Öregedő Magyarország
Hétköznapi műveletek is nehézzé válhatnak, ha jön a reuma
Járókeretes nyugdíjasokal nem találtam sajtófotót

Járókeretes nyugdíjasokal nem találtam sajtófotót

Járókeretes nyugdíjasokal nem találtam sajtófotót


Záhonytól-Szentgotthárdig bennünket is érint a társadalom elöregedése, akárcsak Nyugat-Európát. Mostanság a magyar férfiak 68,6 évig élnek átlagosan, a magyar átlagnő hajszál híján a 77-ik születésnapját is megünnepelheti. Az Euroactiv.hu adatai szerint 2050-re a férfiak 78,1, a hölgyek pedig 83,4 évesen szenderednek jobblétre.

Az életük utolsó harmadát jólétben élvező és a temetésükre spóroló, nyomorban tengődő „nyögdíjasok” között brutálisak a különbségek, de összességében az idősek száma és vásárlóereje is egyre nagyobb.

Nyugdíjasok Skodában

Nyugdíjasok csak készpénzért vesznek autót

Nyugdíjasok csak készpénzért vesznek autót

Nyugdíjasok csak készpénzért vesznek autót


Erre az autóiparnak is reagálnia kell, persze van némi különbség egy 70 felett is fitt, kedvére utazgató német nyugdíjas pár jóléte és egy 20 éve özvegy, gázárakkal és kórházi anomáliákkal sújtott magyar kisnyugdíjas autóvásárlási attitűdje között. Utóbbinak nincs ilyen, de a szerencsésebb sorsú idősek fontosak az autókereskedőknek.

Jóllehet a hazai autóeladások 80-90 százaléka hitelre megy, az idősek kevés kivétellel készpénzért vesznek autót. Horváth Lajos, a Skoda Palota marketingvezetője szerint a nyílt hétvégékkel egyre kevésbé lehet ügyfeleket vonzani, de az idősebbek mégis kedvelik ezeket az alkalmakat. Általában délelőtt eljön a férj és kinézi az autót. Később a szigorúan otthon tartott megtakarításokból kiszámolják a vételárat, és ebéd után visszajönnek a feleséggel. Az asszony kiválasztja a színt és befizetik az autó árát a pénztárban.

Öregít a szerkód!
Méhészekkel erősít a Ford

Méhészekkel erősít a Ford

Méhészekkel erősít a Ford


Öregítő szkafandert húz egyes tervezőire a Ford. A mozgást gátoló kezeslábasban a dizájnerek és a mérnökök megértik, milyen nehéz lehet boldogulni a belső tükör beállításával vagy az öv bekötésével előrehaladott korban. A Third Age Suit (harmadik életszakasz gúnya) része egy reumás kezet utánzó kesztyű és egy a hályogot szimuláló szemüveg, ami a nehezen leolvasható műszereket juttatja eszébe a tervezőknek. A ruha a térd, a csukló, a derék és a hát mozgását is korlátozza. Az odafigyelésnek gazdasági okai vannak: az átlagos amerikai háztartás 13 új autót vásárol, ebből hetet azt követően, hogy a családfő betölti az 50-et.

Nem kell nekünk nagy autó

A megkérdezett szalonból jórészt Classic-kivitelű alapmotoros Fabiával jönnek ki a nyugdíjas ügyfelek. A légkondi sem fontos, hiszen megvoltak ők anélkül, az újraeladás nem érdekli őket. Hátralévő éveikre akarnak egy autót, amely olcsón fenntartható és megbízható.

Nem kell légkondi, megvoltunk mi klíma nélkül

Nem kell légkondi, megvoltunk mi klíma nélkül

Nem kell légkondi, megvoltunk mi klíma nélkül


A hitelfelvétel nem lenne gond, persze inkább pár éves futamidőről és a vételár 30-40 százalékáról lehetne szó. A nyugdíjasok jövedelme halálukig fix, ezért a bankok nem zárkóznak el a kölcsönnyújtástól és nemigen köttetnek életbiztosítást sem.

