Fogyasszunk 4 litert!
Ismét egy csodaszer, ezúttal nyugatról. A magyarra üzemanyag-kapszulaként fordított MPG-Boost-tabletta a fogyasztást 7-14 százalékkal viszi lejjebb, a károsanyag-kibocsátásban pedig 75 százalékos csökkenést ígér. Nyilvánvaló, ez itt már a Kánaán! Csak az a nagy kérdés, hogy az autógyártók miért költenek milliárdokat részecskeszűrőre, pisibefecskendezésre, nitrogén-dioxid-csapdákra és fűtött katalizátorokra, ha egy „30 millió kilométeren át tesztelt, szervesalapú tablettával” ugyanezt elérnék töredék költséggel.

600 Ft, és miénk a világ!

Milyen buták a részvényesek, hogy hagyják az autógyártókat százmillió eurókat elfüstölni ugyanezekre a célokra, amikor csak egy itthon 600 Ft/darab árú bogyóra volna szükség! Mi tartjuk magunkat ahhoz, hogy a csodaszerekre áldozott pénzből inkább küldjünk futárral virágot az asszonynak, sokkal több örömünk lesz belőle.

Zabál a légkondi

Vannak viszont minden autóban ingyen kiaknázható tartalékok, az egyre elterjedtebb klímaberendezésben például. A Német Szövetségi Környezetvédelmi Ügynökség szerint az automatikus légkondicionálók takarékosabbak a manuálisaknál, mert az elektronikus vezérlés korlátozza a fogyasztás megugrását. Bármelyik van is az autónkban, kapcsoljuk ki, ha épp nem kell hűteni vagy párátlanítani a levegőt!

Ezzel bármelyik motor fogyasztásának jót teszünk, de főleg a benzines kisautók zabbantanak csúnyán városi hőségben klímázva. Mérések szerint egy Ford Fiesta fogyasztása laborkörülmények között, városi forgalmat és 30 fokot szimulálva 9,3-ról 15 literre nőtt, a Mercedes-Benz E 240-é pedig 15-ről 19-re. Ez annyira durva, hogy alig hisszük, de megmérték.

Itt fél liter, ott 7 deci

Nem ilyen sokkoló, de a súlycsökkentés is eredményre vezet. Almozzuk ki az összes nélkülözhető cuccot az autóból! Eltérő adatokról tudunk, de 100 kilónként félliteres megtakarításra számíthatunk. A többségnek nincs az autóban egy mázsányi lomja, de fél tank üzemanyag súlyától ők is mentesülnek, ha hajlandóak gyakrabban tankolni, mindig csak félig töltve a tartályt.

Síelés után

Most tart még a síelési szezon, ne utaztassuk fölöslegesen a tetőcsomagtartót, a síboxot vagy a kerékpártartót. Szépen lerövidítik a két tankolás között megtehető távolságot, autópályán és országúton hatványozottan, mert ott többet számít a légellenállás.

Padlógáz vagy lepkeláb?

Megfontolandó érv, hogy a fojtó- vagy pillangószelep akkor van teljesen nyitva, ha a gázpedált belemélyesztjük a szőnyegbe, tehát ekkor fojtja legkevésbé a motort. A padlógázas gyorsítás, nagyon korai felkapcsolással jóval takarékosabbá teheti a kézi váltós, benzines gépünket.

Sajnos a minimális fordulaton járó motorral előfordulhat, hogy padlógázra a vezérlés túltömi üzemanyaggal a hengereket, ami aztán nem ég el és tönkreteszi a katalizátort. Az automata váltós kocsikkal és a fojtószelep nélküli dízelekkel a teljes gázas gyorsítás nem hoz eredményt, ott maradjunk az óvatos gázadásnál, minél hamarabb feljebb kapcsolva.

Sok mindent elronthatunk már az autó megrendelésekor, de a dízelekről is szó lesz a túloldalonSok múlik az extrákon

A CO2-kibocsátás korlátozása érdekében az autógyárak sokat tesznek a fogyasztáscsökkentésért, elég a BMW példáját elolvasni. Autóválasztásnál mi is sokat léphetünk, mert minél gazdagabb a felszereltség, annál kövérebb az autó. A ma divatos panoráma üvegtetők alaposan hizlalják a gépet, de a motoros ülésállítás is elhagyható. Ha ésszerű a felára, 5 helyett rendeljünk hatfokozatú váltót. Sima Polo vagy Passat TDI helyett meg BlueMotiont kellene venni, ha kapni lehetne itthon.

Aduk a dízelnél

Két egymással összehasonlítható benzin és dízelmotor közül három ok miatt éri be kevesebbel az utóbbi: jobb a hatásfoka, egy liter gázolajba több energia szorult, mint ugyanannyi benzinbe és a motor veszteségei is kisebbek. A turbóval ugyanis munkára fogható a kipufogógázzal amúgy veszendőbe menő energia egy része. Innentől a benzinesnek nincs esélye.

Csökkenő előny

Ám a dízelek étvágyát is megdobják az egyre keményebb környezetvédelmi előírások. A mai dízeleket már nem a minél kisebb fogyasztásra lövik be, hanem a minél jobb koromkibocsátás és emisszió a cél. Azt is könnyű belátni, hogy a motor járását finomabbá tevő elő- és a részecskeszűrőből a kormot kiégető utóbefecskendezésektől véletlenül sem lesz takarékosabb az autónk. Ezek ugyanis nem a kocsi hajtását szolgálják, és a benzinesek fejlesztésével is csökkenni fog a ma 20-35 százalékos különbség.

A legegyszerűbb a leghatékonyabb

Akinek van hozzá türelme, lassabb tempóval és főleg egyenletes sebességgel harmadával is csökkentheti autója szomját. Azonos útvonalon egy Ford Focus TDCi fogyasztását 6,5 literről 4,3-ra sikerült lenyomnunk csak azáltal, hogy 150 helyett autópályán is 100-zal poroszkáltunk.

Tankoljunk ritkábban! Tippek a túloldalonIndulás előtt

Levegőt a gumikba!
A gyári méreteken belül a keskenyebb gumi a takarékosabb.
Váltsunk csökkentett gördülési ellenállású abroncsra!
Tankoljunk csak féltankig!
Áldozzunk rendesen az autó karbantartására!
Modern autókba válasszunk kis viszkozitású (híg és drága) olajat!
Almozzuk ki az autót!
Szabadítsuk meg a tetőt a síboxtól, miegyébtől!

Autózás közben

Ne melegítsük percekig a motort!
Kerüljük a fölösleges gyorsításokat!
Haladjunk minél kisebb fordulatszámmal!
Ne hajtsunk többel a végsebesség 80 százalékánál!
Ha lehet, kapcsoljuk ki a légkondicionálást!
Üresben gurulás helyett használjuk a motorféket, magas fokozatban is!
Ne húzassuk a motort, főleg nem egyesben!
A kiismert lámpáknál állítsuk le a motort!
Az áram is benzinből van, a szükségtelen fogyasztókat kapcsoljuk ki!