Utálnék gazdasági elemző lenni. A fizetés nem rossz, de a komolyan megfontolt kijelentések egyik pillanatról a másikra foszolhatnak szét a politikai helyzet változásával. Akárhányszor megkérdeztünk egy elemzőt az üzemanyagárak jövőjét illetően, még csak ködös jóslásokba se mertek bocsátkozni.
Volt olyan, aki drágulást prognosztizált idénre, de a nagy többség csökkenő üzemanyagárral számolt, és elképzelhetetlennek tartotta az újabb 300 forintos benzinárat. Nem jött be. Még nyár közepe sincs, a kereslet szeptemberig csak nő és nő, ami árfelhajtó tényező, mivel a kitermelői kapacitások nem tudják fedezni az igényeket. És hangsúlyozom: nem olajból van kevés.
A helyzet olyannyira rossz, hogy már Amerikában is hőzöngenek az emberek, és inkább a 15 litert fogyasztó kisautóval indulnak útra, mint a kétszer ennyit zabáló nagy SUV terepjáróval.
Rossz lehet odaát, de itthon még inkább. Hogy tényleg 310 forint lesz-e a benzinár a következő hetekben, ahogyan a GKI Energiakutató ügyvezetője jósolta, ki tudja. Addig nézzük, hol érdemes tankolni és hol kevésbé.
Irán – Jegyrendszer |
Iránban nemrég bevezették a jegyrendszert az üzemanyag-vásárlásra, mert akkora volt a kereslet. Az országban tartott mennyiségnél jóval több üzemanyagra van szükségük az autósoknak, így vissza kellett importálniuk a saját exportcikküket. A jegyrendszer hatására óriási sorokban érkeztek a kutakhoz az autók és megindult a jegyekkel való kereskedés. Lényeges áremelést is eszközöltek a fogyasztás visszaszorításának érdekében, 20-ról, 35-40 forintra emelkedett a benzin ára. Bárcsak nekünk okoznának ilyen traumát! |
A Mol nem nyilatkozik
A hazai üzemanyagkirály, a Mol nagyon bölcsen nem nyilatkozik a jövőt illetően, most úgyis éppen a felvásárlás elleni fondorlatos lépések veszik el az erejét. Annyit lehet tudni róluk, hogy minden egyes kút a környékhez viszonyítva alkotja meg árait, azaz ha a közelben fellelhető egy olcsó áron szolgáltató konkurens kút, akkor ők is olcsóbban mérik majd a naftát.
Persze jogosan vetődhet fel a kérdés, hogy tudnak olcsóbbak lenni a többiek, amikor a Moltól vásárolnak? A válasz egyszerű, a Mol nem akar a legolcsóbbak közé tartozni. Olyannyira nem, hogy a budapesti árakat böngészve, a Mol csak a 20. hely környéken kezd belépni a sorba, ami az „olcsóságot” illeti. Előtte nemcsak a diszkontkutak, hanem a jó nevű olajvállalatok is olcsóbban kínálják a benzint és a gázolajat egyaránt, feltehetően kevesebb haszonnal.
Persze a Mol folyamatosan változtatja árait – országos szinten naponta – hogy versenyben maradjon, de leginkább belőle kénytelen kiindulni a verseny, mivel részben ők maguk határozzák meg a többi kút üzemanyagárát is.
Olcsóbb és drágább helyek
Autópályák és fontosabb bevezető utak, főváros és vidék. Nagyjából így lehetne felosztani az országot, de gyakorlatilag teljesen felesleges. Az egyetlen biztos pont a kutaknál, hogy az autópályák és fontosabb bevezető utak mentén drágábban mérik az üzemanyagot. A benzint és a gázolajat is. Mindig.
A vidék és a főváros helyzete teljesen más. Itt már nem lehet biztosra mondani, hogy vidéken mindenhol olcsóbb a benzin, mint a tojás esetében. Van ahol igen, van ahol nem. A holtankoljak.hu internetes oldal alapján az ország legolcsóbb kútja például a Pesti úti Shell állomás 265,9 forintos benzinárral. Egy telefon és gyorsan kiderült, hogy ez pontosan 20 forinttal van alatta a valós árnak, így csak óvatosan bánjunk az ilyen adatokkal.
Ahol olcsó a benzin, drága a gázolaj
Olcsó benzint és gázolajat nem találunk egy kútnál. Budapesten az Auchan mindkettőben élen jár, igaz a város két különböző pontján. A gázolaj (251,9) Soroksáron, a benzin (278,8) Albertfalván a legolcsóbb. Kár, hogy csekély kútszámával csak igen kicsiny szeletet tud kiharapni az Auchan a hazai üzemanyagpiacból.
Meglepő viszont, hogy kinőtte magát a másik áruházlánc, a Tesco kúthálózata. Jelenleg 42 töltőállomás üzemel országszerte, és jól mérik az üzemanyagot. Július 15-ig még literenként 15 forinttal olcsóbban is tankolhatunk Budaörsön és Pesterzsébeten, feltéve, hogy előtte elvertünk 10 ezer forintot az áruházban. Max 50 litert tankolhatunk így, ezzel 750 forintot spórolhatunk.
Hol a legolcsóbb? | |
95-ös benzin | |
Albertfalva (Auchan) | 278,8 forint |
Gázolaj | |
Soroksár (Auchan) | 251,9 forint |
A korábbi olcsó hálózatok, mint a Jet, az Esso vagy az Agip továbbra is tartják magukat eme jó szokásukhoz, bár két hálózat már elkelt. A Jet kútjait a Lukoil vette át, az Esso pedig az Agiphoz került.
A JET Auchan-áron is árul 95-öst (onnét nem messze), sőt gázolajból is alig drágább, de ezért Kőbányára kéne kiautózni. Az Esso Kispesten adja legolcsóbban a gázolajat, a benzint pedig a XI. kerületben, ez is alátámasztja az egymáshoz igazított árakat. Kispesten a holtankoljak.hu szerint csak az Agip kínál olcsóbb gázolajat, még hozzá az Üllői úton 252,9-ért. Az oldalon talált adatok szerint ezt a kutat lenne leginkább érdemes látogatni a városban, mert itt a 95-öst is olcsón mérik, gyakorlatilag Auchan árban. Kis utánajárás és kiderül, hogy a dízel 4, a benzin 2 forinttal drágább, mint az oldalon feltüntetett. Persze még így sem rossz.
Érdemes kiemelni még a Shellt, az olcsónak számító övezetekben felveszi a versenyt, és szinte diszkontáron szolgáltatja a folyadékot. Így Kispesten az Üllői úton 256,9-ért lehet tankolni dízelt, a XI kerületben pedig 279,9-ért benzint. A Mol és az OMV nem nagyon törekszik igazi árversenyre, ők a két legdrágább szolgáltató.
Irány a Balaton
Nem érdemes a tankolásokat az autópályák mentére halogatni, mivel a trendekhez igazodva mind jóval drágábbak, mint a fővárosban. A gázolaj literjét csak ritkán mérik 265 forint alatt, míg a 95-ösért legalább 289 forintot kell fizetni. Szerencsére a matricaárak mindenhol megegyeznek.