Van új szép M7-esünk, de a bajok csak most kezdődnek. A lelkesedés magától értetődő, noha az elmúlt héten pusztán 18 kilométer aszfaltot adtak hozzá a balatoni sztrádánkhoz, ez a darab lélektani fontosságúnak számít. Eddig Siófoknál látszólag véget ért a pálya, ami egy jó 20 kilométeres vonaglás után Zamárdinál folytatódott. A hiányzó szakasz megépítése komoly kihívást jelentett a sztrádaépítőknek. Mivel az eredeti nyomvonalat megfúrta Kőröshegy, egy méregdrága hidat kellett építeni a völgy fölé. Az alig kétkilométernyi hidat tartalmazó pályarész horror áron, 41 milliárd forintból készült el.
Itt épül az M0-ás északi összekötője
Aki szép kilátásban bízott, az csalódni fog!

Aki szép kilátásban bízott, az csalódni fog!

Aki szép kilátásban bízott, az csalódni fog!


Szakértők egy része állítja, nem kellett volna a híd, jobb és olcsóbb lett volna alagutat fúrni a part mellett. Hozzáértők másik csoportja szentül hiszi, hogy ennél jobb megoldás nem lévén örüljünk, hogy csak 41 milliárdot emésztett fel a projekt.

Egy a lényeg: a híd elkészült, ami önmagában is látványos, szép darab, érdemes megemlékezni róla. Ezzel az apró szakasszal pedig teljessé vált a Balaton-parti M7-es rész, elvileg egészen Balatonkeresztúrig megszakítás nélkül szaladhatunk végig legfontosabb sztrádánkon. Elvileg.

Tényleg ez a legfontosabb?

Van új M7-es, de minek? 20

Az M7-es Balatonszárszó és Ordacsehi közötti 20 kilométere 65 milliárd forintba került. Egy kilométer tehát nagyjából 3,2 milliárd forintért, vagyis egyetlen méternyi autópálya 3,2 millióért épült meg.

A korlátoktól nem látni semmit a tájból!


Hogy tényleg ez-e a legfontosabb autópályánk, nehéz megmondani. Az Állami Autópálya Kezelő Zrt. honlapján közétett forgalmi adatok szerint igen, az átlagos járműszámot tekintve az M7-est és az M0-st használják a legtöbbet. Mivel itt éves átlagot adnak meg, gyorsan kimatekolhatjuk, hogy nyári időszakban, amikor a magyar tenger és a horvát tenger érdekeltsége is megnő, az M7-es forgalma toronymagasan vezet. De ne higgyék, hogy ez a legfontosabb az autópálya-építéseknél. A nemzetgazdasági szempont – forgalmi statisztika – kivitelezhetőség hármasa egyszerre határozza meg, merre épít autópályát vagy autóutat az állam. Mert az állam és a kormányprogram dönt, aztán építtet a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.

A fenti hármasból a kivitelezhetőség látszik a legbonyolultabbnak. Hiába bólint rá az állam a nyomvonalra, ha földszerzési vagy helyi önkormányzatok érdekeltségei áttervezik az utat, befolyásolják a határidőt.

Merre tovább az M7-esen?
Jelen állapot szerint az M7-es Budapest és Balatonkeresztúr, valamint Nagykanizsa és a határ között folyamatos, de lapzárta után érkezett a hír, hogy gigaszívás, megadugó várható a jövő héttől az M7 bevezető szakaszán. Lezárják a 12-es km és az M0 közötti részt hetekig, mert a burkolatot cserélik. A szívás mellett van jó hír is, napokon belül bővül a sztráda, a következő ütemben:
–    2007. augusztus 24: Nagykanizsa elkerülő szakasz (12 km)
–    2008. május: Balatonkeresztúr-Nagykanizsa (35 km)
–    2008. szeptember: Mura híd és magyar-horvát határátkelő

A mestermű

Így kezdődött anno

Így kezdődött anno

Így kezdődött anno


A völgyhíd első aktív hétvégéjén mi is ott voltunk, hogy teszteljük kis hazánk legújabb látványosságát. A 18 kilométeres szakaszból maga a híd 1760 méter hosszú, legmagasabb pillére 88 méter magas. A szokásos és nagyon helyes szabálykövetésre buzdító feliratok helyett most a friss aszfaltról köszönt a mátrix tábla. Pest felől haladva nem lehet messziről kiszúrni a hidat, csak a 110-es sebességkorlátozás árulkodik. Azért kell az autópálya-tempóról fékezni, mert nincs teljes értékű leállósáv, csak egy félsávnyi aszfaltdarab marad a 2×2 sáv mellett.

