A macerás papírtérkép már kiment a divatból? Egész Európa térképét szeretnénk a farzsebünkben tudni? Hogyan válasszuk ki azt a GPS-t, amire valóban szükségünk van? Segítünk. A választás nem könnyű, hiszen már szinte bármire lehet spéci navigációt vásárolni. A piacon az autós felhasználóknak szánt modellek mellett megtalálhatóak a tájfutók, siklóernyősök vagy akár a gyalogos kiránduló és a bringás számára fejlesztett különleges GPS-ek is.
Gyalog
Gyalogos túrákhoz elsősorban kézi műszereket érdemes vásárolni. Áruk 29 ezer forinttól kezdődik, a felső határ pedig 145 ezer körül van. Előbbiben csupán alapfunkciók vannak butácska kijelzővel, míg a csúcsváltozat Garmin 76 CSx színes kijelzővel, légnyomásmérővel, és szinte a végtelenségig bővíthető memóriával várja a feltölthető térképeket.
|
Ezek a műszerek könnyűek, két AA-s (ceruza) elemmel, vagy akkumulátorral akár napokig használhatóak, jól bírják a vizet, ütéseket. Vannak, azonban bátrak, akik a gyalogos túráikon már inkább PDA-val navigálnak. Ez nemcsak sokkal több odafigyelést igényel, de az energiaellátása sem egyszerű. A kényelmetlenségek fejében azonban szép nagy kijelzőt nézegethetünk, míg el nem kap egy zápor vagy le nem merül a beépített aksi. További nagy előnyük a kézi gépeknek, hogy néhány ezer forintos kiegészítőkkel akár autóban, kerékpáron, hajón is használhatók.
Terepjáróba
|
Főként városban, gyalogos és autósrémisztő használatra szánt lakkterepjáróba nyugodtan tehetünk PDA-t, nem lesz baja a gépnek. Hacsak a plázacicákhoz járó bolyhosszőrű hónaljkutya bele nem csorgatja a nyálát. Poros, vizes, extrém körülmények közé azonban már nyugodt szívvel nem ajánlanánk ezt a megoldást. Igaz, a biztosan működő navigáció a gyengék fegyvere? Azért ha tétje is van annak, hogy odatalálunk-e ahová indultunk, akkor vegyünk valami strapabíróbbat.
Motorra, quadra
Erre a két járműtípusra már semmiféleképpen nem pattinthatunk valami olcsó félmegoldást, így a PDA-kat, PNA-kat gyorsan felejtsük is el. Ide komolyabb vas kell, hiszen míg egy többé-kevésbé vízzáró terepjáróban még nagyjából biztonságban van a kényes műszer, addig itt már az első esőcseppektől megállhat a tudomány. A kézi GPS-ek itt remekül helyt állnak, de aki igazán menő cuccal akarja feldobni a két-, illetve négykerekűjét, annak egy igazi kemény vasat ajánlanánk a Zumo személyében.
|
A gépet masszív tok védi az időjárás viszontagságaitól, víz és üzemanyagálló, remekül lehet kesztyűben is nyomogatni. Alapból utcaszintű Európa-térkép található a gépen, amit itthon memóriakártyán mellékelt részletes Magyarország-térképpel is megtoldanak. Mindezt 249 ezer forinttól vágják utánunk, de mindenki elhiheti, igen dögös kinézetű kis gép ez. Ja, és még hangnavigációra is képes, a kanyarokat, figyelmeztetéseket bluetoothos fülhallgató segítségével a bukósisak alá is bekiáltja. Sőt, szintén bluetoothkapcsolat segítségével akár a menet közbeni telefonálásban is segít.
Bringára
Itt szinte ugyanazok a tulajdonságok fontosak, mint az előző kategóriába szánt készülékeknél. A helyzet viszont kicsit összetettebb, hiszen egy hosszabb bringás túrára már nem feltétlenül elegendő a GPS-ek belső akkumulátorának az energiája. Tovább bonyolítja a dolgot, hogy egy bringás nem vágyik arra, hogy egy félmázsás vasdarab trónoljon a kormánya közepén. Nem kell megijedni, természetesen van direkt kerékpárra kihegyezett GPS is, potom 69 ezerért. Ezért az összegért a kütyü méri az elégetett kalória mennyiségét, megmutatja a magasságváltozást és még a sebesség-megtett út hosszának regisztrálása mellett virtuális edzőpartnerként is használható. Pluszba a kerékpárra szerelt kilométerórát is örökre elfelejthetjük.
