Pénteken délben jött a hír, hogy a bamakós brigád ismét kitalált valami autós őrületet. Mivel a tavaly megrendezett Budapestről Makóra tartó flúgos futam is remek elfoglaltságnak bizonyult, így elhatároztuk, hogy ezúttal nemcsak végiglötyögjük a távot, hanem tisztességesen teljesítjük is a megadott feladatokat.

Gyorsan számba vettük, milyen autók alszanak mit sem sejtve a garázsban. A Suzuki Sport hamar kiesett, ellenben a Mazda BT 50-es minden tekintetben alkalmasnak tűnt a túrára. Robusztus felépítés, dízelmotor, négykerék-hajtás, felező. Megvan minden, amire szükségünk van, így a főszerkesztő puhítása maradt csak hátra. Ezt bölcsen inkább a lányokra bíztuk… Sikerrel jártak.

Startra várva
Így festett az autó a célban

Így festett az autó a célban

Így festett az autó a célban


A sofőrködés, navigálás felosztása nem volt kérdés, a GPS-ekkel nekem van régebbi kapcsolatom, Balázs pedig a vezetésben jeleskedik. A hátsó sorba is hamar találtunk jelentkezőket, pedig egy éjszakai autós, sárban szaggatós program nem éppen a lányok álma.

Szerkesztőségünk hölgykoszorújának kétharmada tartott velünk egy éjszakai menetre, akik – név szerint Csilla és Erika – tőlük szokatlan módon, meglehetősen határozottan zárkóztak el az elől, hogy a csomagjainkat közéjük, a hátsó ülésre telepítsük. A platós kivitelnek hála nulla zárt csomagtartónk van, így az utastérben meglehetősen nehéz elférni, ha magunkkal viszünk több hátizsáknyi élelmet, egy teljesen feleslegesen hátizsákot és egy fényképezőállványt.

Megfáradt hősök

Megfáradt hősök

Megfáradt hősök


Így a hölgyek hátul pöffeszkedtek, míg mi, akik „végigdolgoztuk” az éjszakát kénytelenek voltunk megküzdeni a termetes fotómotyóval, kamerával, és Balázs kis kedvencével, egy irgalmatlan méretű mobil fotonágyúval. Ennek később nagy hasznát vettük, ugyanis a tréfás rendezők a tök sötétben egy víztorony tetején lévő feliratért is megdolgoztattak minket.

Erikának már nem kellett bemutatni a Mazda BT50-est, hiszen egy korábbi cikkhez készített fotókon már közelebbi ismeretséget kötöttek. Azért reméljük senki nem gondolta komolyan, hogy a Mazda valóban rátámadt a védtelen, csöppnyi leányra, ezt csak mi, aljas újságírók fundáltuk ki. Szegény autónak semmi köze nem volt hozzá, így biztosítunk róla mindenkit, hogy a Mazda nem harap. Becsszó.

Almás répalé: bloáááá…

Csilla is remek útitársnak bizonyult, ha vezetés, navigálás közben megéheztünk, akkor a hátsó sorból táplált minket. Nem is akármivel, egyszerű szendvicsek helyett pizzásbatyut tolt az arcunkba. Aztán répából és almából készült lével is fenyegetett, de a csapat másik fele inkább a plutóniumalapú élénkítő italokra esküdött. Én bátran meghúztam a zavaros levet és még élek. Igaz, nem vagyok túl jó…

Mint szegény Peti nagymamája

A startnál kapott bő ötven koordináta GPS-be pötyögése elég időigényes és embert próbáló feladat volt, de nem volt más választásunk, így kellett megoldani. Az aszfaltút elég hamar elfogyott a kerekek alól, innen szinte végig változatos, gyötrelmes utakon haladtunk. A hátsó sorban ülők a laprugóknak hála néha a plafonon koppantak, sár pedig még a platóra is bőven jutott.

Akinek van szíve, legalább egyszer (de lehet többször is) átkattint a következő oldalra. Minden egyes kattintással nő az esélyünk, hogy a következő, erdélyi túrára is elenged minket az olvasottságmániás főszerkesztőnk


Béka a bugyiban

Annak ellenére, hogy két sikítozó lánnyal pattogtuk végig a borzalmas földutakat, gyakori egészségügyi szünetek nem lassították a futamot. Ennek talán a körülöttünk ólálkodó többi terepjárós, illetve a rengeteg vérszomjas béka lehetett az oka.

