A tesztalanyok
Egyszerre tankoltunk
Egyszerre tankoltunk
Fotó megosztása:
Két díszpéldány
Két díszpéldány
Fotó megosztása:
A kerekek sem szólhattak bele a fogyasztásba
A kerekek sem szólhattak bele a fogyasztásba
Fotó megosztása:
Nagy tanácskozás
Nagy tanácskozás
Fotó megosztása:
Együtt a tesztcsapat
Együtt a tesztcsapat
Fotó megosztása:
A Hungária körúton sem kerültünk dugóba, ami meglepő
A Hungária körúton sem kerültünk dugóba, ami meglepő
Fotó megosztása:
Végig egymás mögött mentünk
Végig egymás mögött mentünk
Fotó megosztása:
Ennek a kulcsnak hamarosan nagy jelentősége lesz
Ennek a kulcsnak hamarosan nagy jelentősége lesz
Fotó megosztása:
A szembekép nincs meg!
A szembekép nincs meg!
Fotó megosztása:
Mindenképpen kérnék. Lehet hármat?
Mindenképpen kérnék. Lehet hármat?
Fotó megosztása:
Ezt nem mi csináltuk
Ezt nem mi csináltuk
Fotó megosztása:
Önszórakoztatás a hosszú úton
Önszórakoztatás a hosszú úton
Fotó megosztása:
Matrica kontroll!
Matrica kontroll!
Fotó megosztása:
Hihetetlen, de működik a kis kütyü a kezükben
Hihetetlen, de működik a kis kütyü a kezükben
Fotó megosztása:
Pihenő, ha már ellenőriztek
Pihenő, ha már ellenőriztek
Fotó megosztása:
Nem kell a matrica, SMS-ben vettünk jegyet
Nem kell a matrica, SMS-ben vettünk jegyet
Fotó megosztása:
Itt is voltunk
Itt is voltunk
Fotó megosztása:
A Suzukit büntetésből kapta az aktuális sofőr
A Suzukit büntetésből kapta az aktuális sofőr
Fotó megosztása:
Jók vagytok!
Jók vagytok!
Fotó megosztása:
Sokat pihentünk, ez volt a baj!
Sokat pihentünk, ez volt a baj!
Fotó megosztása:
Szívesen hazavittem volna bármelyiket
Szívesen hazavittem volna bármelyiket
Fotó megosztása:
Nagyon jól megy és kényelmes a Lacetti
Nagyon jól megy és kényelmes a Lacetti
Fotó megosztása:
A Focusban mindenki kellemesen csalódott
A Focusban mindenki kellemesen csalódott
Fotó megosztása:
Mókázás
Mókázás
Fotó megosztása:
Mi is kell bele?
Mi is kell bele?
Fotó megosztása:
Tényleg jól fogyaszt és nem is megy rosszul!
Tényleg jól fogyaszt és nem is megy rosszul!
Fotó megosztása:
Pontosan vezettük a menetnaplót
Pontosan vezettük a menetnaplót
Fotó megosztása:
Láketti
Láketti
Fotó megosztása:
Nem haltunk bele, hogy klíma nélkül mentünk
Nem haltunk bele, hogy klíma nélkül mentünk
Fotó megosztása:
De szépek így együtt!
De szépek így együtt!
Fotó megosztása:
Mindannyian vezettük mind a 6 autót
Mindannyian vezettük mind a 6 autót
Fotó megosztása:
Ópusztaszernél fordultunk vissza
Ópusztaszernél fordultunk vissza
Fotó megosztása:
Összesítés, számolgatás
Összesítés, számolgatás
Fotó megosztása:
Kb. 400 kilométert mentünk velük
Kb. 400 kilométert mentünk velük
Fotó megosztása:
Megjöttünk
Megjöttünk
Fotó megosztása:
Utolsó ellenőrzés
Utolsó ellenőrzés
Fotó megosztása:
Együtt a tesztcsapat
Fogyasztásmérésre toboroztunk autókat, olyanokat amik különösebb hókuszpókusz nélkül fogyasztanak keveset. 1,4-es dízel Corolla, 2,0 literes Chevrolet Lacetti dízel, BMW 118d és 120d, Suzuki Swift 1.0, valamint Ford Focus 1.6 – ezek volnának tesztalanyaink. Rögtön egy kis magyarázat, miért tartozik két BMW a szűk csapata. A 118d-be épített HatékonyDinamika kiköveteli, hogy fogyasztását teszteljük, a 120d tartós tesztalanyunk, ezért minden megpróbáltatáson ott kell lennie. Átlagautónak egy előző generációs 1,6-os benzines Ford Focust hívtunk. Tesztünk nem is jöhetett volna létre, ha nincs benne Suzuki Swift, így hát az is lett.
