Akár árcsökkentésre nyílik mód, akár drágításra kényszerülnek, az autóimportőrök közül senki nem szeret elsőként lépni. A kérdés most azért aktuális, mert míg a jegybank adatai alapján 2006 nyarán 280 forintnál is többet kellett adnunk egy euróért, az árfolyam közel két hónapja kitart a 250 forint alatti szinten. Az árképzés persze függ a termék vonzerejétől, a konkurensek akcióitól, az értékesítések alakulástól, de azt gondolnánk döntőnek, hogy mennyiért érkezik be egy autó Magyarországra.

A többlet elmegy akciókra

Elvileg sok múlna az árfolyamon
285 forintig romlott az árfolyam tavaly június végén

285 forintig romlott az árfolyam tavaly június végén

285 forintig romlott az árfolyam tavaly június végén


Tringer Zoltántól, a Renault Hungária Kft. értékesítési igazgatójától megtudtuk, hogy a francia márka nem tervezi a listaárak átszabását. A vezérképviselet egy üzleti évre határozza meg az árfolyamot, amin gyakorta változtatva nem lehetne következetes marketing-stratégiát érvényesíteni – tette hozzá. A szakember valószínűnek tartja, hogy a többletet a márkaképviseletek piacösztönzésbe, magyarul árengedményekbe, kedvezményes hitelekbe fektetik. Bár az összpiac visszaesése az első negyedévben nem volt drámai (a 2006-os 43 helyett 41 ezer személyautó), de az importőrök a rendkívül engedménydús környezetben kitartanak az agresszív kereskedelmi akciók mellett.

Tavaly emelt, most enged a Volkswagen

Az ár inkább a termék korán múlik, mintsem az árfolyamon

Az ár inkább a termék korán múlik, mintsem az árfolyamon

Az ár inkább a termék korán múlik, mintsem az árfolyamon


A Volkswagen már tavaly augusztusban áremeléssel reagált a forintgyengülésre, ezért különösen kíváncsiak voltunk arra, hogy ebből visszakapnak-e most valamit az ügyfelek. Az április elején piacra dobott Edition modellekkel az importőr az árfolyam-erősödésre is reagált – mondta Ferró Imre márkaigazgató, de hangsúlyozta, hogy az árképzésben az árfolyamváltozás önmagában nem bír döntő szereppel. Április másodika óta Polót 2,5, Golfot pedig 3,5 millió forinttól kapni, de a Golf Plus esetében is estek az indulóárak.

A túloldalon jön az Opel, a Chevrolet és a Toyota, majd elmondjuk, hogyan járhatunk mégis jól az erős forinttal


Oda-vissza tartják az árakat

A General Motors főbb márkáinál (Opel és Chevrolet) sem az árfolyamhoz kötik az árakat. A vezérképviselet célja a tavalyi forintgyengüléskor is az ártartás volt, ezért most sem tervezik új árlista kiadását alacsonyabb összegekkel. Módosításban egyedül akkor gondolkodnának, ha a folyamat hosszú távúnak bizonyulna.

Tavaly nem emeltünk, ezért most nem is csökkentünk - mondják az importőrök

Tavaly nem emeltünk, ezért most nem is csökkentünk – mondják az importőrök

Tavaly nem emeltünk, ezért most nem is csökkentünk – mondják az importőrök


Krajcsovits Sándor, a Toyota ár- és termékmenedzsere egyértelművé tette, hogy a Toyota eleve támogatott áron forgalmazza autóit Magyarországon, így az árfolyam nemigen befolyásolja az árképzést. Az árszabás náluk is a piaci környezethez igazodik, ami az Auris kategóriájában jellemzően 3,7 millió forint körüli összeget jelent egy belépőmodellért.

Nálunk tényleg olcsóbb a Toyota

Ettől a piac nemigen enged eltérést felfelé, függetlenül attól, hogy a francia, a német vagy az olasz piacon mennyivel került többe ugyanaz az autó. Az Aurisnál maradva az alapáron négy légzsákkal, CD-s rádióval és manuális légkondicionálóval felszerelt modellen jól látszik, hogy alacsonyabb árat nem a felszereltség rovására kalkulálták.

Amennyiben a forint hosszú távon ilyen erős marad, a mostaninál jobb jövedelmezőség elméletileg vonzóbbá teheti a magyar piacot az autógyártók számára. Ezen talán kár is spekulálni, mert a forint-euró árfolyamot a legbölcsebb varázsló sem látja előre, de azért játsszunk el a gondolattal!

A hitelnél járhatunk jobban

Nincs kaszálás, mert nyomottak az árak és kemények az akciók

Nincs kaszálás, mert nyomottak az árak és kemények az akciók

Nincs kaszálás, mert nyomottak az árak és kemények az akciók


Ha egy autógyár a nálunk eladott autókon kezd tartósan majdnem annyit keresni mint a fizetőképesebb piacokon, akkor hazánk kedvezőbb pozícióba kerülhet a népszerű modellek elosztásánál. Ez persze csak stabilan erős forintnál fordulhat elő, és inkább elméleti lehetőség, mert sokszor nálunk is arra a modellre kapnak rá az emberek, amire nyugaton. Az Opel Corsára például a gazdagabb uniós tagállamokban is sokat kell várni.

A legtöbb helyen tehát nem írják át az árlistákat az importőrök, de az árfolyam-erősödés mégis hozhat valamit a korábban, magasabb árfolyamon autót vásárlóknak. Mivel az eladások 80-90 százaléka valamilyen devizahitel-konstrukcióban jön létre, egy mondjuk svájci frankban felvett hitellel csökkenhet a törlesztőrészlet a mostani 246 forint/euró körüli árfolyamon, mint a tavaly nyári mélyponton, amikor 285 forintot ért egy euró. Aki viszont most adósodik el, igen erős forinttal, az pocsékul jár, ha a jövőben újra kevesebbet ér a hazai fizetőeszköz.

Azt ugyanis senki nem tudja, hogy a vészes költségvetési hiányunkat és államadósságunkat finanszírozók nem veszítik-e el bizalmukat és nem jön-e újabb esés a forint értékében. Mi csak akkor vennénk új autót, ha indulásként legalább 20-25 százalékot le tudunk tenni és a törlesztés az esetleg újra meggyengülő forinttal sem okoz majd gondot.