Szörnyen büdös volt

Szörnyen büdös volt

Szörnyen büdös volt


A tapadós sárral még hazafelé is volt gondunk, ugyanis a felnikbe lerakódott több kilónyi agyagot két benzinkúton is megpróbáltuk gőzborotvával kicsalogatni, eredménytelenül. Csupán annyit értünk el, hogy nyakig retkesek lettünk mindannyian. Vezetni azonban nem lehetett így az autót, a kormányt össze-vissza rángatta a felesleges súly.

Végül a hazafelé tartó úton, az egyik autópálya menti pihenőben botokkal piszkáltuk ki a megkeményedett trutymót.

Ilyen volt vezetni

A Mazda BT-50 közel sem személyautó, így nem illik összehasonlítani egy hétköznapi négykerekűvel. Konkurenciának a Mitsubishi L200, a Nissan Navara, a Toyota Hilux és közvetlen rokona, a Ford Ranger számít, amelyek nagyjából azonos élményt nyújtanak.

A BT-50-est egy 2,5 literes, 143 lóerős dízelmotor hajtja, ami a kezdeti gyengeségek után kellően erős a terepezéshez, az előzéshez és a normál közlekedési szituációk megoldásához. A felezőhöz és az összkerékhajtáshoz egy külön váltót kell huzigálni, és csak arra kell vigyázni, hogy indításnál ne vágjon térden bennünket.

Fárasztó adatfeltöltés

Fárasztó adatfeltöltés

Fárasztó adatfeltöltés


A felázott talaj és a fél méter mély sáros gödrök nem jelentenek akadályt a Mazdának, meglepő könnyedséggel verekedtük át magunkat a komolyabb off road szakaszokon is utcai gumival. Szerencsére elmaradt a fellépő is a küszöbről, így az sem akadályozott a dolgunkban.

Utcán a kormányzást és a nagy fordulókört kell megszokni, ezek után tökéletesen alkalmas a közlekedésre. Az autópálya nem a BT erőssége, 150-nél sehogy sem akar többet menni, így a 130-as tempót sem viszi igazán könnyedén.  A terepezéssel, országúttal együtt 10 liter fogyott 100 kilométeren.

Minden elismerésünk a szervezőké, igazán jó terepeket jelöltek ki a futam részére, és a kellő mennyiségű szívatás is megvolt. A koordináták pontosságával azonban nem nagyon törődtek, néhol elég nagyvonalúan kezelték, bő 30-40 méteres hibába is belefutottunk. Sebaj, reméljük a következő versenyre is meghívnak. A csapat már megvan.


Műszaki adatok – Mazda BT-50 4X4 TE Duplakabin
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm) 2499
Furat x löket (mm) 93 X 92
Hengerek / szelepek száma S4/16
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 105(143)/3500
Max. nyomaték (Nm/ford.) 143/3500
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 158
Végsebesség (km/h) 12,5
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km) 10,9
Lakott területen kívül (l/100 km) 7,8
Vegyes (l/100 km) 8,9
CO2 kibocsátás (g/km) 244
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 5075/1805/1760
Tengelytáv (mm) 3000
Csomagtér (liter) plató
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) 1855/1000
Üzemanyagtank kapacitás (liter) 70
Gumiméret 235/75 R15
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár (forint) TE: 5 083 333
Konkurensek (forint) Toyota Hilux Comfort SR: 5 120 000
Ford Ranger XLT: 5 385 000
Tesztelt autó ára (forint)
A szériafelszereltség fontosabb tételei ABS, önzáró differenciálmű, önműködően záró szabadonfutó elöl, vezető- és utasoldali légzsák, légkondi, MP3-as CD-s rádió
ÉRTÉKELÉS
a vezess.hu véleménye Kicsit pattogós, elég nagy a turbólyuk, de nagyon bírja a terepet.
Pontszám (max. 10) 7,5 pont