Fogyasztástesztelés szívással
Ezt nem mi csináltuk
Csodálatos történetek hallani soha el nem romló Suzukikról, amik szolgai életmódjuk dacára csupán 5 liter benzint fogyasztanak 100-on. Ilyen darabot teszteltünk nemrég, de fogyasztásmérésre nem jutott módunk, nem tudtuk igazolni vagy cáfolni a legenda él-e. Ezért mindenképpen akartunk egy valós Swiftet fogyasztásmérésünkhöz. Csakhogy a feladat nem várt szívással indult.
Anyámnak sosem volt Suzukija, ismerősi/baráti/rokoni köreinkben sincs egyetlen futó példány. A legutóbb tesztelt autóval vidéknek indult a család, fórumunkban meghirdetett akciónkra sem jelentkezett egyetlen bátor tulaj sem. Végül akadt egy pizzafutár, aki 5 ezer kemény forintért hajlandó lett volna átengedni egy napra saját járművét. De az utolsó percben ezt az autót eladták. Kerestünk tovább, de mindhiába. Úgy tűnt, Suzuki nélkül kell tesztelnünk.
Aztán jött a megváltás, a teszt előtti este kollégám SMS-t küldött, megvan az autó! Kollégánk élettársa húgának a barátnője (messzi szál) hajlandónak mutatkozott járműve kölcsönadására. Életkort, motorváltozatot, ajtók számát és km-t nem kérdeztünk, repestünk a boldogságtól, hogy megvan az áhított jármű. A teszt napjának reggelén hozzájuthattunk. A hölgy nagy áldozatot hozott, megérdemli, hogy neve is idekerüljön. Németh Adrienn, szeretünk!
A tesztalanyok |
|
BMW 118d – 143 LE – 320 Nm – 0-100: 8,9 mp – max: 210 km/h – fogy: 4,7 l/100 km Annyira fejlett rendszert építettek az új 1-es BMW-be, hogy nevet is adtak neki: HatékonyDinamika. A rendszer apró, de látványos összetevője, hogy álló helyzetben leállítja a motort, hogy addig se fogyasszon gázolajat. További részei a csökkentett gördülésű abroncs, a váltásra figyelmeztető jelzés és az elektromos szervokormány. Dízelmotorja második generációs közös nyomócsöves, és ugyanúgy 2,0 literes, mint a 120d-nél.
BMW 120d – 163 LE – 340 Nm – 0-100: 7,9 mp – max: 220 km/h – fogy: 5,7 l/100 km Tartósteszt-autónk még a modellfrissítés előtti példányok közül való, ezért a HatékonyDinamika nincs beleépítve. Ennek ellenére hatékony és dinamikus (értik, szótréfa, de legalább igaz), ezt jól megtapasztaltuk az eddigi 20 ezer kilométeren. Átlagos fogyasztása 6,5, pedig nem kíméljük, elhihetik.
Chevrolet Lacetti SW 2.0D – 121 LE – 280 Nm – 0-100: 9,8 mp – max: 186 km/h – fogy: 6,0 l/100 km Elvileg nagyon keveset kéne fogyasztania a kétliteres közös nyomócsöves dízelmotornak, de a korábbi tesztünk alatt nem így tett, majdnem 9 literes átlagot produkált. Ebből a motorból a nagyobb Chevrolet-kban 150 lóerős változat is él, a kisebb 120 lóerős, de így is kellőképp dinamikus.
Ford Focus 1.6 (2002) – 100 LE – 145 Nm – 0-100: 11,2 mp – max: 185 km/h – fogy: 7,3 l/100 km A rokonságból szeltük ki az átlagos családi autónak gondolt Focust, ami 100 lóerős benzinmotorjával temperamentumos, de egyáltalán nem sportos. Tulajdonosa kifejezetten torkosnak tartja 9 literes városi fogyasztásával. Szerintünk nem az, de a tesztre nagyon vártunk.
Suzuki Swift 1.0 (2000) – 53 LE – 76 Nm – 0-100: 16,0 mp – max: 145 km/h – fogy: 5,5 l/100 km Felnőttkorán már jócskán túllépett a Swift, 1988 óta létezik ebben a formában, idehaza 1992-ben kezdték meg gyártani. Parányi motorja miatt aggódtunk, nehogy az autópálya-tempó betegyen neki, de a Swift hősiesen állta a próbát. Fogyasztásáról legendák terjengenek Suzuki-körökben, ezért a tesztelése lélektani fontosságú.
