Idén eddig a fizetős utak bővítéséről esett a legtöbb szó, aminek valljuk be, kevesen örültünk első hallomásra. Aztán kiderült, hogy egyelőre csak a legnehezebb kamionoknak kell majd fizetni újabb 42 főúton, ami után a fél ország fellélegezhetett.
Sokan örülhetünk, hogy ezentúl nem arra felénk dübörög a zajos, büdös és veszélyes teherforgalom, míg mások szerint még több fizetős szakasz kellene, hogy az alsórendű utak is védetté váljanak. A fuvarozók jártak a legrosszabbul, abban kiegyezhetünk. A motorosoknak május 1-jétől némi öröm, hogy a növekvő adóterhek mellett féláron húzhatják a gázt az autópályán.
De mi lesz az autósokkal? Leugorhatunk-e már nyáron a Balatonszárszóra az M7-esen, vagy elérhetünk-e az M3-ason Nyíregyházáig? Elkészül-e végre az M0-s keleti szektora? Ennek jártunk utána.
Mi volt tavaly?
Tavaly december óta autópályán is leroboghatunk Debrecenbe, miután elkészült az M35-ös Görbeháza-Debrecen35 kilométeres szakasza. Elfelejthetjük a régi időket, amikor az igencsak veszélyes 4-es úton, több mint 3 óránkeresztül előzgettük a kocsisort. Most nagyjából két óra is elég ugyanerre, plusz egy matrica. Az M3-as körül nem csak ez volt az újdonság, mert két elkerülőt is átadtak még a forgalomnak. Debrecen és Nyíregyháza is megmenekült az átmenő forgalomtól.
A leghosszabb és legdrágább szakasz az M6-os autópálya 52 kilométeres szakasza volt, 125 milliárdba került. Nyújtottak 32 kilométert az M7-esen egy még épülő híddal a közepén, az M5-ösön pedig nemcsak Szegedig, hanem a határig lehet autózni. Az M1-esen már nem lehet sokat nyújtani, így helyette feldobtak rá négy állandó traffipax dobozt, amiből a rendőrség húz tetemes hasznot.
3 híján 100, Horvátország nem
Ha minden klappol, az idei év végére majdnem 100 kilométerrel bővül a hazai autópálya-hálózat. Az M7-est jól elk.. rontották. A hónapokkal elcsúszott kőröshegyi völgyhíd a tervek szerint augusztus 12-én bekapcsolódik az
M7-esbe, amit egy hónappal korábban a Nagykanizsa és Sormás közötti szakasz előz meg. A 2×2-sávos,1872méter hosszú völgyhíd Közép-Európa leghosszabb közúti völgyhídja lesz, ennek megfelelően marha drága is, de legalább autópályán mehetünk végig a déli parton.
Aki Horvátországba igyekszik a fővárosból, készüljön fel, hogy még idén sem fog autópályán autózni a határig, többször is le kell térni az autópályáról. Bár kétségkívül gyorsabb lesz a korábbinál.
Dunaújvárosnál igen, Budapestnél nem
A Nemzeti Autópálya Zrt.-ből Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.-re avanzsált társaság szerint idén elsőként a dunaújvárosi Duna-híd kerül átadásra, ami 1675 méter hosszú, de a hozzá kapcsolódó bekötésekkel együtt 5,2 km készül el.
Ehhez képest az 54 milliárdos bekerülési költség megint csak tetemes összeg, de a híd az híd. Egyelőre az M6-ost, a
6 és 51-es utat köti majd össze, de része lesz a 2015-re betervezett Veszprém-Szolnok várost összekötő M8-asnak is. A Pest és Buda között roskadozó Duna-hidakat idén még nem váltja ki a Megyeri-híd, mivel annak tervezett átadási időpontja csak jövő nyárra esik.
Nyúlik az M3-as, záródik az M0-s
Őszre hozzátoldanak 39 km-t Görbeházától az M3-ashoz, így onnan nemcsak Debrecenbe, de már Nyíregyházásra is roboghatunk. Ha előbb letérünk, az M30-ason már elérhetjük Miskolcot, de a Füzesabony-Eger szakasz csak 2015-re van betervezve. Ettől függetlenül az M3-as a kedvenc autópályánk, mert talán egy fokkal izgalmasabb a többinél. Gödöllőig biztos.
Csökken valamelyest a M0-ás körgyűrűben tátongó szakasz is. A környezetvédelmi aggályok miatt felfüggesztett építkezés már újból halad a 4-es út és az M3-as pálya között. Az építkezéssel nem árt sietni, mert ha decemberig nem készül el, elesünk 284 millió euró támogatástól, amit az Európai Unió Kohéziós Alapjából csengetnek nekünk.
Drága az M6-os
Idén elkezdődik, és 2010-re fejeződik be az az útépítés, melynek hozományaként Dunaújvárosból Pécsig is eljuthatunk majd az M6-oson illetve az M60-ason. Az M6-os Szekszárd és Bóly közötti szakaszon, valamint az M60-as Bóly és Pécs közötti szakaszon már idén felzúgnak a gépek. A Dunaújváros-Szekszárd szakasz faragása csak jövőre indul, de 2010-ig az ottani 67 kilométeres szakasz is elkészül.
Anyagi okokból az M6-os és az M60-as autópályává fejleszthető autóút lesz. Dunaújvárostól Pécsig így is 200 milliárd forinttal számolnak, ami főként a Szekszárd alatti terület miatt ilyen magas. A domborzati viszonyok miatt Bólyig 55, onnan Pécsig 32 műtárgy kiépítése szükséges. A kőröshegyi völgyhíd után errefelé 9 kisebb-nagyobb völgyhíddal gyarapodik majd Magyarország. Eredetileg 4 alagút is szerepelt a tervekben, amit később töröltek.
Legkésőbb 2015-ig Horvátországig is lenyúl majd az M6-os, de ennek építését a horvát sztrádától tették függővé. Ezek hát a tervek .