8 helyen az M1-esen
Augusztus eleje óta 8 kihelyezett doboz figyeli a gyorshajtókat az M1-esen, igaz, ezeknek továbbra is két sebességmérő berendezésen kell osztozniuk. Azt hogy éppen melyik kettőben van műszer, nem lehet előre tudni. Mind a nyolc doboz forgatható, így mindkét irányban mérhet elölről és hátulról egyaránt. A tárolók vandálbiztosak és légkondicionáltak, így a sebességmérők a legnagyobb hőségben is működnek.
A helyszínek közötti cserét a rendőrjárőrök végzik, amennyiben az illetékes hatóság változtatni szeretne. Mivel a készülékek az autópálya közepén vannak az elválasztó korlátok között, ezért forgalomelterelés szükséges a művelethez. Ez kizárja a túlságosan gyakori csereberét, még ha az nem is tart túlzottan soká. Erre persze nehéz alapozni, de ha elugrunk Győrbe Budapestről, néhány óra múlva jó eséllyel ugyanott lesznek a készülékek, mint odafelé. És hogy pontosan hol? Azt nem tudni.
Az év eleje óta nagyjából 80-100 gyorshajtót rögzít naponta a két kamera. Ez elég sok annak tudatában, hogy kint van a radar control tábla, és a sebességmérők a 130-as szakaszon csak 160-tól villannak.
Fix és mobil sebességmérők |
Az autópályák közül csak az M1-esen futhatunk fixen telepített traffipaxba,adobozokat a 10, 17, 36, 63, 91, 104, 131, 150-es kilométerszelvényénél szerelték fel. A Balaton déli partján két doboz található Kőröshegyen és egy-egy Szántódon illetve Balatonföldváron. Mobil eszközökből nagyjából 150 darab bevethető készülék van forgalomban, köztük régiek és újabbak egyaránt. |
Segítség, villantott!
Nem kell feltétlenül kétségbeesnünk, ha szemből ránk villantott az autópályán a villanyrendőr. A vaktában „lövöldözéssel” a teherjárművek sebességtúllépését szűrik ki, de így a szabályosan haladó autósokról is készülhetnek fényképek. A rendszer ezekután érzékeli a mellette elhaladó jármű hosszát, és automatikusan törli a védtelen és megrémült áldozatok képeit.
Az autópályán általában szemből fotóznak azért, hogy felismerhető arckép készülhessen a vezetőről. Ezzel a motorosok járnak jól, mivel őket rendszám híján lehetetlen szemből azonosítani.
Rendőrautó a leállósávban
A fixen telepített sebességmérőkön kívül mobil eszközökre is számíthatunk az autópályák mentén. Többek között ilyen az a 13 lézeres készülék, amit a rendőrautók jobb első ülésén, a fejtámlák helyére rögzítenek. Ezek az autók a leállósávban közlekednek, és általában kamerával is ellátják őket. Ezen eszközök hátrafelé csak a szabálytalankodókat tudják kamerázni, sebességmérést csak az elhaladó járműveken tudnak végezni.
A Schengeni Alapból vásárolt kamerák éjjel is működnek és a beépített infravetővel akár 100-150 méteres távolságból is felismerhető képet készíthetnek a vezetőről.
Van még fix traffipax
Kevesen tudnak róla, de több fixen telepített automatikus sebességmérő van az országban az M1-esen kívül. Egy készülék vándorol a két kőröshegyi, a szántódi és a balatonföldvári lejtőn elhelyezett dobozok között.
Eredetileg csak a két kőröshegyi doboz létezett, amivel elsősorban az építkezésre túlságosan igyekvő teherautókatakarták kiszűrni. Ezek költségeit maga az építtető fedezte. A völgyhíd elkészültével határoztak az újabb 2dobozkialakításáról.
Lovász Győző, az ORFK munkatársa szerint ezeken a helyeken csak időszakosan működik az ellenőrzés, és akkor sem tart 3 óránál tovább. Ennek oka, hogy ezek a dobozok védtelenek a rongálókkal szemben, valamint a nagy melegben klíma híján a mérőkészülékek sem bírnák a hőterhelést.
A traffipax olyan, mint a Toyota |
Tévesen terjedt el a köztudatban a traffipax szó, helyette a sebességmérő berendezés a helyes kifejezés. A traffipax egy sebességmérő márka, így ez olyan mintha a személyautó helyett mondjuk Toyotát mondanánk – tudtuk meg a rendőrségtől. |
A Somogy megyei helyszínen kívül hamarosan máshol is lehet majd számítani fix telepítésű sebességmérőkre. Diósdon és Érden már megkezdődött a tárolók kialakítása, és Nógrád megyében is vannak hasonló próbálkozások.
Önkormányzati kezdeményezések alapján elképzelhető, hogy az utcán nagyobb számban is elszaporodnak majd a sebességmérők a jövőben, mivel az önkormányzatoknak jól jönne egy plusz bevételi forrás. Jelenleg a rendőrség teszi zsebre az összes büntetést. Ehhez előbb egy jogszabály-módosítás, majd egy olyan adminisztrációs rendszer kialakítása szükséges, amilyennel egyelőre csak az ORFK rendelkezik.
A többi autópálya
Egyelőre csak az M1-esen van fix sebességellenőrzés, de hamarosan lesz a többi autópályán is – tudtuk meg Pausz Ferenctől, az ORFK közlekedésrendészeti osztályának vezetőjétől. Az M7-esre hamarosan elkészül a pályázat, amelynek keretében három szakaszon, három különböző megoldást állítanak majd próbaüzembe. Ezek a rendszerek két pont között mérnék az átlagsebességet, így nem lesz elég egy rövidet fékezni, hogy megússzuk a büntetést.
Kamera van, de nem mér
Az M5-ösre az M1-eshez hasonló fix telepítésű sebességmérő rendszereket terveznek, de még nincsenek konkrétumok. Ennek ellenére az M7-eshez hasonlóan már az idén lehet számítani itt ellenőrzésre. Az M3-as automata készülékkel való ellátása áll legtávolabb a megvalósítástól, abból idén még nem lesz semmi. Helyette marad a háromlábú.
Mindezek ellenére most is találkozhatunk már kamerákkal a többi autópályán, de ezektől nem kell megijedni. Az Állami Autópálya Kezelőhöz tartoznak, és üzemeltetési célokat szolgálnak.
Van még kiskapu
Országosan a gyorshajtásról utólag kiértesített tulajdonosok 40 százaléka él azzal a jogi kiskapuval, hogy egy meg nem nevezett hozzátartozót jelöl meg vezetőként, amivel szemben tehetetlen a rendőrség. A budapestiek a legmerészebbek, itt a megbüntetettek nagyjából 60 százaléka veszi ehhez a bátorságot.