Elég egy rosszul elgázolt apró kő, máris idegesítő nyomot hagy a szélvédőn, pedig mi semmit sem csináltunk
rosszul.Ha megtörtént, két dolgot tehetünk: vagy azonnal kezeltetjük, vagy hagyjuk a fenébe.
Törődni alapvetően azon felverődésekkel érdemes, amelyekben nem látni a kavics helyétől kifelé induló repedéseket. Ha már látszik a repedés, azt megállítani nemigen lehet, hiába esküsznek rá egyes javítók. Inkább esztétikai javítást lehet végezni rajta, épp ezért nem is vállalnak garanciát rá a javítók. Sőt elképzelhető, hogy maga a javítás indítja el a repedést.
A javítás ellen szól az is, hogy autónkat nem fogják átengedni a műszaki vizsgán, feltéve hogy észreveszik a hibát. A jogszabály szerint a vezető látóterében semmilyen sérülés nem lehet a szélvédőn. A látótérbe az üveg azon része tartozik, amit lefed az ablaktörlő.
A javítás |
A javítás minőségét nagyban befolyásolja a sérülés kora.
Minél több szennyeződés kerül az üregbe, annál nehezebb lesz a javítás. Ajánlatos a sérült felületet átlátszó ragasztószalaggal lefedni, és minél előbb elgurulni felújításra. A javításnál először apró lyukat fúrnak a felverődésbe, majd gyantát folyatnak bele, ami kitölti, és jó esetben teljesen eltünteti a buborékjellegű sérülést. A gyanta UV-lámpa, vagy napfény hatására keményedik meg. |
Repedésért ne fizessünk
Míg egy felverődést 3-4 ezer forintból megúszhatunk, addig egy hosszabb repedés javítása ennek többszöröse is lehet. A repedés a karosszéria csavarodásának, és a változó hőmérsékletnek az eredménye.
A Fehérvári út-Galvani út sarkán található autóüveges szerint pénzkidobás ilyen sérülésekért fizetni. Egy Suzuki
Swiftbe vagy Opel Astrába már 20 ezer forintért is kapni új szélvédőt szereléssel együtt. A beépítés 2-3 óra alatt megvan, és teljesen rizikómentes. Ez a műhely nagykereskedőként is működik, máshol 8-10 ezer forinttal is drágább lehet a javítás.
Fizet a biztosító vagy sem?
Üvegkárt főként casco biztosításunk terhére tudunk javíttatni, feltéve hogy van ilyen. Elviekben megvan a lehetőség a kötelező biztosításnál is, de a gyakorlatban ez aligha kivitelezhető. Ehhez az kellene, hogy a vétkesnek aligha mondható károkozó elismerje a kárbejelentőn, ő csapta fel ránk a kavicsot, vagy az ő platójáról lehulló kődarab okozta nekünk a sérülést.
A casco könnyebb dió, ott fizetnek, kérdés hogy megéri-e. A legtöbb esetben az üvegkár ugyanolyan sérülésnek számít, mint bármi más, és a kötelező százalékos önrész befizetésével meg is úsztuk a szélvédőcserét.
A Generali ügyfeleinek van olyan lehetőségük is, hogy az üvegkár önrészét nullára csökkentsék. Ezt az éves díj 2 százalékáért tehetik meg, ami szintén nem tűnik vészes összegnek.
Egy általunk megkérdezett biztosítással foglalkozó szakember szerint mégsem érdemes egyből a biztosítóhoz rohanni. Jobb előbb mérlegelni. Az üvegkár ugyanis a hagyományos sérülésekhez hasonlóan kapásból hárommal csökkenti szépen felépített bónuszfokozataink számát.
Egy lépcső 5 százalék körül mozog, így a következő évben 15 százalékkal többet fogunk fizetni éves szinten. Ha egész évben békén hagyjuk a cascónkat, akkor az azt követő évben csak egy szinttel léphetünk feljebb, így szerencsés esetben 3 év elteltével érhetjük el jelenlegi bónuszfokozatunkat. Érdemes tehát kalkulálni, könnyen lehet, hogy jobban járunk, ha most magunk fizetjük a szélvédőcserét. A legokosabb idejében felkeresni egy autóüvegest.
Az igazi szívás
Amennyiben nem kerülhető el a szélvédő cseréje, uniós rendszám esetén lesz egy-két körünk a hőn szeretett okmányirodában, mivel a rendszámhoz tartozik egy biléta, amit a szélvédőre javítanak. Jól érzik, itt jön a szívás. Ha ez nincs meg, a rendszám elvileg érvénytelen, rendőreink csúnyán megbüntethetnek.
Az okmányirodába a régi szélvédőről lekapart, vagy a matricát tartalmazó szélvédődarabbal kell befáradni, hogy ott némi sorban állás után 1200 forintért megrendelhessünk egy újat. Kapunk egy igazolást, amit lebegtethetünk a rendőröknek, majd 2 hét múlva újra mehetünk a matricáért.
Rosszul járunk, ha a matrica megsemmisült vagy elveszett. Az idevágó BM rendelet szerint: „nem engedélyezhető ugyanis az elveszett, eltulajdonított, illetve oly mértékben megrongálódott regisztrációs matrica utángyártása, amelyné
l a feltüntetett rendszám, illetve vonalkód nem azonosítható. Amennyiben a regisztrációs matrica nem pótolható, a járművet át kell rendszámozni” – áll a rendeletben. Jól sejtik, ez tripla sorban állás, extra költség, mértéktelen szívás.
Az átrendszámozás költsége nem kevés pénz- és időpazarlás. Az új rendszám költsége 6500 forint, a forgalmié 6000, az érvényesítő matricáé 450 forint. És ekkor még nem beszéltünk a biztosításról, illetve a zöldkártyáról, ahol szintén át kell íratnunk a rendszámot.
Na és az autópálya matrica?
Valamivel könnyebb helyzetben vagyunk, ha odaveszett éves autópályamatricánkat szeretnénk pótolni. Az ügyfélszolgálati irodákban 1000 forintért cserébe adnak új matricát. Ehhez szükséges az ellenőrző szelvény vagy bizonylat, lehetőség szerint a sérült matrica, továbbá célszerű, ha megvan a vásárlás tényét igazoló számla vagy nyugta.