Toyota Corolla 1.4 D-4D – 90 LE – 190 Nm – 0-100: 12,0 mp – max: 175 km/h – fogy: 4,9 l/100 km A Yaris számára készült az apró dízelmotor, később felerősítették, hogy jól bírja a Corolla súlyát. 90 lóerős teljesítménye és ötfokozatú váltója miatt tartottunk attól, nem fogjuk szeretni, de végül nagyon megkedveltük. Az új Corolla vívmánya, hogy felvillanó jelzéssekkel buzdít fel- és visszakapcsolásokra, hogy ezzel is a takarékos vezetésre szoktasson. |
Egyszer egy fogyasztásmérő versenyen valaki mezitláb vezetett, mert úgy finomabban lehet adagolni a gázt. Na mi ezt nem csináltuk, de akkor mit és ki nyert? Jön a következő oldal
Indulás és a mérés
Tulajdonképpen indokolatlan tesztelésnek hívni fogyasztásmérésünket, mivel egyetlen labor, mérőeszköz vagy tudományos módszer sem állt rendelkezésünkre. De mióta tudjuk, hogy az ablakmosó folyadékok hatékonyságát is csupán az ott dolgozók empirikus tapasztalatai alapján értékelik, egyáltalán nem szégyelljük magunkat a teszt komolytalanságáért. Módszerünk a következő volt: indulás előtt csurig tankoltuk az autókat, váltott sofőrökkel indultunk 400 km-esre tervezett útra, majd a végén ismét telitankoltunk. A tankolt liter és a megtett út hányadosa adta az átlagfogyasztást.
Egyszerre tankoltunk
Egyszerre tankoltunk
Fotó megosztása:
Két díszpéldány
Két díszpéldány
Fotó megosztása:
A kerekek sem szólhattak bele a fogyasztásba
A kerekek sem szólhattak bele a fogyasztásba
Fotó megosztása:
Nagy tanácskozás
Nagy tanácskozás
Fotó megosztása:
Együtt a tesztcsapat
Együtt a tesztcsapat
Fotó megosztása:
A Hungária körúton sem kerültünk dugóba, ami meglepő
A Hungária körúton sem kerültünk dugóba, ami meglepő
Fotó megosztása:
Végig egymás mögött mentünk
Végig egymás mögött mentünk
Fotó megosztása:
Ennek a kulcsnak hamarosan nagy jelentősége lesz
Ennek a kulcsnak hamarosan nagy jelentősége lesz
Fotó megosztása:
A szembekép nincs meg!
A szembekép nincs meg!
Fotó megosztása:
Mindenképpen kérnék. Lehet hármat?
Mindenképpen kérnék. Lehet hármat?
Fotó megosztása:
Ezt nem mi csináltuk
Ezt nem mi csináltuk
Fotó megosztása:
Önszórakoztatás a hosszú úton
Önszórakoztatás a hosszú úton
Fotó megosztása:
Matrica kontroll!
Matrica kontroll!
Fotó megosztása:
Hihetetlen, de működik a kis kütyü a kezükben
Hihetetlen, de működik a kis kütyü a kezükben
Fotó megosztása:
Pihenő, ha már ellenőriztek
Pihenő, ha már ellenőriztek
Fotó megosztása:
Nem kell a matrica, SMS-ben vettünk jegyet
Nem kell a matrica, SMS-ben vettünk jegyet
Fotó megosztása:
Itt is voltunk
Itt is voltunk
Fotó megosztása:
A Suzukit büntetésből kapta az aktuális sofőr
A Suzukit büntetésből kapta az aktuális sofőr
Fotó megosztása:
Jók vagytok!
Jók vagytok!
Fotó megosztása:
Sokat pihentünk, ez volt a baj!
Sokat pihentünk, ez volt a baj!
Fotó megosztása:
Szívesen hazavittem volna bármelyiket
Szívesen hazavittem volna bármelyiket
Fotó megosztása:
Nagyon jól megy és kényelmes a Lacetti
Nagyon jól megy és kényelmes a Lacetti
Fotó megosztása:
A Focusban mindenki kellemesen csalódott
A Focusban mindenki kellemesen csalódott
Fotó megosztása:
Mókázás
Mókázás
Fotó megosztása:
Mi is kell bele?
Mi is kell bele?
Fotó megosztása:
Tényleg jól fogyaszt és nem is megy rosszul!
Tényleg jól fogyaszt és nem is megy rosszul!
Fotó megosztása:
Pontosan vezettük a menetnaplót
Pontosan vezettük a menetnaplót
Fotó megosztása:
Láketti
Láketti
Fotó megosztása:
Nem haltunk bele, hogy klíma nélkül mentünk
Nem haltunk bele, hogy klíma nélkül mentünk
Fotó megosztása:
De szépek így együtt!
De szépek így együtt!
