Akárki, akármit mond, az autóban alvásnak a kényelmetlenségek mellett megvan a romantikája. Jómagam kiskoromban álmodozva nézegettem a családi 100-as Skoda kézikönyvét, amely néhány könnyen követhető rajzos ábrával demonstrálta, hogyan lehet a négyszemélyes autóból pillanatok alatt hálótermet barkácsolni. Sajnos a népesebb család miatt ez mindig elmaradt, helyette a sátor jelentette az éjszakai szállást.
Később a saját autók ezt már nem úszták meg. Közülük a Land Rover bizonyult a legfejedelmibb lakosztálynak, hiszen bent kettő, a tetőcsomagtartón további három ember aludhat kényelmesen, akciósan, idegenforgalmi adó mentes áron.
Mostanában ugyan nem reális az esélye annak, hogy valaki autójával a hó fogságába esik, de télen, hófúvásos környéken könnyedén előfordulhat, hogy a kocsiban kell megvárni a hókotró érkezését. Nyáron inkább a szállásra költendő pénz megtakarítása lehet a cél, más esetben pedig a szükség hozhatja úgy, hogy a kocsiban hajtsuk álomra a fejünket.
Hol lehet, és hol nem?
Európában meglepően sokféle toleranciaküszöbbel büszkélkedő néppel futhatunk össze vadkempingezés közben. Első negatív élményünk a szabályfetisizmusáról híres Ausztriában esett meg, még friss jogsival. Akkoriban jó ötletnek tűnt, ha az ember az összespórolt pénzét külföldön próbálta használt autóra váltani, nem itthon. Mi a sógorokhoz indultunk szerencsét próbálni, és egy 120-as Skodában szállásoltuk el magunkat hárman. Ezt senki ne próbálja utánunk, borzalmas volt.
Általános szabály, hogy forgalmas turistaközpontok, látnivalók környékén nem jó ötlet az autóban éjszakázni, mert a bevétel nélkül maradt szálláshely-tulajdonosok ezt nem nézik jó szemmel. Azonban ha nem hagyunk magunk után szemetet, és a helybéliek sövénye helyett a gyorséttermek mosdóit vesszük igénybe, akkor igazából nem köthet belénk még a legvadabb szabályhuszár sem.
Háborítatlan autóban alvásra sokkal nagyobb esélyünk van egyszerű, személyautó kinézetű járgánnyal, mint a kifejezetten erre a célra épített, spéci lakóautóval. Európa nagyobbik felében ezeket szigorúan elüldözik az összes személyautós parkolóból, a Dolomitokban pedig még – magasságkorlátozó kapukkal – a parkolókba behajtást is lehetetlenné teszik a számukra. Szlovéniában néhol még ennél is szigorúbbak és ott a személyautóban szendergést is keményen tiltják a nemzeti parkok területén. Menjenek inkább kempingbe.
Ajándék sárgarépa, hasizomgyakorlat és szúnyogveszély következik. Közvetlenül lapozás után
Kelet felé autózva már nem nézik annyira rossz szemmel az út széli autóban éjszakázást, bár itt a szállásárak sem annyira vadak, mint Nyugat-Európában. Legutóbbi low-budget túránk alkalmával már Szeged környékén meglepődtünk, amikor a répaföld mellett ébredve a tulajdonos egy nagy marék friss répával kedveskedett a hívatlan vendégeknek. Örömmel vittük magunkkal a friss zöldséget, a napi szükséges bétakarotin adagunk miatt ezután már nem aggódtunk. Erdélyben pedig már senki sem piszkál minket, ha az út mellett ütünk tanyát.
Hogy a legjobb?
Vezetés közben megfáradva, az autópálya melletti pihenőkben nem szükséges nagyobb előkészületekkel vacakolni. Miután az ülést egy laza mozdulattal hátradöntöttük, már kezdődhet is az alvás. Egyéntől függően tíz perc vagy néhány óra szunyókálás csodákat tehet, – bár vannak, akik inkább a plutóniumalapú szintetikus serkentőkben bíznak – ébredés után már biztonságban hajthatunk tovább.
Hosszabb alváshoz már alaposan át kell rendezni az autó belsejét. Az első ülések lehajtását felejtsük el gyorsan, ha az álmatlan forgolódáson kívül más tervünk is van az éjszakára. A szerkesztőségben elvégzett villámfelmérés szerint akik kocsiban alvásra kényszerülnek, azok kivétel nélkül a csomagtartót választják. Persze előtte vérre menő küzdelmet kell vívni a hátizsákokkal, szalámis zsemlékkel, jégcsákánnyal. Ezeket a tetőcsomagtartó helyett inkább csak az első ülésre rámoljuk át, ha még később is boldog tulajdonosuknak szeretnénk vallani magunkat. Az első üléseket előretolva, a hátsókat lehajtva a legtöbb autóban remek fészket készíthetünk magunknak és úti társunknak éjszakára. Kívülről nézve el sem hinnénk, milyen hosszú és kényelmes fekhely alakítható így ki, akár egy közepes méretű autóból is.
Légkondival csak finoman
A spórolásért azonban meg kell szenvedni, így nyáron a meleg, télen a hideg keserítheti meg az éjszakai pihenést. Az ablakleengedés csak elméletben tűnik jó megoldásnak a meleg ellen, mert a résen beözönlő, vérszagra gyűlő szúnyogok sokkal kellemetlenebbek lehetnek.
Nyáron néhány órás rövid pihenőre még a motort sem kell feltétlenül leállítani. Óránként átlagosan egy liternyi üzemanyag-fogyasztással számolhatunk, ha kellemes klímában horpasztanánk egyet, hogy utána frissen folytathassuk az utat.