Hídlezárás, jó egy évre
Budapest legközelebbi és legjelentősebb fennakadása az utóbbi évek legnagyobb beruházásának következménye. A 4-es metró elhúzódó építésének folyománya a Szabadság híd lezárása, amely idén augusztus 21-étől esedékes.
A munkálatok már megkezdődtek, az állványozás a híd korrózióvédelmi munkálataihoz szükséges, de ez jelenleg a járműforgalmat nem akadályozza. Az autókat augusztus 21-től tiltják ki, ezután csak gyalogszerrel vághatunk itt át a Duna felett. A felújítás várható időtartama 15 hónap.
Jövőre még rosszabb lesz
Egyesek szerint a Margit híd rosszabb állapotban van a Szabadság hídnál, de utóbbi rekonstrukcióját célszerű összekötni a metróépítéssel. A felújítás érinti az útpályát, a villamossíneket, valamint a gyalogosjárdákat is, elvégzik továbbá a szükséges közműfelújítást a környéken. Budapest legrövidebb hídja új díszkivilágítást is kap. A kivitelezés tervezett költsége 5 milliárd forint feletti összegre rúg.
Sokkal nagyobb bajban leszünk 2008-ban, miután lezárják a város szívében lévő Margit hidat, amelynekmunkálataival megvárják az M0-ás északi hídjának, a Megyeri hídnak az átadását. Feltéve, hogy a leromlott állagú híd alkalmas marad addig a közlekedésre.
A rakpart is kilőve
A Szabadság híd kiesése még nem minden, mivel közvetlen közelében május 14-től majdnem hat hónapra lezárják a Pesti alsó rakpart Közraktár utca és Belgrád rakpart közötti részét is. Erre ugyancsak a Fővám téri megálló építése miatt van szükség, ekkor alakítják ki a metróállomás külső falait. Várhatóan július 21-től a felső rakparton is megszűnik az autózás, ezután a 2-es villamost pótlóbuszok váltják fel. A Fővám téren várhatóan 2009 közepéig tart az építkezés.
A Kálvin tér már jelenleg is csak a BKV és a taxik számára átjárható, a munka eddig a tervek szerint halad. Azállomásszerkezet építése május közepén kezdődik. A környéken működő szállodák, üzletek és szórakozóhelyek változatlanul üzemelnek, de a visszaeső érdeklődés előre megjósolható.
A Kálvin tér 2008 végére, a Műegyetem előtti rész és a Móricz Zsigmond körtéren az állomás 2009 augusztusára készülhet el. Addig számítsunk kisebb-nagyobb fennakadásokra a környéken.
40 százalék új útburkolat, majdnem a fele
A 4-es metró építésével néhol közösen, néhol pedig attól függetlenül folynak tovább az útfelújítások. A 2005-ös évben meghirdetett Podmaniczky-program keretében idén év végére a fővárosi kezelésű utak 40 százaléka megújul.
2005-ben 80, 2006-ban 200 km út javult meg Budapesten, idén ez a szám várhatóan meghaladja a 100
kilométert.Azért csak várhatóan, mert a 2007-es programon még dolgozik a Fővárosi Önkormányzat, mivel a kormány a tervezettnél 5 milliárddal kevesebbel járult hozzá a munkálatokhoz. Jelenleg 2,1 milliárdos költségvetési forrást remél a főváros, így 10,6 milliárd forinttal gazdálkodhatna ebben az évben. A mostani és a közeljövőben esedékes útfelújításokról a táblázat a harmadik oldalon.
Éjjel is dolgoznak
Az útfelújítások ütemezése úgy történt, hogy az a lehető legkisebb fennakadást okozza a városban. Persze ez nem azt jelenti, hogy megúsznánk a dugókat. A metróépítés miatti lezárásokkal együtt lesz baj bőven. Ezt enyhítendő, a legnagyobb forgalmú utakon a munkákat a nyári időszakra ütemezték, amikor jellemzően 30 százalékkal gyérebb a forgalom.
Ezeken a helyeken valószínűleg éjjel is dolgoznak majd a munkások, ami jó az autósoknak, és rossz a közelben
lakóknak.
Hidak, felüljárók
Az útfelújítás mellett a hidak és a felüljárók felújítása is a program részét képezi. 2005-ben 12, 2006-ban 3, idén pedig a Szabadság híd mellett öt kisebb híd is megújul. Az Árpád híd a Szabadság híd lezárásáig mindkét oldalon új aszfaltréteget kap. Itt is jókora tumultus várható.