Fotó megosztása:
Mindannyian vezettük mind a 6 autót
Mindannyian vezettük mind a 6 autót
Fotó megosztása:
Ópusztaszernél fordultunk vissza
Ópusztaszernél fordultunk vissza
Fotó megosztása:
Összesítés, számolgatás
Összesítés, számolgatás
Fotó megosztása:
Kb. 400 kilométert mentünk velük
Kb. 400 kilométert mentünk velük
Fotó megosztása:
Megjöttünk
Megjöttünk
Fotó megosztása:
Utolsó ellenőrzés
Utolsó ellenőrzés
Fotó megosztása:
Matrica kontroll!
Nem kétséges, a fogyasztásmérés ritka unalmas tevékenység. Azt gondoltuk, hatan rendkívül jól szórakozunk majd az egynapos mókán. Aztán az első 60 km megdöbbentő tapasztalatokkal szolgált: ennél unalmasabb foglalkozás nincs is, nem véletlen, hogy a gyári fogyasztásmérések ritkán tartanak tovább 20 percnél. A verbális kommunikáció eszközeivel (átkiabálás egymásnak letekert ablakon) csak az M3-asra vezető Hungária körúti dugóban élhettünk. Aztán a sztrádán szétszéledt a mezőny, Hatvanig csak a rádió tartotta bennünk a lelket.
Igyekeztünk legjobb tudásunk szerint betartani az összes létező KRESZ-szabályt, és a légkondit is járattuk, hogy fogyasztási tesztünk valós eredménnyel szolgáljon. Viszont nem hajtottuk be a jobb oldali tükröt és a fényszóró helyett sem használtunk helyzetjelzőt, hátha úgy kevesebb nafta megy el. A klímátlan Suzukiért viszont aggódtunk, egyliteres motorja nehogy megszenvedje a pálya 130-as tempóját. Összesen 370 kilométert mentünk, ebből százvalahány kilométert autópályán, 30-40 kilométert városban, az összes többit pedig országúton.
A gyári fogyasztás nyomában |
Mi is kell bele?
Jó tudni, hogy a gyáriak alapfelszereltségű modellekkel tesztelnek, az extrák mennyisége növeli a súlyt és így a fogyasztást is. Nem egészen 20 percig tart a fogyasztásmérés, az úton nem megy a klímaberendezés és nincsenek emelkedők, lejtők. Először 780 másodpercig a városi, majd 400 másodperces szimulációban a lakott területen kívüli fogyasztást mérik, legfeljebb 120 km/órás sebességgel.
Ha autónk lényegesen többet fogyaszt a gyár által megadottnál, esetleg bírósághoz fordulhatunk, de sok esélyünk nincsen jogorvoslatra. A bizonyítási eljárás kemény dió, mert autónk állapota, az időjárási körülmények és a közlekedési viszonyok befolyásolják a fogyasztást. Ergo pervesztés esetén még nekünk kell fizetni a per költségeit. Korábban Siklósi Máté, a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség munkatársa úgy nyilatkozott nekünk, hogy 5-10 azonos ügyben érkező kifogást követően a hivatal megfontolja közérdekű kereset benyújtását, de a gyakorlatban ilyen ügyben erre még nem került sor. |
Önigazolás és döbbenet hegyek
Összesítés, számolgatás
Tatam-tatam!!! Kis figyelmet kérek, jön a végeredmény. És igen, az eredmény minket is több szempontból meglepett és igazolt is. A legkevesebbet az 1,4-es dízel Corolla fogyasztotta, pedig autópályán megszenvedte a hiányzó hatodik fokozatot. Ez nem meglepetés. Viszont a Swift lett a második, pedig autópályán kegyetlenül meghajtottuk, hadd érezze, milyen a való élet. Fejet hajtunk minden suzukis történet előtt: öt litert fogyasztó Suzukik létezését nem zárjuk ki.
Kissé meglepett minket, de a HatékonyanDinamikus 118d-t leverte a 120d, ahogy pestiesen mondanák mint vak a poharat. Hatékonyság ide, dinamikusság oda, az erősebb BMW takarékosabban ment. Talán magyarázat lehet erre, hogy a 118d viharvert tesztautó életet él, váltott sofőrökkel és kegyetlen életmóddal, míg 120d tartós tesztalanyunknak kíméletesebb bánásmódban van része. Chevrolet Lacetti tesztautónk sajnos kiábrándítóan sokat fogyasztott, a benzines öreg Focus csak három decivel evett többet. Ez bizony kínos egy takarékos dízeltől.
A végeredmény számokban (l/100 km) |
|
Toyota Corolla 1.4 D-4D |
5,37 |
Suzuki Swift 1.0 |
5,55 |
BMW 120d |
5,66 |
BMW 118d |
6,33 |
Chevrolet Lacetti 2.0D SW |
7,05 |
Ford Focus 1.6 |
7,35 |