Mostani cikkünket a jelenlegi és jövőbeni autósoknak ajánljuk, valamint szeretnénk felnyitni azok szemét, akik túlzott bátorsággal, gondolkodás nélkül szeretnének hitelre autót venni. A sok negatív példa igazolja, hogy nem szabad azonnal vásárlásba fogni, hiába van meg a havonta esedékes törlesztőrészletre való. Számtalan várható és legalább ennyi váratlan költség merülhet fel hirtelen autótulajdonosként. Lássuk melyek azok, amelyekkel előre lehet számolni.
Üzembehelyezés
Új autó vásárlásakor az ár sosem tartalmazza az üzembehelyezés költségét, kivéve ha korábban erről született megállapodás. Pedig az első forgalomba állítás nem olcsó mulatság. Egy normál 1,3-as, 1,4-es motorral szerelt autó esetében 80-90 ezer forintot kérnek el a kereskedések. Ebben benne van a műszaki, a zöldkártya, a rendszám, a törzskönyv és a névre írás költsége is.
Költsége: 80-90 ezer Ft
Műszaki vizsga
Idén drágult és az integrált vizsgával bonyolódott a műszaki vizsga, de talán ennél is rosszabb, hogy szélsőséges esetben 2-3 hónapot is kell rá várni, mindezt a Nemzeti Közlekedés Hatóság ígéretének ellenére. Alapesetben valamivel 9000 ezer felett kell fizetnünk, ha szükséges az integrált vizsga, akkor ennél 7200 forinttal többet. A műszaki vizsga pontos menetéről itt lehet olvasni. A különböző műhelyek a hatósági díjon felül átvizsgálási, és egyéb, a saját üzletpolitikájuknak megfelelő díjat is felszámolhatnak, amely nem rögzített összeg.
Költség:
integrált vizsgával: 16 510 Ft
anélkül: 9 310 Ft
Átírás
Autóvásárlást követően 15 napon belül kötelesek vagyunk a helyzetről a hatóságot is értesíteni, amely cserébe legombol rólunk egy újabb rakás pénzt. A vagyonszerzési illetéket a motor hengerűrtartalma alapján fizetjük, ami 1890 cm3-ig minden köbcenti után 18 forint. Ennél nagyobb hengerűrtartalmú autóknál 24 forintra emelkedik ez a szám.
Ezzel még nincs vége a kiadásnak, mivel az új forgalmiért és törzskönyvért is 6-6 ezer forintot vagyunk kénytelenek kicsengetni.
Költség:
12 000 Ft (forgalmi, törzskönyv)
+ 28 764 Ft (1,6-os motor esetén)
_______________________________
Összesen = 40 764 Ft
Gépjárműadó
2007. január 1-től megszűnt a „súlyadó”, helyébe a teljesítménytől és gyártási évtől függő gépjárműadó lépett. Ezzel a váltással csak régi, nagyobb méretű autók tulajdonosai spórolhatnak minimális összeget, a legtöbben plusz teherként éljük meg.
Az adó mértéke a:
– gépjármű gyártási évében és az azt követő 3 naptári évben 300 Ft/ kilowatt
– gyártási évet követő 4-7 naptári évben 260 Ft/kilowatt
– gyártási évet követő 8-11 naptári évben 200 Ft/kilowatt
– gyártási évet követő 12-15 naptári évben 160Ft/kilowatt
– gyártási évet követő 16 naptári évben és az azt követő naptári években 120 Ft/ kilowatt
Költség: 3 éven belüli 1,6-os Opel Astra (77 kW): 23 100 Ft
Ez még csak a kezdet. Most nézzük az egyéb költségeket.
Kötelező biztosítás
Egy kormányrendelet miatt minden magyarországi telephelyű gépjármű üzembentartója köteles felelősségbiztosítási szerződést kötni a gépjármű üzemeltetése során okozott károk fedezetére. Ezt megkerülni hazai rendszámmal nem lehet.
