Drágára van pénz
A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) által kiadott statisztikából egyértelműen kiderül, hogy idén ismét jókorát zuhant a hazai újautó-eladás. Az egy évvel korábbi számokat közel 12 ezer darabbal múlták alul a kereskedők 2007 első felében, ami összesen több mint 12 százalékos visszaesés az 1 évvel korábbi időszakhoz.
Még szerencse, hogy nem érte váratlanul a kereskedőket a helyzet, mivel már év elején 170 ezer eladott autóról beszélt Győző Gábor – az MGE elnöke – az idei évre, aminek az első hat hónapban pontosan a fele jött össze.
Érdekes, hogy a visszaesés csak az egészen kicsiktől az Astra/Golf kategóriáig történt, az ennél nagyobb és drágább autókból szinte kivétel nélkül több kelt el. A sportautó szegmens 60 százalékkal, a terepjáróké 100 százalékkal növekedett.
A végeredmény mégis negatív, mivel a vásárlók közel 80 százaléka csak a Fabia vagy az említett Astra/Golf méretetengedheti meg magának. Így hiába a többi kategóriában a növekedés, az alig befolyásolja a tényleges adatokat.
A Ford is visszaesett
Ugyan év végére a Ford megelőzte az addigi stabilan második Opelt az eladások számát tekintve, idén néhány erős hónap ellenére ők is visszacsúsztak az összes eladott autó számát tekintve. Igaz hajszálnyival még mindig az Opel előtt járnak, de ezt kizárólag a nagyobb számban eladott kishaszonjárműveknek köszönhetik.
Más a helyzet, ha a piaci részesedést vizsgáljuk, ott sikert sikerre halmoznak. A második félévet meghúzhatja az új Mondeo, aminek a jelek szerint igen kedvező a fogadtatása.
Alulteljesített a Suzuki
Év elején még a tavalyi számokkal megegyező eladásban reménykedett a Suzuki, az idei év eddigi számai viszont jelentős visszaesést tükröznek. A tavalyi 19 ezer autó helyett idén alig értékesítettek 15 ezernél több Suzukit, ami 17 százaléknál is magasabb csökkenés.
Persze az elsőséget ez sem veszélyezteti, személyautóból így is majdnem 60 százalékkal többet adtak el, mint az ezüstérmes Opel. A megcélzott tervszámokon egyelőre még sem változtat a Suzuki, Tihanyi Tamás a Suzuki PR-menedzsere ismét 33 500 darabos számról nyilatkozott.
Idén nem lesz új modell a hazai székhelyű gyárnál, így csak a meglévő modellekkel lehet gazdálkodni. Az eladások felét még mindig a Swift teszi ki, utána az SX4-es következik, ami jóval népszerűbb volt, mint egy évvel korábban. Az Ignis már csak a harmadik. Az idei sláger a Jimny, amiből minden különösebb ok nélkül háromszor annyi fogyott, mint tavaly.
Nem tud eleget gyártani az Opel
A megjósolt piaci visszaeséshez képest jól teljesített az Opel. Az ezer darabnál kisebb visszaesés szinte teljes mértékben a Corsának köszönhető, amiből egyszerűen nem jut elég Magyarországra, így nem tudták időben teljesíteni a megrendeléseket. Volt idő, amikor 4 hónapot is várni kellett rá.
Pár tucat híján van már csak lemaradva a Astra H a Classic-kal szemben, de ezt a lemaradást nehezen fogja behozni a következő félévben. Megyeri György a GM Magyarország igazgatója szerint a Classic lesz akciókkal megtámogatva, amíg a hasonló árú Corsa beszerzése nehézkes. A drágább modellek itt is hozzák, vagy túlteljesítik a számokat.
Jobb idők jönnek
Balogh Árpád a GÉMOSZ (Gépjármű-Márkakereskedők Országos Szövetsége) alelnöke szerint idén a várakozásoknak megfelelően alakultak eddig az események. A pesszimista előrejelzéseket voltak akik túlteljesítették, de a visszaesés így is számottevő.
