Energiaspórolás ezerrel
Energiaspórolás ezerrel

Energiaspórolás ezerrel

Energiaspórolás ezerrel


Amerikai környezetvédők most éppen azt állítják, hogy a húsevés több kárt okoz a környezetnek, mint az autók, gyárak, erőművek együttvéve. Hogy miért is? Mert a húsevőket kiszolgáló tömeges állattartás hatalmas környezetpusztítást von magával. Logikusan nézve ebben is van valami, mint a környezetszennyezés összes többi összetevőjében. Tehát vagy leszokunk a húsról vagy éhen halunk. De addig is, biztos, ami biztos egyre kevesebbet járjunk autóval.

A közellenségnek kikiáltott szén-dioxid az üvegházhatást fokozó gázok egyike, emberi eredetű kibocsátásáért leginkább a közlekedés és az energiaszektor felelős. Káros hatásuk közel azonos, de ami a közlekedés oldalán aggasztóbb, hogy a járművek száma folyamatosan nő, a gazdagság szinonimája a nagy és sokat fogyasztó autó, és mivel mobilisak akarunk lenni, egyre többet utazunk. A kedvezőbb fogyasztás és a károsanyag-kibocsátás nem tud lépést tartani a fogyasztók egyre durvább igényeivel, de az autógyártók azon vannak, hogy takarékosabb, kevésbé környezetszennyező járműveket dobjanak piacra. Lehetőség szerint olyanokat, amiket meg lehet fizetni.

Elég volt a mellébeszélésből

Nőtt a végsebesség az áttételezés miatt

Nőtt a végsebesség az áttételezés miatt

Nőtt a végsebesség az áttételezés miatt


A VW szerint elég volt a mellébeszélésből, tenni kell valamit. Hármas hatásról, hármas viszonyrendszerről beszélnek. A felhasználók, döntéshozók, gyártók hármasa az, ami meghatározza, milyen irányban halad környezetvédelmünk. Mert szerintük a VW hiába készített három litert fogyasztó autót 6 évvel ezelőtt, igyekvésük nem talált kedvező fogadtatásra. Akkoriban mi is vezettük ezt a Lupót, ami nem kísérleti jármű volt, valóban három litert vagy annál kevesebbet fogyasztott, és csak 81 gramm CO2-t bocsátott ki kilométerenként.

Csakhogy a különleges anyagokkal és műszaki megoldásokkal tarkított kisautóért hülye lett volna bárki 3,7 milliót adni. Ezért a pénzért komoly autókat lehetett kapni akkoriban, nagyobb motorral, nagyobb kasztnival – és persze magasabb fogyasztással. Akkor meg miért pont ezt? Ha állami segítséggel csökkentették volna az árát, mint ma a hibrideknek… Itt jön a képbe a döntéshozói felelősség.

Erre a Volkswagen

Kevesebb szén-dioxidot pöfögnek ki

Kevesebb szén-dioxidot pöfögnek ki

Kevesebb szén-dioxidot pöfögnek ki


Látszólag a Volkswagennél manapság nem készülnek különleges technikájú, jövőbe mutató járművek. Pedig igen, csak azok kevesebb visszhangot kapnak. Például 1995-ben a Golf Ecomatic start/stop funkciója magától állította le és indította újra a lámpánál ácsingozó autó motorját, hogy ezzel is kevesebbet fogyasszon. Sőt létezik 1 litert fogyasztó autó is, ami a világon egyetlen példányban készült el, elképzelhetetlenül sok pénzből. És persze a Volkswagen is dolgozik hibrid autón, amit 2008-tól Amerikában, a hibridek mekkájában meg is lehet venni, de szerintük ezek csak látszatcselekvések, amit leginkább a marketing és a divat vezényel. A jövő a hidrogéné, csak még azt nem tudjuk, hogyan termeljük meg, és hogyan használjuk fel. De amíg kiderül, a Volkswagen bemutatja a BlueMotiont.


BlueMotion

E hosszas bevezető után illik lerántani a leplet, mi is a BlueMotion. Csalódni fognak, nem sok. Három BlueMotion modell létezik egyelőre, Polo, Golf és Passat variációkból. Az ügyes név mögött egyszerű dízelmotor rejlik, átalakított vezérléssel, módosított áttételű sebességváltóval – hozzá alacsonyabb légellenállással, mert leburkolták az autó alját, és megváltoztatták a hűtőrácsot.

A Passat 260 ezerrel kerül többe

A Passat 260 ezerrel kerül többe

A sima Trendline-nál 260 ezerrel kerül többe


Vagyis csupa olyan egyszerű, kézzelfogható dologgal, amiért tulajdonképpen nem is kellett semmit sem tenni. Okosabban, a takarékosabb, kevésbé környezetszennyező haladást szem előtt tartva kellett finomhangolni az autót. A Passat az 1,9-es dízelmotorral (105 LE) 5,1 litert fogyaszt, a Golf ugyanezzel 4,5-öt, a Polo kisebb 1,4-es motorja pedig 3,8 literrel is beéri.

Persze ennek van anyagköltsége. A Polo BlueMotion 350 ezerrel drágább azonos felszereltségű „normál” társánál, a Passat BlueMotion ára 260 ezerrel magasabb a Trendline-nál. Azért kerülnek ilyen sokkal többe, mert az áruk a részecskeszűrőt is tartalmazza, illetve a Passat tempomatot is kap. Ezeket hozzáadva a Trendline-hoz, máris 100 ezerre csökken a különbség. A Golf árát még nem tudjuk, forgalmazását késő ősszel kezdik.

Jó sokat kell menni vele, hogy megtérüljön

Jó sokat kell menni vele, hogy megtérüljön

Jó sokat kell menni vele, hogy megtérüljön


Adhatnák olcsóbban is, mondhatják jogosan, ha a Volkswagen valóban tenni akar a környezetvédelemért. Higgyük el, így is olcsóbb, mondja a Volkswagen, árrésük java odalett az árkalkulációban.

Az emberi tényező

De itt jön a másik oldal a döntéshozó-gyártó-felhasználó hármasból. Egyre többen szelektíven gyűjtjük a szemetet, próbálunk gazdaságosabban bánni az energiával, többet mozgunk autó nélkül. De mégis, mióta megjelent a Passat 170 lóerős dízelmotorja, a 140 lóerős már a kutyának sem kell. Akkor kinek kell majd a 105 lóerős Passat BlueMotion?