Nekem eddig hatszor tört el valamilyen csontom (bal csukló, jobb csukló, bal kéz, jobb boka, bal könyök kétszer), de még mindig focizok és vezetek, ha épp nem fekszem gipszben. Ezért jutott nekem ez a téma, amelyik a temérdek kérdőjelet felveti. Nem véletlen, hogy az OBB-nél is csak annyit mondtak elsőre, hogy „Ho-ho-hó! Ez jó kérdés!”
Nem tilos, mégsem szabad
Kavarjunk bele először a jogi háttérbe! Aki a közúti közlekedésben részt vesz, köteles „úgy közlekedni, hogy a személy- és vagyonbiztonságot ne veszélyeztesse, másokat közlekedésükben indokolatlanul ne akadályozzon, és ne zavarjon”- mondja ki a KRESZ 3-as, illetve 4-es paragrafusa. De ez még messze nem minden.
A közlekedésben résztvevőkre vonatkozó általános rendelkezések: |
3. § (1) Aki a közúti közlekedésben részt vesz, köteles a) a közúti forgalomra, valamint a közútnak és környezetének a védelmére vonatkozó jogszabályi rendelkezéseket megtartani; b) a közúti jelzések rendelkezéseinek, továbbá a forgalom irányítására, ellenőrzésére jogosultak utasításainak eleget tenni; c) úgy közlekedni, hogy a személy- és vagyonbiztonságot ne veszélyeztesse, másokat közlekedésükben indokolatlanul ne akadályozzon, és ne zavarjon. |
A járművezetés személyi feltételei: |
4. § (1) Járművet az vezethet, aki a) a jármű vezetésére jogszabályban meghatározott, érvényes engedéllyel rendelkezik, és a jármű vezetésétől eltiltva nincs; b) a jármű biztonságos vezetésére képes állapotban van, továbbá c) a vezetési képességre hátrányosan ható szer befolyása alatt nem áll, és szervezetében nincs szeszes ital fogyasztásából származó alkohol. |
Értelmező olvasással átfutva ebből elvileg az következik, hogy a bal kezével nyakig gipszelt, pórul járt focista ennek nem felel meg, mert így mondjuk indexelni is problémás. Pláne mobiltelefonnal a jobb kezében. Ez természetesen tilos, mindenesetre vicces elképzelni.
Konkrét tiltás azonban nincs, mert nem jutott eszébe a törvényalkotónak minden egyes apróságot szabályozni. Erre talán csak Amerikában volna szükség. Onnan hallani ugyanis legendás kártérítési perekről: éjjel napszemüvegben vezetőkről, a macskát mikróban szárítókról.
A rendőr dönti el, hogy biztonságosan vezetem-e az autómat? Esetleg az orvos határoz az alkalmasságomról? Lapozni kéne, és akkor kiderül.
Hogyan mérlegel a rendőr?
Nyakig gipszelt karral le kell mondani az autózásról, de akkor is kapok a fejemre, ha csak a kisujjam tört el? Az ORFK-OBB-nél megkérdezett, a témában jártas százados szerint ezeket a szituációkat mindig az adott helyzetben
vizsgálja az intézkedő rendőr. Tehát egy kisujjtörés nem számít bűnös vétségnek, ha még be tudjuk hajlítani a kezünket a gipsztől, az határeset, a felkötött, derékszögű gipsz azonban már balesetveszélyes, ezért büntetendő.
Felmerült bennem a kérdés, hogy a bal lábamra nem sok szükség van, amikor automataváltós autóval közlekedem, így az akár gipszben is lehetne. Riportalanyom elsőre engedett volna vezetni, majd mérlegelt és úgy döntött, hogy ebben az esetben is szigorúan járna el. Egy vészhelyzetben ugyanis akadályozhat a gipsz a manőverezésben.
Félrelépő feleség, elbukott kupadöntő
Aki szellemileg korlátozott állapotban ül a volán mögé, az nem felel meg „A jármű biztonságos vezetésére képes állapotban van” kezdetű előírásnak. Nem hivatkozhatunk tehát arra, hogy „most kaptam rajta a nejemet a főnökömmel, ezért hajtottam át a piroson”! Vagy, ha esetleg olyan gyógyszert szedünk, amitől negatívan módosul a koncentráló késségünk, akkor sem nézhetünk ártatlan bociszemekkel.
Szintén ide tartozik a kialvatlanság, vagy a kedvenc csapatunk veresége. Ha valaki mégis erre hivatkozna egy hivatalos fellebbezés alkalmával, még jobban pórul járhat. Ekkor ugyanis rendkívüli pályaalkalmassági vizsgára kötelezhetik, a kirótt birság mellett. Itt tehát nem jön be a klasszikus hollywoodi trükk az átmeneti elmezavarral.
Orvosi esetek
Egy kéztörés, vagy egy lábtörés nem jelenti azt, hogy orvosi értelemben alkalmatlan lennék a vezetésre, ezért a háziorvos nem vonja be a jogsinkat 6 hétre. Azokban az esetekben viszont, amikor egy szakorvosi kivizsgálás után válik bizonyossá, hogy tartós orvosi kezelésre szorulok és többek között a vezetésre is alkalmatlanná váltam, a háziorvos megvonhatja a vezetői alkalmassági engedélyemet.
Ezek tehát a tények, amelyek magukért beszélnek. Legyünk türelmesek, ha gipszünk van, vagy inkább ne focizzunk, akkor nem kell a sebészetre mászkálni és perkálni a 300 forintokat hetente.
Amennyiben a megélhetésem múlna a dolgon, másként gondolkodnék a hat hét autómentességről. A rendőr biztosan megbüntet, amin azért a fenti jogszabályt olvasva lehetne vitatkozni, de lényeg a lényeg, leveszem a gipszet, a karomat betekerem egy gézzel és úgy már lazán elvezetem az IFÁ-t. Az már más kérdés, hogy a rosszul összeforrt csont majd újra eltörik és kezdődhet minden elölről.
Ráadás – Hol is van az a sajkacsont?
1 – Os scaphoideum – Sajkacsont
2 – Os lunatum – Holdascsont
3 – Os triquetrum – Háromszögűcsont
4 – Os pisiforme – Borsócsont
5 – Os trapesium – Trapézcsont
6 – Os trapesoideum – Kis trapézcsont
7 – Os capitatum – Fejescsont
8 – Os hamatum – Horgascsont
9 – Metacarpus V. – Az ötödik ujj kézközépcsontja
10 – Phalanx proximalis – Felső ujjperccsont
11 – Phalanx media – Középső ujjperccsont
12 – Phalanx distalis – Alsó ujjperccsont
Henry Gray, Anatomy Of The Human Body 1918