Férfiak néznek farkasszemet
„Nézni azért szabad”, „Hűséget fogadtam, nem vakságot”. Ilyen és ehhez hasonló mondatokkal próbáljuk néhaleszerelni kedveseinket, ha éppen rajtakapnak, amint szemügyre veszünk egy formás „karosszériát” az utcán.
Munka közben egészen más a helyzet. Asszony, barátnő távol, mégsincs kivel kacérkodni. Szomorú és kiábrándító. Férfiak néznek farkasszemet egymással, akik nőket leginkább csak monitoron látnak. Ilyen hányatott sorsúak az autóipar férfi dolgozói, és csapjuk hozzájuk nyugodtan az autós újságírókat is.
A kialakult helyzet egyrészről a férfiak és a nők eltérő érdeklődési köréből, másrészt a HR-osztály és a férfiakból álló vezetői hierarchia hibájából származtatható. Statisztikák szerint az autóiparban jelenleg 20 százalék a női munkaerő aránya, de sajnos nekünk még elenyésző részükkel sem sikerült találkoznunk. Érthető és néha érthetetlen okokból vannak kizárva a nők ebből a világból.
Nőket akarunk!
Rossz az arány
Akármerre járunk, a bemutatók nagy részén szinte egyetlen nő sem jelenik meg gyári színekben. Az esetlegesen felvonultatott hostesskülönítmény nem ide értendő, bár ettől függetlenül – vagy pont ezért – erős vizuális támadásnak van kitéve. Ők átmeneti munkások, nem ebben az iparban dolgoznak. Sajnos.
Pedig mennyivel szívesebben hallgatnánk egy női eladót – egy öreg öltönyös figura helyett -, amint a gyár unalmas tervszámait ecseteli, vagy amikor éppen elmerül a lóerők és newtonméterek férfias témájában. Utóbbira még jó sokat kell várni, és az is igaz, hogy ez a hímsoviniszta világ nem is tartaná igazán hitelesnek ezeket a részleteket egy nő szájából. Pedig nem bolondság a női szóvivő.
Néha napján azért belefutunk néhány női alkalmazottba. Ezen hölgyeknek jellemzően a marketing és az asszisztensi feladatkörbe tartozó munkák jutnak osztályrészükül. Ebben nincs szükség az összes műszaki paraméter ismeretére, sőt emberközelibb terméket lehet nélküle varázsolni és eladni.
A sikeres nők
Egy sikeres nő
Attól függetlenül, hogy ritkán látni női felső vezetőket, azért léteznek. A precíz japánoknál és németeknél talán kevésbé, de Amerikában és Kanadában nem ritka, hogy az addig kizárólag férfiak által betöltött posztokat nők foglalják el.
Anne Stevens tavaly szeptemberi lemondásakor valószínűleg az autóipar legmagasabb tisztséget betöltő hölgytagja volt. A mérnöki, gyártási és menedzseri folyamatokban is járatos 57 esztendős üzletasszony nem egészen egy évig a Ford amerikai divíziójának alelnöke és vezérigazgatója volt.
Hasonló sikereket könyvelhetett el Kempston Darkes is, aki egy kanadai Ford-kereskedés recepciósaként kezdte karrierjét, majd átpártolt a GM-hez, ahol 20 évvel azután az igazgatótanács tagjaként munkálkodott. Ő lett a GM kanadai elnöke, valamint a General Motors alelnöke, ami a legmagasabb nő által betöltött beosztás eddig a vállalatnál.
Bobbie Gaunt szintén a Ford berkein belül tört magasba, elnöki poszton működött, szintén Kanadában.
Biztonsági őr egy autószalonon
Felemelkedéséhez neki is több mint 20 év kellett, de korábban is felelős tisztségeket viselt marketingterületen.
Csajok cerkával
Manapság nem számít kirívó esetnek, ha nőket látunk a designerek, mérnökök és technikusok között. A lányok egyes állítások szerint precízebben, türelmesebben és kitartóbban dolgoznak, ráadásul nem is annyira trehányak, mint a férfiak.
Lehet, hogy emiatt, lehet, hogy nem, a Volvónál lassan elnyomásba kerülnek a szőrös munkatársak. Számtalan mérnöki, de főként tervezési feladathoz tartozó állást töltenek be svéd szőkék, és ezt világgá is kürtölik.
Alig három évvel ezelőtt egy kizárólag nők által tervezett koncepcióautót is bemutatott a Volvo, YCC néven. Az autó nem volt olyan borzalmas, mint azt sokan elképzelik, sőt egészen sportosra sikerült. A női praktikák csak az utastérben domináltak, ahol egymás hegyén-hátán rekeszek és fogantyúk álltak halomban, a táskák, szatyrok tárolására, felakasztására.
Skoda készül
Mivel a hölgyek nagyobb figyelmet fordítanak a biztonságra, mintsem a gyorsulásra, így a biztonságért felelős dolgozóknál sem feltétlenül rossz az ivararány. Egy csinos hölgyemény, Laura Thackray – nem szőke – alkotta meg például Lindát, aki egy terhes nőt szimuláló próbababa.
Abban is biztosak vagyunk, hogy a piros Volvo XC90-es, és C70-es tesztautónk is női agyszülemény volt. Ezúton szeretnénk hálánkat kifejezni.
Lányok a gyárban és a versenypályán
Roppant izgalmas gyárlátogatásaink során előszeretettel kalauzolnak minket olyan területekre az összeszerelő üzemekben, ahol éppen fiatal lányok élik ki rejtett agressziójukat gumikalapáccsal a kezükben. Az aprólékos, finom munkák valószínűleg az ő kezük munkáját dicsérik, és őket kell szidni akkor, ha beszállás után ölünkbe hull az ajtókárpit.
Egy nemrégiben kiadott közlemény szerint a Toyota F1-es csapata is rendkívül büszke női munkatársaira. A főként szervezési feladatokat ellátó lányok mellett kétkezi munkások is dolgoznak azért, hogy a férfiak minél erősebben taposhassák a gázt. Rob Leuepen, a Toyota Panasonic Racing HR-vezetője szerint csapatuknál kizárólag a szaktudás számít, nemtől független a választás. Dicséretes. Talán nemsokára lesz újra női versenyző az F1-ben, hosszú évek után.
Szeszélyes nők
Egy büszke tulajdonos
Felmérések szerint Amerikában az autóvásárlók 55-65 százaléka nőnemű lény, így egyre inkább az ő tetszésüket kell elnyernie a gyáraknak, ha sikerre pályáznak. Ez persze nem könnyű feladat, és ebben segíthetnek a női alkalmazottak.
Ugyan rengeteg nő szereti a piros színt, mégsem ez alapján választanak autót. Egy részük a nőcis, másik részük a férfias autókat kedveli, amelyek határozottságot, és ezzel biztonságot sugallnak. Másrészről jobban figyelnek környezetük megóvására, aminek kapásból ellentmond a rengeteg benzintemető terepjáróval furikázó királykisasszony. Ember legyen a talpán, aki eltalálja az igényüket. Még több nőt az autóiparba!