A földgáz az más
Itthon elsőként a Skoda jelent meg gyári garanciát kínáló LPG-s autókkal; ilyen az új és a Tour néven továbbélő Octavia, illetve a Fabia Combi. Sűrített földgázüzeműt (CNG) több más márka is gyárt, de nálunk csak az autógáz érdekes, mert ahhoz van kúthálózat.
A literenként 165 forint körül tankolható autógáz a bugyellárisunkon kívül a környezetnek is hasznos. Egy LPG-s autó az összes káros anyagból jóval kevesebbet pufog ki a benzineseknél, az autógázra épp kisebb környezetszennyezése miatt kedvezőbbek az adók.
Benzin helyett autógáz
Modern gázbefecskendezéssel a motor mindig benzinnel indul be, majd 1-2 perc után automatikusan átvált gázra. Amennyiben a benzin kifogyna, a Dual Skodák gázzal is indíthatók. A két üzemanyag között bármikor válthatunk a műszerfalra szerelt kapcsolóval, csak a motor hangjából venni észre, hogy már átállt.
A Skoda prospektusa szerint megközelítőleg azonos a teljesítmény a modern gázbefecskendezéssel, csak a fogyasztás nő valamelyest, mert a gáz energiatartalma kisebb a benzinénél.
Gyengébb, de olcsóbb
Ennek ellenére benzinnel homogénebb, sokkal kerekebb volt az Octavia Tour és a Fabia motorja. A motor nyomatékosabb, nem olyan renyhén indul neki a felső fokozatokban kis fordulatról.
Egyértelműen jobb vezetni a Skodákat, ha benzinre kapcsoltunk. A különbség a kis motorral szerelt nehéz autók miatt ilyen jelentős. Aki mondjuk egy kétliteres A Vectrával jár, az nem szorul rá a benzinre.
Még mindig jó a régi Octavia
A 75 lóerős Dual Octaviának több ellensége is van. Az egyik a légkondi, a másik az emelkedő, de a sok utast és csomagot is megszenvedi. Két emberrel még egész tisztességesen megy, 3000 feletti fordulaton országúton előzni sem bátorságpróba, ha nincsenek kaptatók.
Az alapbenzinessel az Octavia nyilván nem erős, de a gázüzeműnél értelmesebb új családi autót nem tudnék javasolni átlagos keresetűeknek. Az üzemanyagköltséget, a tágasságot, a középen trónoló pótkerék ellenére is terjedelmes csomagtartót, a kényelmet és a biztonságot nézve az előző Octavia még mindig ott van a szeren.
Csökken a csomagtér
Családi autónak a 80 lóerős Fabia Combi Dual kevésbé jó. Nem motorikusan, hiszen gázüzemben is élénkebb, benzinnel pedig cseppet sem halovány. A pótkerék helyét elfoglaló gáztartály miatt a pótkeréknek csak a bőröndök között van helye, ami itt nagyobb érvágás, mint az Octaviában.
Mindkét Skodától elvártuk volna, hogy a pótkereket ne csak betegyék a csomagtérbe, hanem rögzítsék is valamivel. Ez az igénytelenség bántó egy gyári átalakításánál. Akinek viszont elég a megtépázott csomagtér, az válassza bátran a kombi Fabiát. A kisautók között még mindig a legjobbak egyike, pedig már az utódja is kapható.
Évi 190 000 forintot is spórolhatunk gázüzemmel, lapozás után fontos számok jönnek
Kizárólag a kutas tankolhat
Gázt csak a benzinkutas tankolhat, a töltőfej felillesztését sehol nem bízzák ránk. A Skodákhoz egy helyre kis kék szütyőben kapunk egy betöltőcsonkot, amit fel kell csavarni és kész. A betöltőnyílásért nem a koszos lökhárítót kell kaparászni, a benzinbetöltéssel közös fedél alatt van.
Biztonsági okokból az összes gáztartály csak 80%-ig tölthető fel, ekkor magától kikapcsol a töltőpisztoly. Ha megkérjük a kutast, hogy a tágulási tartalék terhére is nyomjon még bele, akkor a minimum, hogy ne álljunk a kocsival tűző napra!
Mehetünk csak gázzal
LPG-t nem tudunk minden sarkon tankolni, de a nap mint nap bejárt útvonalakon felfedezzük a gázkutakat, mihelyst rá vagyunk szorítva. A gázüzemű autók előnyeként szokás felhozni a két tank miatti nagyobb hatótávot, de ez nem életszerű. Aki olcsóbban autózhat, az nem fog 283 forintos benzinnel furikázni.