Korlátozások, akadálymentesítés
Az útfelújítások környékén két korlátozás lép minden esetben érvénybe. Az egyik a 30 km/órás sebességkorlátozás, – az autók érdekében – a másik a parkolási tilalom, hogy folyamatos lehessen a munkavégzés.
Az útfelújításokkal egyetemben akadálymentesítést is végeznek, így a járdaszegélyeket csak annyira süllyesztik le, hogy az út és a járdaszegély találkozását a látássérültek érzékelhessék.
Az M3-ast is piszkálják
Idén az autópályák közül az M3-ast érintik a felújítások, ahol a legjelentősebb szakaszépítés május eleje óta folyik is. A Budapest felé vezető oldalon a 145-160 km között félpályás útlezárás kíséretében frissítik a burkolatot.
A túrást július végéig kell kerülgetni, majd a Magyar Nagydíj után ugyanitt a túloldal kerül sorra. A felújítás új technológiával folyik, a felmart burkolatot a helyszínen összezúzzák, majd újból beépítik. Ez az eljárás jelentős anyag- és költségmegtakarítással jár.
Szintén az M3-ason a 80-82 valamint a 94-97 kilométerszelvények között is lassítani kell június 14-éig, ahova új aszfaltréteget varázsolnak az útmunkások. A felsoroltakon kívül további helyeken kell elterelésekre számítani, mivel több helyen a vízátfolyásos szakaszokat próbálják eltüntetni.
Jelentős fennakadásra lehet majd számítani a 13. kilométernél is, ahol az M3-as – M0-s körgyűrű csomópontját kell kiépíteni.
2007-ben az alábbi hídfelújításokat tervezi a főváros: | |
II. kerület | Nagykovácsi út – Ördög-árok közúti híd |
III. kerület | Nánási út – Aranyhegyi-patak közúti híd |
III. – XIII. kerület | Árpád híd (burkolatfelújítás) |
XIV. kerület | Városligeti-tó feletti gyalogos híd |
XV. kerület | Régi Fóti út – Szilas-patak híd |
XXII. kerület | Horogszegi határsor – Hosszúréti-patak közúti híd |
Folyamatban lévő útfelújítások | |
Kerület | Út |
V. | Kálmán Imre utca (Bajcsy-Zsilinszky út – Kozma Ferenc utca) |
VII. | Damjanich utca (Dózsa György út – Rottenbiller utca) |
IX. | Lobogó utca (Napfény utca – Toronyház utca) Toronyház utca (Lobogó utca – Dési Huber utca) |
X. | Bihari út (Mázsa tér – Ceglédi utca) |
XIV. | Telepes utca (Nagy Lajos király útja – Öv utca) |
XVIII. | Péterhalmi út (Körös utca – Gilice tér) |
XX. | Csepeli átjáró (híd felhajtó – lehajtó) Topánka utca (Helsinki út – Szent Imre herceg utca) |
XXIII. | Haraszti út (Grassalkovich út ? Budapest határa) |
A közeljövőben kezdődő útfelújítások (1. csoport) | |
Kerület | Út |
II. | Hűvösvölgyi út (Budakeszi út – Kelemen László utcai csomópont) |
III. | Vörösvári út (Bécsi út – Flórián tér) Serfőző utca (Flórián tér – Árpád fejedelem útja) Tavasz utca (Flórián tér – Árpád fejedelem útja) |
XI. | Nagyszőlős út (Bocskai út – Budaörsi út) |
XIV. | Ungvár utca (Rákospatak utca – Csáktornya park) |
XV. | Apolló utca (Drégelyvár utca – Őrjárat utca) Dembinszky utca (Pázmány Péter utca – Rákos út) Páskomliget utca (Bánkút utca – Nyírpalota út) Szerencs utca (Rákos utca – Pestújhelyi út) |
XVI. | Zsélyi Aladár utca (Veres Péter út – Újszász utca) |
XVII. | 513. utca (Pesti út – Lázár deák utca) |
XX. | Baross utca (Tinódi utca – Határ út) Vágóhíd utca (Tinódi utca – Előd utca) Orsolya utca (Wesselényi utca – Pacsirta utca) |