Nem rossz ötlet pont most írni az autókról? – kérdik tőlünk.
Talán nem. Operatőr kollégámmal a Skoda Octavia RS rendőrautókat jöttünk megnézni, a márciusban beállított újakat és a már bő 5 éve szolgáló első generációsokat. Egy széria Skodából különösebb hókuszpókusz nélkül lesz rendőrautó. Felkerül rá a matricázás, bele a rádió, tetejére a villogó és kész.
Ignis, fényhíddal
|
Az amerikai rendőrautókéhoz hasonlító fényhíd időnként túl nagy falat. Egy Ignisszel előfordult, hogy rászerelték és a menetszél felhajtotta villogóstul a gyenge lemezt. A Skodákkal ilyesmi nem merült fel. Ezen az első generációs RS-en nem is látni a négy év alatt lefutott 98 000 kilométert.
Az első generációs RS az utak jó részét felvezetéssel tette meg a forgalombiztonsági osztály kötelékében. Kezdetben még 250-et ment óra szerint, ebből 240-re ma is képes. Egy RS-t mindig ugyanaz a páros használ, ezek nem járőrautók, amiket sokan vezetnek, de nincs igazi gazdájuk.
Fogyaszt rendesen
|
A konvojokban használtak mindig jobbak a sima járőrutóknál (régebben főleg Astra F, mostanában Octavia). Ez régóta így van, a járőröknek korábban 1,3-as, a delegációs kísérőknek 1,8 literes kettes Golfja volt például. A felvezetést magánemberek vagy cégek is megrendelhetik, óránként körülbelül 15 000 forintért.
Az Octaviák fogyasztása nagyon függ a feladattól. Van, hogy 8 literrel is beéri, de autópályán kerek 30 litert írt ki a fogyasztásmérő, amikor 50 perce volt a csapatnak átérni Budapestről Hegyeshalomba. És közben még intézkedtek is egy balesetnél az M1-en.
Csúcs rendőrautók
Az autópálya-rendőrségnél bevetett újjal kevesebb a tapasztalat, az első bő 3000 kilométeren 16 literre állt be az átlag, kemény üzemben. Itt a Skodákon kívül sokféle autó megfordul, volt itt bio etil-alkohollal hajtott Saab 9-5 is. Az autópályás szolgálat durva megterhelés, amiben kijönnek a hibák. A Saab amúgy jó volt, nagyon ment, nem krepált be, csak a tankolása volt macerás. Benzinnel is megy, de inkább hordták hozzá az etanolt.
Az első Ford Mondeo ST-t is kipróbálásra és véleményezésre kapták az autópályások. A V6-os Fordot ideálisnak találták teljesítménye, kényelme és futóműve alapján. Az a legjobb benne, hogy négy ember 240-nél teljes nyugalomban és kényelemben vehet részt vele a rendőri feladatok ellátásában.
Jobbról előző Suzuki
|
A jellemzésben jól megdicsérték, jelenleg három szolgál belőle a járműparkban. Tudomásunk szerint közülük kettőből gyorsan parancsnoki autó lett, egy maradt az autópályásoknak. Az ezüst Mondeót hamar megismerték a gyorshajtók, mert az úgynevezett jelleg nélküli, civilautóban többször is volt radar.
Az új Octavia II RS-sel dolgozó rendőrök praxisában 236 km/óra volt a legdurvább sebességtúllépés. Ezt egy E-osztályos AMG-Mercedes sofőrje követte el, aki megállításakor arra hivatkozott, hogy egy Suzuki jobbról előzte, ezért odalépett neki.
A következő oldalon összemérjük a magyar rendőri és az utcai japán csúcstechnikát
Verseny a Type R-rel
Mi egy Honda Civic Type R-rel jártunk az autópályás erőknél. Arra számítottunk, hogy autópályán az Octavia II simán verni fogja a turbómotorjával, de fordítva történt. A két autó nagyon együtt volt, de amikor az RS négyfős legénysége egy gyorshajtó után vetette magát, nem tudta otthagyni a 8200-ig húzatott Hondát, majd csökkent is a távolság. A nehezebb kasztni, a több utas és a fényhíd légellenállása döntött.
Ettől függetlenül az Octavia RS komoly tényező a magyar autópályákon, mind az előző, mind az újabb modell. Hátulról megérkezve a xenon fényszóró is tekintélyt biztosít a 180 illetve 200 lóerős motor mellett.
Pénzhiány, itt is
Míg az újabb járőrkocsik lízingdíjában benne van a törések javítása, a rendőrségi tulajdonú autókéban nem. Arendőrök saját maguk mossák és takarítják autóikat, mert a Nádasdy utcai garázs mosója havonta többször is elromlik. Ennek cseréjére sincs pénz, ahogy az autók selejtezésére és sok másra sem.
Például magasabb bérekre, bár ez meleg téma. Nekem is van ismerősöm, aki 55 000 forintot visz haza Zalaegerszegen gyári munkásként, de ez nem normális. Ahogy az sem, hogy egy rendőrtiszt több mint 20 év
szolgálattal nettó 130 000 forintból nevelje gyermekeit.
Drót, felfelé
A korkedvezményes nyugdíj még adott, de aki tud, idén akar elmenni nyugdíjba. Ki tudja, jövőre milyen megszorítás jön. A munkaidő amúgy rugalmasan megnyújtható. A delegációkat kísérőknél előfordul, hogy reggel ötkorelindulnak a határra a konvoj elé, majd éjjel kettőkor leadják az autót és hazamennek, azután másnap hajnalban újra jönnek. Nem taxival vagy rendőrségi gyűjtő-Transittal, hanem a saját autójukkal.
A kontraszt nagyon erős akkor, ha megállítanak egy gyorshajtót valami menő új autóval. Aki 15-25 milliós kocsival repeszt, annak az esetek legnagyobb részében van annyi drótja felfelé, hogy ne a jogosítványát vonják be, hanem a pénzbüntetést emeljék, mondjuk 30-ról 100 ezer forintra.
Menekülők a pályán
A leggyakoribb gyorshajtók között Leon Cuprákra és Type R Hondákra számítottam, de nem. A legtöbbször a felső kategóriás német autók akadnak fenn ellenőrzéskor. Nagy Audik, BMW-k, Mercedesek száguldanak, az olcsóbbakból a Passatok gyakorisága szúrt szemet a gyorshajtók között. Ebben persze az is benne van, hogy a kategórián belül a Passat a legkeresettebb.
Előfordul, hogy elvetemült autósok megpróbálnak meglépni az RS-ek elől. Mert a nem chiptuningos Octaviáknál sok komolyabb teljesítményű autó fut. Ám a jóval több lóerő és a 250-es leszabályozás kiiktatása még kevés a meneküléshez.
A sikeresen eltűnők a következő lehajtón elhagyják az autópályát, mert a sztrádán bármilyen gyorsak, hamar belefutnak az erősítésbe vagy a lezárásba. A gyengébb minőségű országutakon az alacsony Octaviákkal nehéz az üldözés. Ilyenkor az illetékességi határok is felmerülnek, melyik szervnek meddig terjed a hatásköre. Nagyon meglepett, hogy a menekülés szabálysértésnek minősül, nem pedig bűncselekménynek. Fordítva talán jobb volna.