Főleg, ha nem is kell. Az ólmozott benzinre tervezett Ladákkal talán még igaz volt, hogy 2-3 tank gáz után egy tank benzint is járjunk el, de amibe ólommentes kell, abban a benzin már nem ken semmit. A Skoda Dual-modellek kezelési útmutatója szerint 4000-5000 kilométerenként tegyünk meg 95-össel pár kilométert, hogy ellenőrizzük a benzinellátó rendszer működését.
És a dízelhez képest?
A gázüzemű Skodákat a TDI-vel azért kár összehasonlítani, mert a TDI-k lényegesen erősebbek, az üzemanyagköltség viszont hasonló. Az Octavia Tour tartályából nyáron, csak városban 12,1 liter gáz tűnt el százon. Ha ugyanazon töltőállomás áraival számolunk, benzinnel 7 literrel jönnénk ki ugyanennyiből.
Hosszabb úton még vonzóbb a gázüzem. Egy 300 kilométeres balatoni út csupán 4300 forintunkba került. Autóúton nyugodt 110 körül, légkondi nélkül 8,7 liter gáz fogyott. Benzinből 5 literrel kellene beérnie, hogy ne kerüljön többe. Ez egy Octavia Tour TDI-vel megoldható, csak annak a vételára egymillióval arrébb van.
Rettegés a gáztól
A Fabia Combival ugyanazt az utat oda-vissza megtettük gázzal, majd benzinnel. Autógázzal 1750 forint adódott 100 km-re, de ekkor a 40 fok miatt a maximumon kergettük a sokat zabáló légkondit. Ugyanaz a szakasz, de éjjel, jelképes légkondicionálással 2070 Ft-ba kerül benzinnel. Már ez is 18,3 százalékos különbség, ami azonos körülmények között több lett volna.
Vizsgáztatás és papírok |
Szerencsére a gázosítás az autók nagy részénél sorozatengedéllyel megy, ha egyedi engedélyeztetésre van szükség, azt a gázszettet beépítő műhely általában elintézi. A benzin-gáz vegyes üzemű autók vizsgája ugyanannyi ideig érvényes, mint a benzineseké.
A vizsga időtartamát csak az csökkentheti, ha a tartály 10 évre adott nyomásbiztonsági tanúsítványa korábban lejár, mint a műszaki vizsga. Ebben az esetben a műszaki is addig tart, ameddig a tartály biztonságosnak minősül. A vegyes üzemet a forgalmiba is be kell jegyeztetni egy okmányirodában. További macera, hogy zárt parkolóházba vegyes üzemű autóval tilos behajtani, nehogy az esetleg szivárgó gáz robbanást okozzon. |
Mint minden kevéssé ismert dolgot, a gázautózást is sokszor alaptalan félelmek övezik. Egy tűzoltóhadnagytól tudjuk, hogy a gázautók biztonságosabbak a benzineseknél, mert szigorúbb előírások vonatkoznak rájuk. Ütközéskor azonnal leáll a gázszállítás, a rendkívül masszív tartály pedig csak akkor ereszti el a gázt, amikor már az egész autó porrá égett.
Megéri vagy nem?
A legnagyobb kérdés, hogy érdemes-e belevágni. Ha a benzin-gázos és a csak benzines Skodákat listaáron árulnák, mindenképp megérné a Dual, az akciók azonban összekuszálták a felállást.
A cikk megjelenése előtti napon az újpalotai Skoda-márkakereskedésben 3 150 000 forintba került volna egy sima Octavia 1,4 Tour légkondival. A Dual 1,4-re nem érvényesek hasonló kedvezmények, ezért arra 3 671 000 forintos árat mondott az értékesítő, összehasonlítható felszereltséggel.
Másfél év alatt bejön az ára
Lejárt garanciájú benzinesekbe gyakran megéri gázszettet betenni, ha még pár évig használjuk az autót. Abban a budapesti műhelyben, ahová 5 éve hordom a saját gázautómat, 260 000 forintot emésztene fel egy Octavia Tour 1,4 átalakítása az összes papírmunkával és engedélyeztetéssel. Erre egy műszaki vizsga jön még rá, nagyjából 10 000 forintért.
Évi 20 000 kilométerrel és a mostani üzemanyagárakkal számolva 17 hónap után térülne meg a befektetés a Shell Gas kalkulátora szerint. Ezt követően minden évben 190 000 forintot tudunk megtakarítani a tankoláson, és még a környezetet is jóval kevésbé károsítjuk.