A díjtételek meghatározása őrülten bonyolult, de legkeményebben a fiatal és városi vezetőkkel bánnak. Egy új fiatal belépő egy 1,6-os Opel Astrára évi 130-200 ezer forintot számolhat, attól függően melyik biztosítóval szerződik. Meglévő kötelezőt váltani minden év végén lehet. A feltételekről az interneten érdemes tájékozódni.
Költség: 130 000 Ft (fiatal, városi, új belépő 1,6-os Opel Astra)
Casco
Casco biztosítást új autó részletre történő vásárlásakor majdnem mindig kötnünk kell, de érdemes elgondolkozni más esetekben is. A casco legelőnyösebb tulajdonsága, hogy fizet lopás esetén, így nem kell milliós veszteségtől tartani. Helyette kell viszont havi 9-10 ezer forinttal számolni, ha egy normál új autót (Suzuki Swift, Chevy Aveo) vásárolunk. Ez az összeg a lopás vagy töréskárra hajlamos autóknál ennek többszöröse is lehet.
Költség: 120 000 Ft-tól – a csillagos égig
Eredetiségvizsgálat
Eredetiségvizsgára akkor kell elgurulni, amikor az autó tulajdonosának adataiban változás történik. Az árazás fix díjas, mindenhol ugyanannyit kérnek a vizsgálatért. A korábbiaktól eltérően az eredményről nem a helyszínen, hanem postai úton vagy az okmányirodában értesülhetünk.
Az eredetvizsgálathoz forgalmi engedély szükséges, meghatalmazás is, ha nem a tulajdonos kéri a vizsgálatot, valamint szükség lehet az adásvételire is.
Költség személyautókra | |
1400 cm3-ig | 17 000 Ft |
1401-2000 cm3-ig | 18 500 Ft |
2001 cm3-től | 20 000 Ft |
Zöldkártya
A köznyelvben zöldkártyának hívott környezetvédelmi felülvizsgálat minden autóra kötelező, annak fajtájától és
életkorától függően eltérő időközönként (általában 1-2 évente). Az eredményes vizsgálatot követően egy zöldszínű igazoló lap a jutalmunk, valamint egy kis plakett a hátsó rendszámtáblára.
Zöld színű plakettet kapnak a korszerű, környezetbarát gépkocsik, míg a kevésbe korszerűekre sárga kerül. A matrica jelzi a felülvizsgálat érvényességének idejét is, így a figyelmes rendőrök ez alapján is elcsíphetik a bűnöző autósokat. Ügyelni kell az igazolólapra, mert ha az elveszik, ellopják vagy megsemmisül, akkor az csak egy újabb felülvizsgálattal pótolható.
Költség | |
Környezetvédelmi igazolólap és plakett | 1180 Ft |
Vizsgálat motortól függően | 5 000 – 9 000 Ft |
Összesen | akár 10 000 Ft |
Végső összesítés:
Éves költégek új autóra (Opel Astra 1.6) | |
Kötelező biztosítás: | 130 000 Ft |
Casco: | 144 000 Ft |
Gépjárműadó: | 23 100 Ft |
Összesen: | 293 000 Ft |
Havi kiadás: | 24 500 Ft |
Költségek használt autóra (Opel Astra 1.6) | |
Eredetvizsga: | 18 500 Ft |
Átírás: | 40 764 Ft |
Műszaki vizsga: | 9 310 Ft |
Zöldkártya: | 7 280 Ft |
Gépjárműadó: | 23 100 Ft |
Kötelező bitosítás: | 130 000 Ft |
Casco: | 144 000 Ft |
Összesen: | 373 000 Ft |
Havi költség: | 31 000 Ft |
Amivel tudunk és amivel nem tudunk számolni
A várható költségbe nem számoltuk bele az esetleges javításokat ( kötelező szervizek díjait), valamint a legnagyobb kiadást jelentő üzemanyagköltséget sem. Viszont az éves költségeket leosztva így is könnyedén kijöhet 30 ezer forint havonta, amihez ugyanennyi benzinpénzt hozzáadva már havi 60 ezernél járunk. Még egy csipetnyi törlesztőrészlet, és máris hatszámjegyű összegben van az autó minden egyes hónapban. Számoljuk át, mielőtt belevágunk!