Vasárnap közlekedett utoljára a 41-es vonalán UV villamos. Kihasználtuk az alkalmat és kamerával, fényképezőgéppel terrorizáltuk a vonalon dolgozó vezetőket. Először a Körtéren néztünk szét, de ott csak egy irgalmatlan mély gödröt találtunk. Így gyorsan kiszaladtunk az ideiglenes végállomásra, Albertfalvára, hogy a kamaraerdei végállomásig gyűjtsünk némi anyagot.
A legcsinosabb UV vezető éppen a váltóval küzd
A legcsinosabb UV vezető éppen a váltóval küzd
Fotó megosztása:
Szemétdomb
Szemétdomb
Fotó megosztása:
Forduló
Forduló
Fotó megosztása:
Gyorsulási verseny
Gyorsulási verseny
Fotó megosztása:
Vaskerék
Vaskerék
Fotó megosztása:
Nem egyformák
Nem egyformák
Fotó megosztása:
Vezérlés
Vezérlés
Fotó megosztása:
Ott fent meg a delej
Ott fent meg a delej
Fotó megosztása:
Lassú menet
Lassú menet
Fotó megosztása:
Diósgyőrben készült
Diósgyőrben készült
Fotó megosztása:
Érkezik
Érkezik
Fotó megosztása:
Egymás mellett
Egymás mellett
Fotó megosztása:
Vas a vason
Vas a vason
Fotó megosztása:
Itt a vége
Itt a vége
Fotó megosztása:
Itt a vég
Itt a vég
Fotó megosztása:
Kamaraerdő
Kamaraerdő
Fotó megosztása:
Vészcsengettyű horgászokkal
Vészcsengettyű horgászokkal
Fotó megosztása:
A füstüvegen túl
A füstüvegen túl
Fotó megosztása:
Régen láncon lógott, csak úgy sok fogyott belőle
Régen láncon lógott, csak úgy sok fogyott belőle
Fotó megosztása:
Otthon nem jó
Otthon nem jó
Fotó megosztása:
Jobb, mint a Combino
Jobb, mint a Combino
Fotó megosztása:
Csak két darabos
Csak két darabos
Fotó megosztása:
A zuhanykabin leghátul van
A zuhanykabin leghátul van
Fotó megosztása:
Füstölni nem ér
Füstölni nem ér
Fotó megosztása:
A vezetővel menetközben tilos
A vezetővel menetközben tilos
Fotó megosztása:
Lyukasztógép
Lyukasztógép
Fotó megosztása:
Homokkupac
Homokkupac
Fotó megosztása:
Másik végállomás
Másik végállomás
Fotó megosztása:
Gyorsulási verseny
Bolondok mindenhonnan
A végállomáson a vasárnapi időpont és az elmebeteg időjárás ellenére is találkoztunk vasútbolondokkal, és az út során mindenfelé fényképezgető, videózó emberekbe botlottunk. Akadt olyan elvetemült csapat is, amely Zágrábból érkezett, csak azért, hogy villamosozzon egyet az utolsó 41-es vonalán közlekedő UV-val. Tisztelnivaló, kedves bolondok ők is.
Találtunk némi propagandaanyagot is a villamoson. A szórólap azt a remek hírt énekelte meg, hogy „a tavaly ígért augusztusi határidő előtt, már július 23-tól újraindulhat a villamosforgalom a Fehérvári úton”. Ollé! Arról már nem regél a Metró4 feliratú papírlap, hogy a lassuló metróépítési lendület, a kivitelezési késések miatt szeptembertől mekkora pluszdugókkal kell majd számolni, de sebaj, most örvendjünk inkább ennek a jó hírnek.
Vészcsengettyű horgászokkal
Emlékek
Budai gyerekként különösen közel állnak a szívemhez ezek a villamosok. A Bartók Béla úton mind a 19-es, mind a 49-es villamosok elhúztak a házunk előtt és még iskolába is ezeken zötykölődtem álmos reggeleken. Sajnos a 19-es vonalán lemaradtam az utolsó UV-járatról, ezért szinte kötelező volt kihasználni a vasárnapi, utoljára közlekedő UV villamost a 41-es vonalán. Szerencsénk volt, találtunk egy kedves villamosvezető hölgyet, aki ránk áldozta néhány perces pihenőjét. Ő mesélt nekünk a vészfékezés embert próbáló módjáról, a féktávolságot szinte végtelenre növelő őszi falevelekről és a vezetőállás szinte mindenféle ergonómiát nélkülöző kialakításáról is. Örömmel ittuk a szavait, furcsa egy apró, törékeny hölgytől hallani, hogy milyen jó villamost vezetni, de elhittük neki. Pláne, hogy az anyukája is ott ült velünk a villamoson, aki maga is évtizedekig vezetett hasonló nagyvasakat.
