nyomaték (540 Nm) a 2400-as észbontó pörgés felett lanyhulásnak indul. Nem kell forgatni. Inkább csak finoman hempergetni. Igazi tengeralattjáró motor ez. Hálából 7 másodperc alatt százzal szalad.
Az autó gyorsnak, tömörnek és jól megépítettnek érződik. A sportos külső egy feszes és nyugodt karaktert rejt. A CLS 320 CDI inkább a nagysebességű hosszú utazásokról szól, mint az eszeveszett sportautós tombolásról. A gyorsulása és a 240 km/óra feletti végsebesség ellenére sem sportautó.
A futás a márkához illő. Nyugodt szívvel érdemes a fixrugós változatot választani, mert szépen be van hangolva a sportos, de még kényelmes autózáshoz. Nem biztos, hogy a légrugós változat annyival többet nyújt, mint amennyivel komplexebb és drágább. Olyan, mintha az első futómű az E osztályból, a hátsó a SL-ből jött volna. Mindenesetre tökéletes kereszteződés. Alacsony súlypont, fantasztikus tapadás, élvezetes terhelésváltások. Anno a Jaguár sportosabb limuzinjai viselkedtek hasonlóan. Kiszámíthatóság és kivehető visszajelzések a kormányon.
A 7 fokozatú automata váltó olyan, mint a nagyi krémese. Nagyon finom, csak meg kell várni, hogy kiérjen a spájzból. Nem sportos. Még sport fokozatban sem. Nem baj, nem azért szeretjük. Pedig a szoftver elképesztő kunsztokat tud. Padlózásnál akár 4 fokozatot kapcsol vissza egy szempillantás alatt, a felkapcsolásokat pedig habszivacsba csomagolja. Rántás nincs, csak krémes van. Érezni, hogy egyfolytában gondolkodik. A lejtmenet érzékelőtől, giroszkópos szenzoroktól és a NASA kémholdjaitól folyamatosan gyűjti az adatokat. Ennek megfelelően a hegyi szerpentinen ügyesen motorfékez, visszakapcsol és még az unokákra is vigyáz.
Amilyen jó a váltó programja, olyan idegölő a menetstabilizáló (ESP) szoftvere. Ausztriában enyhe ónos esőbe kerültünk. Az idáig kezes CLS a legkisebb kúszásnál pánikba esett. Hiába, a robotika három törvénye mindig közbeszól.
A berezelt számítógép a halovány sportos-élményfaktort írmagját is elpusztította. Hogy megállapítsuk, valójában mennyire csúszik az aszfalt, 40km/h sebességnél fékpróbát végeztünk. Erre a robot egy sóhajtás kíséretében működésbe hozta a „Pre-Safe” rendszert. Az első ülések üléstámlája felegyenesedett, a biztonsági övek megfeszültek, a fejtámla megtámasztotta a fejet, az elektrohidraulikus fékek érzékenysége megnőtt, az ABS ritmusa megváltozott, az autó felkészült a becsapódásra.
Legnagyobb bánatára a légzsákokat nem tudta kirobbantani. Pedig már bekészítette őket. Sőt, azt is figyelemmel kísérte, hogy az övfeszítők mekkora erővel dolgoznak, hogy a szükségtelen kulcscsont vagy a bordatörést megelőzze. Amennyiben ez nem egy fékpróba lett volna, hanem egy véres karambol, a számítógép aktiválja a „Tele Aid” rendszert is (azokban az országokban, ahol működik a szolgáltatás). Ez egy automatikus segélyhívó telefon, amivel az autó emberi beavatkozás nélkül értesíti a mentőszolgálatokat.
Isaac Asimov 1942-es Körbe-körbe c. novellájában jelenet meg a Robotika Három Törvénye. 1. A robotnak nem szabad kárt okoznia emberi lényben, vagy tétlenül tűrnie, hogy emberi lény bármilyen kárt szenvedjen. |
CLS a hóban
Az ónos eső kavargó hóviharrá alakult. A hőmérő számlapján -8 fok. Egy kisebb hegyi emelkedőn igyekeztünk a biztonságot rejtő szauna felé. Ha elérjük. De nem értük el. Sajnos a CLS nem egy Reinhold Messner. Az utat borító 2cm-nél nem több friss hó ugyanis kifogott a kipörgésgátlón. Bár vagány a beépített sízsák, aki hegyek közé kívánkozik, várja meg a 4Matic (összkerékhajtású) modell kiadását. A többieknek marad a kipörgésgátló kikapcsolása és a hintáztatás.
A mostoha körülmények közepette minden egyéb berendezés kitűnően teljesített. A hegymeneti elindulás asszisztens csodásan megtartotta az autót, az ablakmosó fúvókák fűtése automatikusan bekapcsolt, akárcsak a tükrök önműködő melegítése. Az ablaktörlő lapátokat vezérlő számítógép folyamatosan számolta, hogy mennyi a két törlés között szükséges optimális időintervallum,(!) a többi elektronikai varázslatról már ne is beszéljünk. Ha ez így megy tovább, a jövőben az autók üres pillanataikban majd letöltik és megfejtik a Füles-t.
Feltéve, hogy akkor még lesznek egyáltalán olyan férfiak, akik akarnak még autókat. Mert ha ez a metroszexuáltás dolog nagyon elharapódzik, a férfiak olyan érzékenyek lesznek, hogy naphosszat csak virágos réteken akarnak kóborolni és állandó tüntetéseket szerveznek rezgő kis prémes állatkák bundájának megmentésére. Sötét jövő…