Talán egy-két autókereskedőn és nepperen kívül egyetlen olyan embert sem ismerek, aki úgy választotta volna ki leendő autóját, hogy már akkor az eladásra gondolt. Ha ez lenne a fő szempont a kiválasztásnál, akkor mindenki használt 911-es Porschéval róná az utakat, és egyetlen új autó sem találna gazdára.
Az autó árát ugyan jó pár dolog befolyásolja még az életkoron kívül, mégis ez a leglényegesebb szempont. Ha összetört, ha nem, ha újszerű, ha nem, az idő múlása nyomokat hagy a fémen, a bőrön és a műanyagon egyaránt, ráadásul az életkort hamisítani sem lehet. Ergo jelentősen csökkenti autónk értékét, hacsak nem egy limitált szériában készülő méregdrága sportautó, netán egy műemlék került birtokunkba.
Aki rizsa nélkül a lényegre akar törni, lapozzon a harmadik oldalra, ahol ott a táblázat a legnagyobb buktákról!
További befolyásoló tényezők lehetnek: tulajdonosok száma, megtett kilométerek száma, műszaki állapot, törések-javítások száma és mértéke, szürke import mértéke.
Olaj és lízing
Nem gondolnánk, de az autók értékét olyan előre kiszámíthatatlan tényezők is befolyásolhatják, mint az olajárak emelkedése, vagy az új autók lízingpiaca. Az olajár a köbcentik és a benzinmotorok ellensége. A dízel újonnan és használtan is jelentősen drágább a benzinesnél, ami nem számít újdonságnak. Viszont meglepő lehet, hogy egy átlagos családi masinát olcsóbban megkapunk nagy benzinmotorral, mint egy kicsivel.
Eurotax-árak
Hozzávetőleges árat használt autónkra az Eurotax adatbázisából szerezhetünk, amit könyv vagy program formájában minden autóhitelezéssel vagy biztosítással foglalkozó cégnél fellelhetünk. Ha nincs ilyen intézményben ismerősünk, a cég weboldaláról 5 euróért, azaz kb. 1300 forintért megtudhatjuk, mennyit ér autónk a katalógus szerint.
Annyit érdemes tudni az Eurotaxról, hogy bár a biztosítók és a hitelintézetek ezen számok alapján dolgoznak, a piaci ártól néhol jelentős eltérnek az ott feltüntetett árak. Ne vegyük hát szentírásnak, inkább csak jó közelítésnek.
Amennyiben hitelre szeretnénk használt autót venni, akkor az a jó, ha az Eurotax-ár magasabb a piaci árnál. Ilyenkor fordulhat az elő, hogy minimális összeg befizetésével elhozhatjuk a kiszemelt járgányt. Ennél jóval gyakoribb az a szituáció, amikor a piaci ár meghaladja az Eurotax kalkulált értékét.
Az utolsó lapon táblázat az értékvesztésről, előtte 6 éves A8-ast adunk 82 százalékkal olcsóbban
Az Eurotax számtalan korrekciós tényezőt vesz figyelembe, de alapvetően az életkor és a megtett kilométerek száma alapján becsül. Utóbbi tényre hivatkozva tekeri jó pár kereskedő a kilométerórát, mondván kedvezőbb hitelt kaphatnak így a vevők. Persze a manipulációt valahogy elfelejtik megemlíteni a vevőnek.
A valós élet jócskán eltérő árakat produkál, mint a katalógus. Nehéz általánosítani, nem mondhatjuk el, hogy a japánok biztosan jobban tartják az árukat a franciáknál, és hogy a VW a legjobb németek közül. Külön-külön érdemes vizsgálni az egyes szegmenseket. Példánkban néhány benzines modellt vizsgáltunk 3 és 6 éves korukban, évi 20 ezer kilométerrel, 1 illetve 2 tulajdonossal.
Kicsi és alsó közép – Golf a nyerő
A 2004-es évjáratból a Volkswagen Golf a nyerő a kategóriájában, az Eurotax szerint ennyi idősen 42 százalékkal kerül kevesebbe, mint új korában. Érdekes, hogy a Peugeot 306-os szinte ugyanilyen jól tartja magát, míg egy 1,4-es Corolla 2, egy G Astra 3 százalékkal veszít többet újkori árából. Ezek szerint az alsó középkategóriában nem kell ilyennel törődni a vásárlásnál.
Meglepő, hogy a kisautóknál szintén jól szerepelt a Peugeot, a nem éppen megbízható, de annál népszerűbb 206-ossal. 3 év alatt 47 százalékkal csappant meg az ára. Itt sem érdemes sokat vacilálni, mert egy régi Swift vagy egy Punto is csak 1 és 2 százalékkal veszít többet. 6 éves korban nagyjából 60 százalékos értékvesztéssel lehet kalkulálni mindhárom típusnál.
Befektetésnek a MINI Cooper sem jó, mégis ezzel bukunk a legkevesebbet, ha a kisautók közül választunk. Egy 5,5 milliós Cooper az Eurotax szerint nagyjából 41 százalékot veszít 3 év alatt, de ez a piacon inkább csak 31 százalék. 3,8 millió forintot is elkérnek még érte.
Családi és menedzserautók
Megint csak meglepő, hogy a középkategóriában a 156-os Alfa pont úgy tartja papíron az árát, mint a Volkswagen Passat. A valóságban jóval értéktartóbb a német, így nem alaptalan az a régi hiedelem, miszerint a VW jól tartja az árát, ha nem lopják el. 55 százalék a veszteség 3 év alatt.
Japán fölényről egyedül itt beszélhetünk, mivel egy 2004-es Avensis átlagosan csak 46 százalékkal kerül kevesebbe, mint új korában. A Peugeot 406-os és a Ford Mondeo alig szorult valamivel a Passat mögé.
Audi A8 vs Porsche 911
Vizsgált autóink közül a legdurvább értékvesztést az Audi A8-as produkálta, amit 6 évesen már az új ár 18 százalékáért is meg lehet venni az Eurotax szerint, de a hirdetések is hasonló értékvesztésről tanúskodnak. Egy S500-as luxusmerci is igazi ráfaragás, mert egy 28 milliós darab 6 évesen mindössze 6,5 milliót kóstál. 3 éves korban az Audinál 40, a mercinél 35 százalékot spórolhatunk.
A másik oldalon a 911-es Porsche áll, ami 3 év után 27 százalékot veszít az Eurotax szerint, de a valóságban ez még 10 százalékkal is kevesebb lehet. Élményautónak sokkal olcsóbb megvenni egy 3 éves Subaru Impreza WRX Sti-t, amit ennyi idősen szinte féláron megkapni az Eurotax szerint. A használtautó-keresőkben viszont ennyiért nem találtunk autót.
Táblázat az értékvesztésről a következő oldalon