Az év második fele a várakozások szerint nem lesz rosszabb az elsőnél. A sok új modell, valamint az átlagosan több vásárló elég lesz ahhoz, hogy hozzák az év elején 170 ezer darabra prognosztizált eladást.
Balogh szerint a kormány által hozott kedvezőtlen gazdasági intézkedések hatása 2009-ben már kevésbé lesz érezhető, így akkor fellendülést várnak. Addig még hátra 2008, ahol stagnálásra, illetve enyhe javulásra lehet számítani.
Szerinte az idei adatok vizsgálatánál figyelembe kell venni, hogy a tavalyi első félév nagyon
erős volt, valamint idén 1 nappal kevesebb munkanap volt. Ez az 1 nap az európai összeladásokban állítólag 3,2 százalékos esést produkált, és itthon is hasonlóan hatott.
A gazdasági megszorítások kevésbé érintették a vállalatokat, ahol növekvő flottaeladás volt érzékelhető, és a növekvő európai gazdaság a jövőt illetően is ezt engedi sejtetni. Az első félévet úgy tűnik túlélték a kereskedők is, a GÉMOSZ nem tud idén csődbe ment kereskedésről. Látszik már a fény az alagút végén.
MAGYAR GÉPJÁRMŰIMPORTPRÖK EGYESÜLETE
|
||
Személygépkocsi és terepjáró
|
||
MÁRKA
|
2006. I. félév
|
2007. I. félév
|
ALFA ROMEO |
90
|
146
|
AUDI |
857
|
978
|
BMW |
697
|
624
|
CHRYSLER |
115
|
145
|
CITROEN |
3 236
|
2 875
|
CHEVROLET |
4 598
|
3 321
|
DACIA |
1 617
|
576
|
DODGE |
5
|
33
|
FERRARI |
6
|
3
|
FIAT |
2 794
|
2 680
|
FORD |
9 270
|
8 573
|
HONDA |
1 957
|
2 494
|
HYUNDAI |
1 086
|
n.a.
|
KIA |
1 091
|
1 583
|
JAGUAR |
35
|
34
|
LADA |
33
|
38
|
LANCIA |
57
|
73
|
LAND-ROVER |
73
|
88
|
LEXUS |
151
|
144
|
MASERATI |
3
|
4
|
MAZDA |
1 212
|
1 054
|
MERCEDES |
724
|
791
|
MINI |
44
|
44
|
MITSUBISHI |
570
|
620
|
NISSAN |
1 801
|
2 160
|
OPEL |
10 657
|
9 736
|
PEUGEOT |
4 245
|
3 929
|
PORSCHE |
43
|
54
|
RENAULT |
5 458
|
3 698
|
SAAB |
135
|
148
|
SEAT |
2 170
|
2 252
|
SKODA |
8 493
|
7 200
|
SMART |
107
|
67
|
SSANGYONG |
47
|
64
|
SUBARU |
161
|
124
|
SUZUKI |
18 717
|
15 445
|
TOYOTA |
6 501
|
6 120
|
VOLKSWAGEN |
8 168
|
7 084
|
VOLVO |
585
|
708
|
ÖSSZESEN
|
97 609
|
85 710
|
Új gépjárműértékesítés járműcsoport és kategória szerint
Személygépkocsi + terepjárók
|
2006.I. félév
|
2007.I. félév
|
A – mini | 2 306 | 1 528 |
B – kisautó | 47 498 | 36 691 |
C – alsóközép | 32 368 | 29 597 |
C – egyterű | 5 291 | 6 860 |
D – közép | 6 418 | 6 169 |
D – egyterű | 499 | 601 |
E – nagyautó | 688 | 707 |
sport | 307 | 503 |
premium | 129 | 130 |
premium terepjáró | 718 | 912 |
4×4 | 908 | 1 166 |
terepjáró | 479 | 846 |
Összesen | 97 609 | 85 710 |