A zuhanykabin leghátul van
Amit az UV-ról tudni érdemes:
1950-ben 60 darab villamost rendelt a Fővárosi Villamosvasút Községi Vállalat (FVKV) a Ganz gyártól. A jóféle olajozott szocialista együttműködés miatt csak 1953-ra tudott megegyezni a két cég felügyeleti szerve a gyártás részleteivel kapcsolatban. Az első két példány 1955 végére készült el, a következő két darab pedig a következő év elején érkezett a megrendelőhöz. Eleinte szólóban szállították az utasokat, hiszen két vezetőállásuk volt.
Érdekes, hogy a 20 tonnás vasdarabot 4 darab egyenként 37 kW-os, – ez mindössze alig kétszáz lóerő – 600 voltos egyenárammal működő motor hajtja, legfeljebb 50 km/órás engedélyezett tempóval. Bámulatos, hogy a vaskerekű járgányok működéséhez milyen kis teljesítmény is elegendő.
A 41-es vonalon hétfőtől az UV-kat a Combinók előtti időkből a 4-6-os vonaláról ismerős villamosok váltják majd fel. Ezzel állandó vasútügyi szakértőnk szerint amellett, hogy kevésbé attraktív modell kerül majd a vonalra, csak egy baj lehet, mégpedig az, hogy a meredekebb szakaszokon majd elkapar a villamos. Elpörgő kerekű Ganz-villamos látványáért nem is kellett messzire mennünk, már a Körtér melletti megállóból induló szerelvények vaskerekei is vadul pörögnek, pedig egyelőre nem fagy, és ázott, csúszós falevelek sem borítják a pályát. Helyettük a sínek mellől kiolvadt kátrányszerű, a villamospótló buszok kerekei által felhordott anyag rontja a kerék és a sín közötti tapadást.
Külső kódTörlésSzerkesztés
Síntan
Fényképezés, videózás közben magunkra szedtünk némi sínismeretet is. Megtudtuk, mit is jelentenek a vasdarabok oldalán lévő mágikus jelzések, de a talpfákba beütött, számozott fejű szögekről a talpfa korát is megállapíthatjuk. Persze a fene tudja, ennek milyen gyakorlati haszna lehet, de van akit jó érzéssel tölt el, hogy tisztában van vele: 1984-ben lefektetett talpfákon heverő vágányon halad ki a villamos a kamaraerdei végállomásra.
A síndarabok oldalán lévő DGY megfejtése nem akkora ördöngösség, ez Diósgyőrt jelöli, az évszám talán mindenkinek egyértelmű, de a sor végén van még egy érdekes adat. Ez azt jelöli, hogy a vassínből hány kilogrammot nyom egy méternyi darabka. Esetünkben ez 48 kg.
Másik végállomás
Most gondoljunk bele a szerencsétlen hátrányos helyzetű síntolvajok nyomorúságos életébe, akik esetenként több tízméteres darabokat képesek percek alatt ellopni A feszültség alatt lévő felsővezetékről nem is beszélve. Kegyetlenül nehéz, veszélyes munka az övék, nem vitás.
UV-val még egészen augusztus huszadikáig utazhatnak azok, akiknek bejönnek ezek a régi masinák. Az ünnep után azonban végképp búcsút kell inteni a több évtizeden át a budapesti utcaképhez szervesen hozzátartozó sárga járműnek.
A következő oldalon jönnek a technikai adatok
Műszaki adatok – UV villamos |
|
MOTORADATOK |
Típus |
4 darab Ta 1,18 típusú |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) |
148(200) |
MENETTELJESÍTMÉNYEK |
Végsebesség (km/h) |
60 |
FOGYASZTÁS |
Város |
Néhány kW/h |
Lakott területen kívül |
Kevesebb kW/h |
CO2 kibocsátás (g/km) |
0 |
<!–
|
MÉRETEK |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) |
12 600/2300/3100 |
Forgócsaptáv (mm) |
5800 |
Utastér |
Bruttó 25 m2 |
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) |
19 750 / 94 fő |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) |
Az nincs neki |
Kerékátmérő |
670 mm |
ÁR, KÖLTSÉGEK |
Alapár (forint) |
n.a. |
Konkurensek (forint) |
Ganz csuklós / sok forint
Hannoveri villamos / sok forint
Combino / borzasztóan sok forint |
A szériafelszereltség fontosabb tételei |
Kanárisárga fényezés sportos díszcsíkkal, vészcsengő, piros jegylukasztó, letekerhető ablak, könnyen takarítható PVC padló, műbőr ülés, lengedező kapaszkodó, csúszásgátló kvarchomok |
ÉRTÉKELÉS |
a vezess.hu véleménye |
Kicsit öregecske, zörgő-zakatoló nagy vasdarab. Városi közlekedésre termett, károsanyag kibocsátása irigylésre méltó. |
Pontszám (max. 10) |
8pont |