Képzeljék el, ez mind igaz! Az árak persze nem véletlenül ennyire jutányosak, hanem azért, mert van egy kis gubanc a méretaránnyal. Modellekről van szó ugyanis. Karácsony tájékán jártunk már ugyan néhány modellboltban, de ott bőven 100 ezer feletti összegekkel rémisztgettek bennünket. Most kiderült, ez közel sincs így.
Felidéztem gyermekkori távirányítós autós emlékeimet, rápillantottam a szerkesztőségi felhozatalra és elindultam a Kyosho-cég bemutatójára. Valószínűleg nem vagyunk egyedül vele, de nyálcsorgatós gyerekek módjára még mindig megőrülünk, ha brümmögni kezd a padlón a villanymotor. Egy igazán komoly modell próbája viszont mostanáig váratott magára.
Aki konyít valamit a modellezéshez, az pontosan tudja, hogy a Kyoshot egyenesen a modellezés Mercedesének becézgetik a szakmán belül. Ezt maga a gyártó sem titkolja, sőt szerényen valami olyasmi a jelmondata, hogy mi vagyunk a legjobbak.
Cseppet sem dőltünk be, de megadtuk a lehetőséget a bizonyításra, és meghajtottunk néhány modellt a Dunakeszi madaras áruház parkolójában, néhány lépésnyire Kyosho-márkabolttól. Növelte az indulók esélyeit a kedvező ár, mivel nagy részük jóval 100 ezer forint alatt megvásárolható. Ráadásul ezekhez nem kell súlyos tízezreket hozzászámolni távirányítóra és egyéb létfontosságú kütyükre, az árban minden benne van, ami kell.
Modell vagy játék?
A Kyosho komoly modelleket gyárt, nem játékokat. Utóbbiak ismertetőjele, hogy 10 ezer forint környékén már olyat kapni belőle, ami megszólal, és még a kidolgozottságra sem lehet panasz. Cserébe viszont nem megy igazán jól, a kormányzást és a gázadást pedig nem lehet finoman adagolni.
Ezzel szemben a modellautóknál nagyjából mindent úgy csinálhatunk, mint a valós életben, csak a sebesség szokatlanul nagy. Már az olcsóbb akkumulátoros modellek is könnyedén viszik a 60 km/órás sebességet pillanatok alatt, csak győzzük kerülgetni az akadályokat.
Nagyjából 30 ezer forintért kapható egy jó elektromotoros összkerékhajtású buggy, amivel nemcsak az aszfalton, de már a bozótosban is lehet száguldani. A robbanómotoros modellek valamivel drágábbak, de ezeknél is fürgébbek és erősebbek. Csak az emberméretű autóban elképzelhetetlen fékhatás teszi, hogy nem kenjük fel ezeket az első percben egy villanyoszlopra.
60 ezer forintért olyan 1:10-es méretarányú DTM Mercedest kapunk 2,5 köbcentis robbanómotorral, hogy felszaggatja az aszfaltot. Kedvenc hasonló méretű modellünk Inferno TR15 névre hallgat, és az off road kategóriába tartozik. Könnyedén pörög egy helyben az aszfalton, simán felmászik egy padkára a parkolóban, és a kisebb terepet is könnyedén legyűri. Mindezt 70 ezer forintért, távirányítóval és minden szükséges eszközzel. Csak az üzemanyagra kell költeni.
Nem nehéz kitalálni, hogy ez a kategória könnyebben kiautózható, mint egy pályagép. Állítólag az egész országban mindössze néhány kiépített modellpálya van, a parkolókból pedig rendszeresen elzavarják az embert a túlbuzgó biztonsági őrök.
Az igazán élethű viselkedéshez egy súlyosabb, 1:5-ös méretarányú modell szükségeltetik, amivel bárkit leteríthetünk, persze nem ez az elsődleges funkciója. Tényleg vigyázni kell vele, mert egy 100-zal robogó 12 kilós modellel csúnyán megüthetjük a bokánkat. Egy 25 köbcentis motorral hajtott Subaru raliautót próbáltunk ki, amivel vígan lehetett csapatni az áruház aszfaltján. Ez a kategória viszont 100 ezer felett kezdődik.
Villástargonca, repcsi, helikopter
Akit nem elégítenek ki az autók, az vehet működő villástargoncát, vagy akár ratrakot, igaz elég borsos áron. A kevésbé földhöz ragadt érdeklődőknek repülők, és helikoptermodellek elégíthetik ki az igényeiket. Szinte hihetetlen, hogy már 10 ezer forintért is lehet repülő alkalmatosságot kapni, repcsi és helikopter formájában. Igaz, utóbbi használata csak belső térben javasolt.
Egy profi modellrepcsi 40 ezer körül indul, de ezek jóval nagyobb fegyelmet követelnek az autóknál. Jól bírják a gyűrődést, de könnyen megtörténhet, hogy mindössze egyszer tudunk „landolni” vele, ha nem vagyunk elég óvatosak. Irányítani egyébként messze a helikoptereket a legnehezebb, úgyhogy jól gondoljuk meg.
Így használd
– A hosszú „modellkarrier” titka, hogy minden használat után szétkapjuk, megpucolgatjuk és meghúzogatjuk az alkatrészeket.
– Vásárlásnál jól vegyük szemügyre a dobozt, mindig feltüntetik, hogy a tartalom menetkész-e vagy sem.
– A robbanómotoros modellekhez, nem árt némi nafta sem, mert a legtöbbjük megadja magát, ha igazi benzint kap.
– Válasszunk olyan területet, ahol nem zavarunk másokat, és nem okozhatunk kárt vagy személyi sérülést
– Vigyázzunk a mozgó, forgó alkatrészekre
– Ne játsszunk közúton, balesetveszélyes
– Egyeztessük a frekvenciát, ha látjuk, hogy más is modellezik a környéken