Rátérhetünk a lényegre: hogyan járható az autópálya. Folytatás a következő oldalon


Jópofán kiírják, hogy a kőröshegyi kijáró lezárva. Még meg sem épült, nem csoda, hogy le van zárva. Pedig a híd, mint látványelem sokak szemében vonzó, a szemközti oldalon életveszélyesen parkoló úr kolbászol fényképezőgéppel a kezében, hogy megörökítse a turisztikai látványosságot. A betonlétesítményt profi látogatóközponttal vértezték fel, de az autópályáról nem, csak a hetes út felől jutunk oda.

A teljes sztráda tényleg teljes?

Van új M7-es, de minek? 22

Az M7-es része a Kőröshegyi völgyhíd, amely az ország legnagyobb völgyhídja lett, hossza 1872 méter, magassága 120 méter. A völgyhídon a megengedett legnagyobb sebesség 110 km/h.

Itt a piros, hol a piros


Utunk Zalakarosra vitt, ezért az M7-est egészen Balatonkeresztúrig élvezhettük – volna. Balatonboglár előtt teljes útzár fogadott, csak a következő kijáratnál jöhettünk vissza a biztonságos útra. Addig 1 órát araszoltunk a kocsisorban. A trükkös utak hívei a part menti ösvényen nyertek előnyt, de a kerülőút nekik is hosszú perceket jelentett. Visszafelé sem voltunk szerencsések, ezúttal a köröshegyi szakasz után, Siófoknál kellett baleset miatt letérni, majd a 71-es útnál vissza.

Megpróbáltunk örülni az M7-esnek, de nem sikerült. Még az sem zavart, hogy benzinkút nincs, de az igen, hogy hiába van szép M7-esünk, ha közlekedni nem lehet rajta. Baleset persze történik kultúrországban is, de olyat sehol sem láttunk még, hogy a leállósáv lenne a menekülőút. Rendőreink valóban ennyire tehetetlenek lennének? Tényleg nem lehet kiszűrni a veszélyes ámokfutókat? Csak meglehet oldani ezt valahogy!

Hétvégén mindenórásak a balesetek, állítják azok, akik víkendházukhoz rendszeresen járnak a Balatonhoz. A háromsávos rész sokat gyorsít a tempón Székesfehérvár után, de mivel a magyar nép képtelen felfogni, hogy a külső sávon is van élet, szabályosan autózni lehetetlen. A rutinosak nyáron messze elkerülik az M7-est. Az északi part az M1-Bicske-Székesfehérvár-8-as út útvonalon rendre gyorsabban megközelíthető. A déli parthoz nincs biztos módszerünk, de errefelé is találni többféle szökő utat.

Jó tanáccsal sajnos nem szolgálhatunk, intelemmel igen. Induljanak el időben, próbáljanak kevésbé forgalmas időszakban indulni oda- és hazafelé. Indulás előtt látogassanak el az autópálya-kezelő honlapjára (klikk ide), ahol webkamera mutatja az aktuális forgalmat. S ne idegeskedjenek sokat.

Több autópálya nem épül?
Itt épül az M0-ás északi összekötője

Itt épül az M0-ás északi összekötője

Itt épül az M0-ás északi összekötője


Dehogyisnem. E hó végén adják át a Görbeháza-Nyíregyháza szakaszt, ezzel az M3-as teljessé válik egészen Nyíregyházáig. További sorsa még nem tisztázott. Az M0 keleti szektorát nagyon várjuk, úgy néz ki, hogy az átadás áttolódik 2008-ra, mert a földszerzési folyamatok nem mentek flottul. A 2-es és 11-es út közti M0-szakasz a tervezett ütemnek megfelelően épül, jövő nyárra adhatják át. Szintén jól halad az M6-os autópálya bevezető szakasza az érdi tető és az M0-s között.

Építés alatt több szakasz nincs, épp a napokban döntött a kormány, hogy milyen ütemben és merre mennek tovább. Nagy szívfájdalmunkra az M0 körgyűrű bezáródása nem szerepel a tervek között, mivel az észak-budai oldalon nincs meg a nyomvonal. A 11-es és 10-es utak között három nyomvonal szerepel a tervekben, ha megvan az ámen, ebből a nyúlfarknyi szakaszból legalább út lehet. Arra már gondolni sem merünk, mi lesz a rettegett M0-s halálúttal, ha az M3-as és M1-es sztrádák között zárul a félkör, és hirtelen megnő a kamionforgalom. Bár legutóbb felcsillant a reménysugár: a kimeríthetetlen uniós forrásból fedeznék az M0 autópályásítását 2010-re. Ennél jobbat mi sem kívánhatunk.