lapozás után jönnek a legolcsóbb és a legmacerásabb megoldások
A legolcsóbb
Véleményünk szerint a legolcsóbb, térképes navigációra már alkalmas GPS-t a Garmin háza táján érdemes keresni. A szerkesztőség ebben a témában ugyan eléggé megosztott, hiszen van aki az iGO és PDA kombinációra esküszik, míg a csapat másik fele a cél GPS-ekre szavazna. A kiegyensúlyozottság jegyében nem mondanánk ítéletet, de nagyjából 60 ezer forinttól lehet térképes kézi GPS-t kapni. Erre szinte minimális tudással rátölthető a turistautak.hu weboldalról lementhető, több tucat önkéntes térképrajzoló munkájának gyümölcse. Természetesen ingyen.
|
Persze nem kell feltétlenül a legolcsóbbat venni, komolyabb érdeklődők itt olvashatnak kimerítő, alapos tesztet két olcsó, alsókategóriásnak mondható készülékről. Aztán persze a PDA-alapú berendezések is olcsón beszerezhetőek, majd a neten található valamelyik ingyenes szoftverrel már kezdődhet is a túra. Ebben a témában lehet a legnagyobbat bukni, a bevásárlóközpontok polcairól leemelt akciós gépek könnyen szerezhetnek szomorú perceket a hozzá nem értőknek. Mint ahogy húsért sem a sarki elektronikai boltba ugrunk be, így GPS-t is inkább hozzáértő eladóktól vegyünk. Így később zaklathatjuk őket a kérdéseinkkel, nem fognak elhajtani egy kínaiból fordított, érthetetlen kezelési könyvvel idegesen csapkodva.
PDA
PDA vásárlása előtt tehát nem árt végiggondolni, hogy a navigálás mellett az életben használjuk-e valami más funkcióját a tenyérszámítógépnek. Ha nem, de a szép nagy, nyomkodnivaló színes kijelző jól mutatna a kocsiban, akkor legyen inkább PNA. Kevesebb vele a nyűg, nem kell annyit ápolgatni a lelkét. A GPS-es tenyérgépek nagy előnye, hogy rengetegféle program és térkép közül választhat, aki emellett dönt, de a legtöbb gond, kényelmetlenség is ezekkel a készülékekkel van, illetve ezek igénylik a legnagyobb hozzáértést is. Szóval aki fél pár vietnami strandpapucs kezelésénél elakad, ne ezzel induljon világkörüli útra. Áruk 50 és 160 ezer forint között mozog, tudástól, kiviteltől, megbízhatóságtól függően.
PNA
|
Ezek általában már kifejezetten navigációra való illetve egyéb, az út kényelmetlenségeit enyhítő funkciókkal telezsúfolt, PDA-szerű tenyérgépek. Itt már nem vagyunk kiszolgáltatva Bill kapitány szeszélyének. (Az amerikainak, nem a kőbányainak) Egyedi szoftverek futnak rajtuk, szerencsés esetben éppen a magyar fejlesztésű iGO. Áruk nagyjából 45-50 forinttól kezdődik, ebben általában már legalább egy Magyarország-térkép ára is benne van.
Gyári navigáció helyett
Nemrég már írtunk arról, hogyan lehet a gyárilag beépített, sokszor szegényes tudású berendezést használhatóra cserélni. Ezt nem írjuk le újra, akit érdekel, itt elolvashatja a részleteket.
Hardcore megoldások
Különösen elvetemültek még a telefonos navigálációval is megpróbálkozhatnak. Szép feladat lesz. Persze aki már beleugrott egy hasonló remek konstrukcióba, az nyugtatgatja magát, hogy óóóó, jó ez nekem. De mi tudjuk, hogy nem. Bélyegnyi kijelzőre bambulni kicsit sem jó dolog.
Egyelőre fakutyára nem kapni még direkt erre a célra optimalizált navigációs műszereket, de talán már erre sem kell olyan sokat várni. De azért a jól bevált papírtérképekről se feledkezzünk meg, és alkalomadtán próbáljunk meg valahová elektronikus navigáció nélkül eljutni. Úgy magunktól. Mielőtt teljesen elveszítjük a tájékozódóképességünket. Hasonlóan, mint ahogy a mobiltelefonok megjelenése óta szinte senki nem képes két telefonszámnál többet megjegyezni. Reméljük segítettünk egy kicsit. A kipróbált gépeket innen kaptuk kölcsön, aki pedig komoly teszteket szeretne olvasni a témában, az pedig ide kattintson!