A halottak több mint fele vétlen
Mondunk pár elborzasztó számot. Itthon tavaly 1305 ember veszítette életét közlekedési balesetben, a hajszál híján 28 000 sérült közül 8439 állapota volt súlyos a KSH adatai szerint. A halottak és a súlyos sérültek több mint fele vétlen áldozat volt. Az elhunytak és a kórházba kerülők számán költségmentesen és nagyobb ráfordítással is sokat csökkenthetnénk. Az ingyenes megoldás az öv általános becsatolása, a drágább pedig
|
Az Európai Unió 2010-re meg akarja felezni a közúti balesetben elhunytak adatát, aminél mifelénk szerényebbek a célkitűzések, igazodva a realitásokhoz. A terv a 2001. évinél 30 százalékkal kevesebb halott az utakon, amit idén május 1-től december 31-ig állandó közlekedésbiztonsági akciókkal igyekszik elősegíteni a rendőrség.
Öv nélkül könnyű meghalni
A legkézenfekvőbb mód a javulásra az övhasználati arány emelése. Magyarországról különféle adatokat találni, de bárhogy csavarjuk is, az övhasználat nem éri el az 50 százalékot, 40-45 körül mozog. Ezek szerint hazánkban az autósok legalább felének nem fontos, hogy élve hazaérjen a családjához.
|
Valószínűleg a szüleik mutattak nekik rossz példát, esetleg szeretnék nyomorékként leélni az életüket: egy bekötött övvel – esetleg gyógyuló sérülésekkel – megúszható baleset helyett. Vagy csak azt hiszik, ők nem halhatnak bele egy másik autós figyelmetlenségébe, aki elnéz egy lámpát, egy táblát. Mert az ugye fel sem merül sokukban, hogy ők is hibázhatnak.
A légzsákok köré is komoly hitvilág sarjadt, egyesek szerint biztonsági öv nélkül is védenek, de ez hülyeség. A kirobbanó lufi csak bekötött övvel együtt menti meg az életünket, a túlélés záloga, hogy mindkettőt használjuk! Szíj híján életveszélyes a 300 km/óra körüli tempóval nyíló párna.
ESP: kötelező lesz, csak nem itthon
Amíg a Dacia Loganból a vevő kirendelheti az ABS-t, hogy 50 000 forintot spóroljon, addig nem tudom, van-e értelme az ESP hasznosságáról írni. Pedig az aktív biztonságban ez az utóbbi évek legnagyszerűbb, emberéletek ezreit megmentő fejlesztése.
A menetstabilizáló elektronikával való ellátottságban ma Németország vezet a világ jelentős autópiacai között. Az eladott új autók 71 százalékában találunk ESP-t, Európában ennél csak a kisebb piacú svédek állnak jobban. Pár év múlva az Egyesült Államokban lesz a legmagasabb ez a mutató.
ESP: egy bukásnak is köszönhetjük |
Az ESP-t a Bosch és a Mercedes-Benz fejlesztette ki, elsőként a Bálna Merci kupéváltozatában jelent meg 1995-ben. Igazán híressé csak 10 évvel ezelőtt, az első A-osztály bemutatásakor vált, amely egy svéd újság kikerülési tesztjén, a jávorszarvasteszten felborult. Más gumiabroncsokkal, átdolgozott futóművel és ESP beszerelésével a Mercedes-Benz kiköszörülte a csorbát. A másik ESP-úttörő a smart volt, amely a rövid tengelytáv, a magas építés és a farmotor miatt egy szerencsétlen alapkonstrukciójú autó, ezért erre is ráfért a széria menetstabilizáló. Ma a fejlettebb, egyszerre 3 kereket is fékezni képes ESP-k számos többletfunkciót kínálnak. Esőben automatikus fékezésekkel kiszárítják a fékeket, a fékről lelépve lejtőn nem hagyják visszagurulni az autót pár másodpercig, kiegyenlítik a túlhevült fékek nagyobb pedálerőigényét, képesek ellenkormányzásra |
Az amerikai előírások 2009-tól kötelezik az autógyártókat, hogy az életmentő berendezés legalább felárért rendelhető legyen, 2011-től pedig az alapfelszereltség
|
kötelező része lesz az ESP.
Plusz 15-20 százalék életesély
Itthon (ld. a listát lejjebb) a találomra kiválasztott, de piacilag fontos autók közül sokhoz egyáltalán nem rendelhető ESP. A metálfényre, könnyűfém felnire, automatikus légkondiba ölt pénzt hasznosabb lenne a menetstabilizálóra áldozni, amely 15-20 százalékkal csökkenti annak valószínűségét, hogy autóbalesetben pusztuljunk el. A Bosch adatai szerint a rendszer a kifarolásos esetek akár 80 százalékát képes megakadályozni, a német biztosítók egyesülete kétharmados javulást említ azonos típusú kocsik esetében az ESP-s javára.
|
2006-ra összesen 110 hazai halálesetet hoz a baleseti statisztika, amelyek oka megcsúszás, kifarolás, felborulás, pályaelhagyás volt (vagyis mintegy 10 százalék). Az ESP beavatkozása pont ezekben az esetekben, az autó feletti uralom megtartásában segít bizonyos határok között. Ha az összes többi balesettípus (frontális ütközés, fának-sziklának csapódás stb.) elkerülésében nullának vesszük a menetstabilizáló hasznát (ami nyilván ökörség), még akkor is évente több tucatnyi honfitársunk maradhatna életben az ESP általános elterjedésével. Ezért súlyos hiba, hogy számos fontos autóhoz egyáltalán nem elérhető, így a régebbi fejlesztésű családi autókhoz sem.
|
ESP helyzet itthon: van, nincs, mennyi?
Citroën Berlingo: nem rendelhető
Dacia Logan: nem rendelhető
Fiat Panda: Emotion és Dynamic-kivitelhez 150 000 Ft
Ford Focus: Ambiente nem, más modellekhez 140-155 000 Ft
Kia Ceed: EX és TX széria, az olcsóbbakhoz nem rendelhető
Nissan Note: Visia nem, Acenta 240 000 Ft (csomagban), Tekna széria
Opel Astra Classic II: nem rendelhető
Renault Thalia: nem rendelhető
SEAT Cordoba: Reference-hez nincs, más modellekhez 230 000 Ft
Skoda Fabia Combi: 150 000 Ft; LPG-üzemű Fabia Dual: nem rendelhető
Suzuki Swift: nem rendelhető; az 1.6 Sportban széria
Toyota Auris: 180 000 Ft; Executive és Premium Active: széria
VW Golf: 165 600 Ft