Az igazi hagyományos riasztók feladata pedig éppen az volna, hogy felkeltsék a járókelők figyelmét, és elriasszák a
Ez a kütyü jelez, ha piszkálják az autót
A gyári riasztók nem sokat érnek

A gyári riasztók nem sokat érnek

A gyári riasztók nem sokat érnek


tolvajt jó messzire. Manapság ennek a visszatartó ereje már közelít a nullához, ami sajnos azért is van, mert nem figyelünk egymásra, pláne nem egymás értékeire.

Mit tud egy riasztó?

Bármilyen hihetetlen, de van még a XXI. században olyan riasztó, amelyik a tényleges lármázáson kívül semmi mást nem tud csinálni. Nem akadályozza meg a lopást, csak sivít. Ezeket a blokkoló funkcióval nem rendelkező riasztókat főként a márkakereskedések építik be, a cascóhoz jó lesz felkiáltással.

Ezzel több baj is van. Az egyik, hogy cascót akár nélküle is sikerülhet kötni, a másik pedig, hogy iszonyat átverésszaga van a dolognak. Egy hitelre vásárolt autónál nem sokat számít egy plusz 60 ezer forintos tétel, így simán felszámolnak ennyit akkor is, ha 20 ezerért is különbet kapni. Nem járunk jobban a gyári riasztókkal sem. Ezeket ugyan ellátják valamiféle blokkolással, de mivel mindegyikbe ugyanolyan kerül, a tolvajok hamar rájönnek a nyitjukra.

A „pédzseres” a menő

Mostanában már nem az a menő riasztó, ami felhúzza az ablakot, hanem amelyik értesíti a tulajt, ha valaki ólálkodik

35 ezer forinttól indulnak a pageres riasztók

35 ezer forinttól indulnak a pageres riasztók

35 ezer forinttól indulnak a pageres riasztók


az autó körül, és amelyik beindítja a motort, ha úgy akarjuk. Két módon értesülhetünk arról, amiről nemigazán szeretnénk. Az egyik az úgynevezett mobiltelefonos hívómodul, a másik a pageres (pédzseres) megoldás. A mobiltelefonos védelem bármelyik riasztóhoz csatlakoztatható utólag, és nem meglepő módon a telefonunkon hívással fog jelezni, ha baj van az autóval.

Extra funkció, hogy sms-sel blokkolhatjuk az autót. Hogy miért nincs alapból blokkolva, azt nem tudjuk. De ha van mellette más indításgátló az autóban, jó eséllyel a tolvaj csak az elsővel végez, és ha menet közben leáll alatta az autó, nem áll neki még egyszer babrálni. Pech, ha mégis. Ez a megoldás 35 ezer forinttól kezdődik beszereléssel.

Az LCD-pagerek látványosabbak, és több funkcióval rendelkeznek a mobiltelefonos rendszereknél, de a lényegük ugyanaz, riasztják a tulajt. Ezek rádiójellel kommunikálnak, maximális hatótávolságuk 1000 méter körül mozog.


Van egyszerűbb és van drágább is belőle. A jobbak már kezelik az úgynevezett kétkörös rendszereket, amelyek a belső tér védelmén kívül radarokkal az autó körül is pásztázzák a teret. Ide elég simán belépni, és a riasztó máris jelez egy csippanással, küldi az információt a betolakodóról. Hogy ne kelljen minden járókelőnél beugrani a mamuszba és lerohanni a kocsihoz, a pageren jól megkülönböztethető, hogy milyen típusú a riasztás. Ezek az LCD-kijelzős riasztók 35 ezertől indulnak, egy felső kategóriás kb. 70 ezerbe kerül.
Amatőr

Amatőr

Amatőr


Persze mindkét rendszer csak akkor jelez, ha még elérhető távolságban vagyunk, vagy van térerő. Vagy ha a felkészült tolvaj nem blokkolja valahogyan ezeket a kimenő jeleket.

Milyen a jó riasztó?

Egy jobbfajta riasztó funkcióinak a száma megszámlálhatatlan. Közeledésre nyitja-zárja a központi zárat és beprogramozható, hogy mikor induljon be a motor és kezdje fűteni vagy épp hűteni az utasteret. Vagy akár a távirányítón nyomon követhetjük az utastér hőmérsékletét.

Jó ha MABISZ-minősítéssel bír riasztónk (casco kötéshez jól jöhet), ha van rablásgátló funkciója és ha akkumulátoros a szirénája. Ezenkívül kis millió tulajdonsággal bővíthető még, így akár az ajtófeszegetésre is beindulhat a megváltozó légnyomás hatására. A bekötésnél pedig arra figyeljünk, hogy minden kábel egyforma színű legyen (bekötésnél számozzuk meg őket), mert így a tolvaj hamar elveszti a fonalat.

Ne az évszámot, könyörgöm!

A sziréna legyen akkus

A sziréna legyen akkus

A sziréna legyen akkus


A Porsche Hungaria előszeretettel rakja autóiba a kódpados riasztókat, Skodától az Audiig, de más márkába is szereltethetünk ehhez hasonlót. Ezek egy részénél beszállás után kell bebillentyűzni az indítókódot.

Figyelem: a billentyűk egy év alatt láthatóan megkopnak. Soha ne egy egyszerű évszám legyen a jelszó, mert ez az első, amit kipróbál a tolvaj. Időként változtassuk meg a kódot, hogy egyenletesen kopjanak a billentyűk.

Egyedül nem véd

Bármennyibe is került, egyedül egyik riasztó sem képes megvédeni az autót. Érdemes kiegészíteni egy mechanikus védelemmel, amiből a riasztósok is a váltózárat javasolják leginkább. Ez egy újabb 40 ezer forint körüli kiadást jelent. Jó ha van immobiliserünk, és nagyon hatékony lehet egy-egy egyszerű, de trükkös saját blokkoló. Ne feledjük: minél szélesebb a védelmi repertoárunk, annál valószínűbb, hogy egy könnyebben feltörhető autó lesz az áldozat! És fontoljuk meg a cascót.