Egy-két jóembertől eltekintve nem is ismerek olyanokat, akik szívesen simogatják autóikat a habos szivaccsal, és
kedvencükért még télen is képesek gumikesztyűben fagyoskodni az udvaron. Az elvetemült fazonokon kívül az autómosás a legtöbb embernek az időhúzás kategóriájába tartozik, de a koszos autó mégis zavarja szépérzéküket.
Ők leggyakrabban egy tankolással egybekötve próbálnak megszabadulni a kocsira rakódott kosztól, sok esetben csak fél sikerrel. Minél messzebbről tekintjük, annál kedvezőbb az elért hatás, közeledvén azonban erős hiányosságok, sőt ennél is durvábbak fogadják az embert. Például a karcok. Mindegy hogy áll az autó vagy húzzák, hogy kefe vagy rongy csapkodja, a gépi mosó menthetetlenül karcolja a fényezést. Ezzel nincs mit tenni, aki mást mond hazudik.
Persze vannak fokozatok, és ezzel együtt ki nem mondott szabályok. Az egyik ilyen, hogy ha új autónk van, azzal jó ideig nem illik gépi mosóba beállni, különösen ha sötét színű. Egy sötétkék vagy fekete autó fényezése garantáltan látható sérüléseket szenved már az első alkalommal. Nem olyat, mint egy frontális ütközésnél, de ha napsütésben vizsgáljuk, akkor tuti fájdalmat okozunk a szívünknek. Milliónyi apró kis karc telepszik autónkra.
Ezek a karcok nem eltávolíthatatlanok, de jó pár órába és jó pár ezerbe belekerül, míg lepolírozzuk onnan. Egy sötét
autót ráadásul kifejezetten nehéz szépen felpolírozni, így ezt inkább hozzáértő kezekre kell bízni, ami 10-20 ezer forint közötti kiadást jelent. Tisztességes helyen háromféle pasztával is végigmennek az autón, amitől biztosan szebb lesz, mintha hasraütésszerűen vásárolnánk valamit, és néhány kidobott pólóval bemasszíroznánk a fényezésbe.
Akkor mire jó a gépi mosó?
Erős túlzás volna azt mondani, hogy semmire. Azon kívül, hogy összekaristolja a fényezést, egy átlagosan szennyezett autót képes tisztára mosni. Télen kifejezetten előnyös az alvázmosás, ami nem karcol, ellenben eltávolítja a sót, és védi az autót a korróziótól. A nagy sebességgel becsapódott bogarakat viszont csekély hatékonysággal képes csak eltávolítani, ugyanígy a felnire égett fékporral szemben is tehetetlen. Azért próbálkozik, és pénzt is kérnek érte.
Ha a gépi mosás mellett döntünk, akkor előtte még ki kell választanunk, hogy melyik programot szeretnénk.
Általában legalább ötféle program közül választhatunk, amik egyre drágábbak, és cserébe egyre jobban hangzó szolgáltatást kínálnak. Ilyen az aktív hab, a forróviasz, vagy a bogáreltávolítás. A gyakorlatban ezek nem túl hatékonyak. A viasztól kicsit jobban szárad, a bogáreltávolító szer pedig hatástalan nagy nyomás nélkül.
Elégedjünk meg egy közepes kategóriával, az ennél drágább programok már csak parasztvakításra valók. Arról nem is beszélve, hogy ezekért már többet kell otthagyni, mint egy kézi mosóban, és hatékonyságban fényévnyi a különbség.
Kollégánk kicsit poros Mazda 6-osát a Shell Bécsi úti mosójában próbáltuk tisztává varázsolni, vitatható sikerrel. Egy 1290 forintos programot választottunk, mivel ennyiért átlagosan már egy kézi mosóban is vállalnak mosást.
A porszemcsék kiválóan eltűntek az autóról, sőt a mosó után meglehetősen vizes fényezés is viszonylag foltmentesen
megszáradt. Nem tűntek el viszont a felkenődött bogarak a Mazda elejéről, sőt a tükrön is maradt néhány tetem. Kollégánk ráadásul nem száguldozós típus, így nem 200-zal, hanem egy normális 130-as autópályatempóval gázoltahalálra az állatvilág apró teremtményeit. A két drágább program ígért ugyan bogáreltávolítást, de közel 2000 forintot nem volt kedvünk kiadni érte.
Ha mégis a gépi mosó mellett döntünk, akkor olyat válasszunk, ahol előtte kézzel, nagynyomású pisztollyal átmennek a kényes részeken. Ilyen van néhány Shell-kútnál, valamint az IMO-hálózatnál. Utóbbit mernénk leginkább ajánlani.
Kézi mosás
Kézzel sokkal szebb végeredményt érhetünk el. Ehhez ne a kúton lévő kézi mosókat válasszuk, kivétel ha csak
enyhén poros vagy sáros a járgány. A nagynyomású pisztolyból ugyanis igen ritkán jön tényleg nagy nyomáson a vízsugár, így gyakorlatilag nem sokra jó. Átlagosan annyira erős, mintha a kerti slag végét összeszorítanánk az ujjunkkal. Egyes kutaknál találunk csőre kötött kefét is, amiből habos víznek kellene elméletben folynia, de ezzel sem voltak pozitív tapasztalataink.
Ha nem vagyunk bogarasak, és nem száradt rá egyéb nem kívánt dolog az autóra, némi szerencsével és rutinnal200-400 forintból megúszhatjuk a kézi mosót a benzinkúton. Ha igényesek vagyunk, akkor viszünk magunkkal egy rongyot, legalább az ablakot áttörölni, mert ezt más nem fogja megtenni helyettünk.
Az autómosók közül még mindig azok a nyerők, ahol helyettünk végzik a melót, nagynyomású mosóval. A vezess.hu
jól bejáratott mosójában 1400 forintot kérnek egy külső mosásért, de utána garantáltan eltűnnek legragaszkodóbb potyautasaink is a motorházról.
Ezek a szerek kizárólag nagynyomású vízsugárral együtt hatékonyak, ezért nem működik rendesen a gépi mosóban. Az odaégett fékport is külön maró hatású anyaggal távolítják el, amiért általában el sem kérik a kerekenkénti plusz 100 forintot. A vízsugár csak szélsőséges esetben, például kőfelverődések mentén képes kárt tenni az autóban, karcolni egyáltalán nem karcol.
Most sem tudunk mást javasolni, mint hogy távolról kerüljük el a gépi mosókat, és bízzunk inkább a kézi munkában. Az eredmény és a képek magukért beszélnek.
Egy olvasónk véleménye a témában:
Tisztelt Szerkesztőség!
Sajnálattal olvastam mai cikküket az autómosokról.Én egy üzemanyag multinacionális cég benzinkútját üzemeltetem,melyen van gépimosó.Tisztelettel kérdezném az úrtól,aki a cikket
irta,hogy egy műanyag szálakból álló kefe ,hogy tudja megkarcolni a fényezést?
Ha nagynyomással elindul a program,utána a kefe képtelenség,hogy összekarcolja az autót.
A gépi autómosó átlagban 130-140 liter vizzel mossa le az autót.
Kérdezem én,hogy egy kézi mosóban mennyi vizzel illetve hányszor mossák ki a szivacsot,ami aztán „összekarcolja a fényezést.
Egyébként a kéi mosás átlagban 1200-1600Ft,a gépi mosás nálunk ,nagynyomású előmosással
1099Ft.