Amerikai környezetvédők most éppen azt állítják, hogy a húsevés több kárt okoz a környezetnek, mint az autók, gyárak, erőművek együttvéve. Hogy miért is? Mert a húsevőket kiszolgáló tömeges állattartás hatalmas környezetpusztítást von magával. Logikusan nézve ebben is van valami, mint a környezetszennyezés összes többi összetevőjében. Tehát vagy leszokunk a húsról vagy éhen halunk. De addig is, biztos, ami biztos egyre kevesebbet járjunk autóval.
A közellenségnek kikiáltott szén-dioxid az üvegházhatást fokozó gázok egyike, emberi eredetű kibocsátásáért leginkább a közlekedés és az energiaszektor felelős. Káros hatásuk közel azonos, de ami a közlekedés oldalán aggasztóbb, hogy a járművek száma folyamatosan nő, a gazdagság szinonimája a nagy és sokat fogyasztó autó, és mivel mobilisak akarunk lenni, egyre többet utazunk. A kedvezőbb fogyasztás és a károsanyag-kibocsátás nem tud lépést tartani a fogyasztók egyre durvább igényeivel, de az autógyártók azon vannak, hogy takarékosabb, kevésbé környezetszennyező járműveket dobjanak piacra. Lehetőség szerint olyanokat, amiket meg lehet fizetni.
Elég volt a mellébeszélésből
A VW szerint elég volt a mellébeszélésből, tenni kell valamit. Hármas hatásról, hármas viszonyrendszerről beszélnek. A felhasználók, döntéshozók, gyártók hármasa az, ami meghatározza, milyen irányban halad környezetvédelmünk. Mert szerintük a VW hiába készített három litert fogyasztó autót 6 évvel ezelőtt, igyekvésük nem talált kedvező fogadtatásra. Akkoriban mi is vezettük ezt a Lupót, ami nem kísérleti jármű volt, valóban három litert vagy annál kevesebbet fogyasztott, és csak 81 gramm CO2-t bocsátott ki kilométerenként.
Csakhogy a különleges anyagokkal és műszaki megoldásokkal tarkított kisautóért hülye lett volna bárki 3,7 milliót adni. Ezért a pénzért komoly autókat lehetett kapni akkoriban, nagyobb motorral, nagyobb kasztnival – és persze magasabb fogyasztással. Akkor meg miért pont ezt? Ha állami segítséggel csökkentették volna az árát, mint ma a hibrideknek… Itt jön a képbe a döntéshozói felelősség.
Erre a Volkswagen
Látszólag a Volkswagennél manapság nem készülnek különleges technikájú, jövőbe mutató járművek. Pedig igen, csak azok kevesebb visszhangot kapnak. Például 1995-ben a Golf Ecomatic start/stop funkciója magától állította le és indította újra a lámpánál ácsingozó autó motorját, hogy ezzel is kevesebbet fogyasszon. Sőt létezik 1 litert fogyasztó autó is, ami a világon egyetlen példányban készült el, elképzelhetetlenül sok pénzből. És persze a Volkswagen is dolgozik hibrid autón, amit 2008-tól Amerikában, a hibridek mekkájában meg is lehet venni, de szerintük ezek csak látszatcselekvések, amit leginkább a marketing és a divat vezényel. A jövő a hidrogéné, csak még azt nem tudjuk, hogyan termeljük meg, és hogyan használjuk fel. De amíg kiderül, a Volkswagen bemutatja a BlueMotiont.
BlueMotion
E hosszas bevezető után illik lerántani a leplet, mi is a BlueMotion. Csalódni fognak, nem sok. Három BlueMotion modell létezik egyelőre, Polo, Golf és Passat variációkból. Az ügyes név mögött egyszerű dízelmotor rejlik, átalakított vezérléssel, módosított áttételű sebességváltóval – hozzá alacsonyabb légellenállással, mert leburkolták az autó alját, és megváltoztatták a hűtőrácsot.
Vagyis csupa olyan egyszerű, kézzelfogható dologgal, amiért tulajdonképpen nem is kellett semmit sem tenni. Okosabban, a takarékosabb, kevésbé környezetszennyező haladást szem előtt tartva kellett finomhangolni az autót. A Passat az 1,9-es dízelmotorral (105 LE) 5,1 litert fogyaszt, a Golf ugyanezzel 4,5-öt, a Polo kisebb 1,4-es motorja pedig 3,8 literrel is beéri.
Persze ennek van anyagköltsége. A Polo BlueMotion 350 ezerrel drágább azonos felszereltségű „normál” társánál, a Passat BlueMotion ára 260 ezerrel magasabb a Trendline-nál. Azért kerülnek ilyen sokkal többe, mert az áruk a részecskeszűrőt is tartalmazza, illetve a Passat tempomatot is kap. Ezeket hozzáadva a Trendline-hoz, máris 100 ezerre csökken a különbség. A Golf árát még nem tudjuk, forgalmazását késő ősszel kezdik.
Adhatnák olcsóbban is, mondhatják jogosan, ha a Volkswagen valóban tenni akar a környezetvédelemért. Higgyük el, így is olcsóbb, mondja a Volkswagen, árrésük java odalett az árkalkulációban.
Az emberi tényező
De itt jön a másik oldal a döntéshozó-gyártó-felhasználó hármasból. Egyre többen szelektíven gyűjtjük a szemetet, próbálunk gazdaságosabban bánni az energiával, többet mozgunk autó nélkül. De mégis, mióta megjelent a Passat 170 lóerős dízelmotorja, a 140 lóerős már a kutyának sem kell. Akkor kinek kell majd a 105 lóerős Passat BlueMotion?