EU vs Magyarország
Az Európai Uniónak van saját közlekedéspolitikája. Az ezt tartalmazó ún. Fehér Könyv szerint 2010-re a 2000-es érték felére kell csökkenteni a közúton elhunytak számát, ami akkoriban 41000 ember volt. A számok azóta változtak ugyan, de az elgondolás mindenképpen nemes, feltéve, hogy egyáltalán kivitelezhető. A magyar példa szerint egyelőre nem az.
A hazai közlekedéspolitika ennél reálisabb célt tűzött ki a rendőrség és az autósok elé. Itthon a 2000-es időponthoz képest 30 százalékkal szeretnék csökkenteni a halálos balesetek számát, és 2015-re kellene az EU-s 50 százalékot prezentálni. A 2000-es év egyébként az egyik legkisebb emberáldozattal járó év volt, akkor durván 1200-an vesztették életüket.
Hogy ebből hogy lesz 900 körüli szám, az egyelőre rejtély. 2000-óta kivétel nélkül minden évben nőtt a halálos áldozatok száma, hiába a rendőri akciók, hiába a figyelmeztetések az ellenőrzések és a fix traffipaxok. Az idei év sem lesz rózsás. Az egy évvel korábbi időszakhoz képest 13 százalékkal többen lelték halálukat mialatt dolgukra vagy épp családjukhoz igyekeztek. Egyedül vagy társaságban.
Az okok
A csúnya évkezdést a viszonylag meleg időjárás okozta. Általánosságban a hideg téli hónapok számítanak a legbékésebb időszaknak a közlekedésben, idén ez másképpen alakult. Mivel az időjárás sokkal enyhébb volt a megszokottnál, sokkal több autó volt az utakon, előkerültek a félénk és kevésbé tapasztalt sofőrök, sőt a kerékpárosok és a motorosok is. A kétkerekűek nagyjából 30 százalékkal többször kerültek bajba az utakon, ami jól tükrözi mennyivel többen választották a közlekedésnek ezen fajtáját.
A második negyedév már nem volt rosszabb a tavalyinál, sőt azóta is picit alatta teljesítünk a tavalyi évnek, de nem tűnik úgy, hogy egész évre vetítve kevesebb lesz idén a karambol. A baleseteket még mindig a gyorshajtás, és az ittas vezetés okozza leginkább. A sebesség nem megfelelő alkalmazása (gyorshajtás vagy relatív gyorshajtás) a balesetek nagyjából 30 százalékát okozza, míg az ittas vezetés 12-13 százalékban vétkes a balesetekért. Abból pedig van bőven. 2007 első felében közel 13 ezren sérültek meg, ebből 595-en halálosan. A halottak legalább fele mindig vétlen. Ezt érdemes megjegyezni, mielőtt valami hülyeségre készülünk.
Hogyan ütközünk?
A KSH adatai szerint leggyakrabban a keresztező irányban haladó járművek ütköztek, utána a gyalogosgázolás volt a leggyakoribb. A gázolások 8 százalékban halálos kimenetelűek, bár az is csoda, hogy van esély túlélni egy ilyen találkozást.
A legveszélyesebb a frontális ütközés. Folytatás a következő oldalon, készüljenek fel!
Kéne használni az övet
A legvészesebb ütközésfajta a frontális, ennek több mint 10 százaléka halálos. Az első fél évben 120 ember vesztette ilyen módon életét. Nagy szám szerepel a „szilárd tárgynak ütközés” rubrikában is, ide tartozik például, ha autóval fának csapódunk.
Kevesebb lenne a halálos baleset vagy a súlyos sérülés, ha az autósok nem repülnének ki magatehetelenül autójukból. Ehhez mindössze a a biztonsági övet kellene használni. Mégsem tesszük. Az autósok mindössze 50 százaléka használja itthon a biztonsági övet, pedig emiatt több ember veszíti életét, mint az ittas vezetés miatt.
Biztonságos az autópálya
Közlekedési szempontból az autópálya a legbiztonságosabb hely. Idén itt közel annyi baleset történt, mint tavaly az első hat hónapban, ami az összes balesetnek mindössze 2 százaléka. A legtöbb ütközés a traffipaxok ellenére is az M1-esen volt, viszont nem itt haltak meg legtöbben. Az M3-ason 8 halálos áldozatot követelő karambol volt, pontosan kétszer annyi, mint az M1-esen, és az M7-esen. Az idei évben a hírhedt M0-s autóúton még nem történt halálos ütközés.
A balesetek 69 százaléka egyébként lakott területen belül történik, és Magyarországon arányaiban ez az Alföld északi részén esik meg a legtöbb autóssal.
Száguldó motorosok, részeg biciklisek
Sok baj volt idén a kétkerekűekkel. A motorosok okozta balesetek száma emelkedett a legnagyobb mértékben, minden harmadik alkalommal miattuk van a galiba. Ennek legfőbb oka, hogy sokan tapasztalat nélkül ülnek nyeregbe, ráadásul mindjárt egy nagyon erősébe.
A motorosoknál jobb kedélyű emberek a bringások, az ittasan elkövetett szabálysértések egyhatoda az ő bűnük. Persze az is igaz, hogy sokkal kevesebben haltak volna meg, ha az eddig közel 800, ittasan ütköző autós mind kerekezett volna.
Változtatni kell
Kiss Csaba, az ORFK Országos Baleset-megelőzési Bizottságának titkára szerint csak jogszabályi változással lehet drasztikus változást elérni a közlekedésbiztonság terén. Az első és legfontosabb, hogy visszaszorítsák a gyorshajtók számát, de ez jelenleg aligha lehetséges. Az utólagos büntetetéseknél a gyorshajtók 60 százaléka megússza a büntetést. Ha minden igaz, jövő év elejétől erre már nem lesz lehetőség, mivel a kibújóknak bevezetik a menetlevelet.
A másik hatásos lépés az OBB titkára szerint az lenne, ha a mostaninál jóval szigorúbbak lennének a büntetések, és már 3 kiemelt szabálysértés is a jogosítvány bevonásával járna.
Emellett rá kell szoktatni a biztonsági övre az autósokat, amivel jelentősen csökkenne a súlyos és halálos balesetek száma. Másként nem lehet elérni a kitűzött célokat. Segítsünk magunkon, hülyeség autóban meghalni.