Idősek az Opelnél

A nyugdíjas ügyfelek határozott elképzeléssel érkeznek és előre összespórolják az autó árát – mondta Blaskó Mihály, az Opel Maxabo értékesítési igazgatója. Főként az Astra Classic, illetve kényelme és a jó kilátás miatt Meriva iránt érdeklődnek, de a D Corsát is kedvelik.

Egy kattintás és kiderül, miért nem gyártanak nyugdíjasautót és hogyan viszonyulnak a dízelhez az idősek


Nyugdíjasok nem vesznek dízelt, egyrészt a felára miatt, de keveset is autóznak és élnek bennük a dízelekkel szembeni régi beidegződések. Mindkét szakember megerősítette, hogy az idősek márkahűsége átlagon felüli, fontos nekik, hogy ismert környezetben vegyenek autót, többnyire ugyanahhoz a munkafelvevőhöz is ragaszkodnak.

Alku nincs

Opelből a Meriva is menő idősebb korban

Opelből a Meriva is menő idősebb korban

Opelből a Meriva is menő idősebb korban


Nem versenyeztetik a kereskedőket és nem alkudoznak. Az értékesítők emiatt szeretik az idős ügyfeleket, de a hitelnyújtási jutalék ugrik és felextrázott autókkal sem lehet őket elkápráztatni. Életük nagy részét szocialista autókban töltötték, ezért a motoros ablakban, tükörben, CD-s rádióban sokszor csak hibalehetőséget látnak.

Idősebb felnőttek

Ezt a generációt véletlenül sem hívják öregnek, még idősnek sem igen. Lehet idősebb felnőtt, harmadik életszakaszbeli, a marketingesek pedig a silver age-ről vagy empty nester fogyasztókról is beszélnek. Utóbbiak (üres fészkűek) azok az ötven-hatvanasok, akiknek a gyermekei már elköltöztek otthonról, de még aktívak és sokszor magas jövedelemmel rendelkeznek.

A tehetős és fiatalos idősek csípik az X3-at

A tehetős és fiatalos idősek csípik az X3-at

A tehetős és fiatalos idősek csípik az X3-at


A magas beosztásban, pályájuk végén járó késő ötvenes-kora hatvanas vásárlók remek ügyfelek. Jólétben élnek, van pénzük apró hétköznapi luxusokra, utazásra, de autóra is. Németországi felmérések szerint az átlagnál gyakrabban választanak prémiummárkákat, főleg a Mercedes-Benz forgalmának tesznek jót a tehetős idősödők.

Kedvencek előrehaladott korban

Sovány és tömött bukszával is vannak olyan kocsik, amelyek passzolnak az utolsó életszakaszhoz, bár egyiket sem tatajárgánynak tervezték. Kevesebb pénzből a Ford Fusion lehet érdekes autó deres halántékúaknak. Magas ülése miatt kényelmes a beszállás, jól áttekinthető autó és egyszerűen használható, a belsejében sem kell megfejteni semmit.

50-60 körül népszerűbbek az átlagnál a prémiummárkák

50-60 körül népszerűbbek az átlagnál a prémiummárkák

50-60 körül népszerűek a prémiummárkák


Egy jól eleresztett svájci nyugdíjasnak például egy BMW X3 lenne testhezálló. Elegáns, drága és ez látszik is rajta, jól kilátni belőle, de azért is szeretik a korosabbak, mert nem mély ülésekbe kell lehuppanni és onnét kikászálódni.

Nincs nyugdíjasautó

Az autógyártók mégsem dobnak piacra kifejezetten a korosabbaknak szánt autókat, nagyméretű kapcsolókkal, túlméretes számlapokkal. Egy aktív, pénzes 60-as bele nem ülne egy olyan kocsiba, amelyet köztudottan a nyugdíjasoknak találtak ki. A reklám- és a szépségipar belénk verte, hogy a fiatalosság mindennél fontosabb, ezért ki akarná, hogy autója trottyosítsa őt?