Akár árcsökkentésre nyílik mód, akár drágításra kényszerülnek, az autóimportőrök közül senki nem szeret elsőként lépni. A kérdés most azért aktuális, mert míg a jegybank adatai alapján 2006 nyarán 280 forintnál is többet kellett adnunk egy euróért, az árfolyam közel két hónapja kitart a 250 forint alatti szinten. Az árképzés persze függ a termék vonzerejétől, a konkurensek akcióitól, az értékesítések alakulástól, de azt gondolnánk döntőnek, hogy mennyiért érkezik be egy autó Magyarországra.
A többlet elmegy akciókra
Tringer Zoltántól, a Renault Hungária Kft. értékesítési igazgatójától megtudtuk, hogy a francia márka nem tervezi a listaárak átszabását. A vezérképviselet egy üzleti évre határozza meg az árfolyamot, amin gyakorta változtatva nem lehetne következetes marketing-stratégiát érvényesíteni – tette hozzá. A szakember valószínűnek tartja, hogy a többletet a márkaképviseletek piacösztönzésbe, magyarul árengedményekbe, kedvezményes hitelekbe fektetik. Bár az összpiac visszaesése az első negyedévben nem volt drámai (a 2006-os 43 helyett 41 ezer személyautó), de az importőrök a rendkívül engedménydús környezetben kitartanak az agresszív kereskedelmi akciók mellett.
Tavaly emelt, most enged a Volkswagen
A Volkswagen már tavaly augusztusban áremeléssel reagált a forintgyengülésre, ezért különösen kíváncsiak voltunk arra, hogy ebből visszakapnak-e most valamit az ügyfelek. Az április elején piacra dobott Edition modellekkel az importőr az árfolyam-erősödésre is reagált – mondta Ferró Imre márkaigazgató, de hangsúlyozta, hogy az árképzésben az árfolyamváltozás önmagában nem bír döntő szereppel. Április másodika óta Polót 2,5, Golfot pedig 3,5 millió forinttól kapni, de a Golf Plus esetében is estek az indulóárak.
A túloldalon jön az Opel, a Chevrolet és a Toyota, majd elmondjuk, hogyan járhatunk mégis jól az erős forinttal
Oda-vissza tartják az árakat
A General Motors főbb márkáinál (Opel és Chevrolet) sem az árfolyamhoz kötik az árakat. A vezérképviselet célja a tavalyi forintgyengüléskor is az ártartás volt, ezért most sem tervezik új árlista kiadását alacsonyabb összegekkel. Módosításban egyedül akkor gondolkodnának, ha a folyamat hosszú távúnak bizonyulna.
Krajcsovits Sándor, a Toyota ár- és termékmenedzsere egyértelművé tette, hogy a Toyota eleve támogatott áron forgalmazza autóit Magyarországon, így az árfolyam nemigen befolyásolja az árképzést. Az árszabás náluk is a piaci környezethez igazodik, ami az Auris kategóriájában jellemzően 3,7 millió forint körüli összeget jelent egy belépőmodellért.
Nálunk tényleg olcsóbb a Toyota
Ettől a piac nemigen enged eltérést felfelé, függetlenül attól, hogy a francia, a német vagy az olasz piacon mennyivel került többe ugyanaz az autó. Az Aurisnál maradva az alapáron négy légzsákkal, CD-s rádióval és manuális légkondicionálóval felszerelt modellen jól látszik, hogy alacsonyabb árat nem a felszereltség rovására kalkulálták.
Amennyiben a forint hosszú távon ilyen erős marad, a mostaninál jobb jövedelmezőség elméletileg vonzóbbá teheti a magyar piacot az autógyártók számára. Ezen talán kár is spekulálni, mert a forint-euró árfolyamot a legbölcsebb varázsló sem látja előre, de azért játsszunk el a gondolattal!
A hitelnél járhatunk jobban
Ha egy autógyár a nálunk eladott autókon kezd tartósan majdnem annyit keresni mint a fizetőképesebb piacokon, akkor hazánk kedvezőbb pozícióba kerülhet a népszerű modellek elosztásánál. Ez persze csak stabilan erős forintnál fordulhat elő, és inkább elméleti lehetőség, mert sokszor nálunk is arra a modellre kapnak rá az emberek, amire nyugaton. Az Opel Corsára például a gazdagabb uniós tagállamokban is sokat kell várni.
A legtöbb helyen tehát nem írják át az árlistákat az importőrök, de az árfolyam-erősödés mégis hozhat valamit a korábban, magasabb árfolyamon autót vásárlóknak. Mivel az eladások 80-90 százaléka valamilyen devizahitel-konstrukcióban jön létre, egy mondjuk svájci frankban felvett hitellel csökkenhet a törlesztőrészlet a mostani 246 forint/euró körüli árfolyamon, mint a tavaly nyári mélyponton, amikor 285 forintot ért egy euró. Aki viszont most adósodik el, igen erős forinttal, az pocsékul jár, ha a jövőben újra kevesebbet ér a hazai fizetőeszköz.
Azt ugyanis senki nem tudja, hogy a vészes költségvetési hiányunkat és államadósságunkat finanszírozók nem veszítik-e el bizalmukat és nem jön-e újabb esés a forint értékében. Mi csak akkor vennénk új autót, ha indulásként legalább 20-25 százalékot le tudunk tenni és a törlesztés az esetleg újra meggyengülő forinttal sem okoz majd gondot.