Jól megy a használt
Ha mérföldet látunk, ugrott a garancia
Legalább egy számmal nagyobb autónk van, mint kéne

Legalább egy számmal nagyobb autónk van, mint kéne

Legalább egy számmal nagyobb autónk van, mint kéne


A csökkenő új autó eladások mellett idén többen döntenek használt autó mellett, mint tavaly. Míg újból pár százalékos visszaesést, és évi 180 ezer darab autó eladását prognosztizálták az idei évre, Fojt Attila, az MGOE (Magyar Gépjárműkereskedők Országos Szövetsége) elnöke szerint használtból biztosan több kel majd el, mint tavaly. Nehéz pontos számot mondani, de nagyjából 550 ezer autó cserélt gazdát 2006-ban, ebből nagyjából 22 ezer volt az importáru.

A kereskedőket tömörítő szervezet elnöke szerint az emelkedő érdeklődés egyértelműen a gazdasági intézkedések miatti pénzhiányra vezethető vissza, amiért ebben az évben sokan nem mertek egy új autó vásárlásába belevágni. Tovább rontotta a helyzetet a teljesítmény alapú adózás, és az integrált műszaki vizsga bevezetése, bár utóbbiak csak kis mértékben befolyásolják a vásárlási kedvet. Aki drágább és erősebb autót vehet magának az átlagnál, azt nem ingatja meg 20 ezer forint pluszköltség, aki kevesebbel kénytelen beérni, az hitelekbe kapaszkodik. Sokan pedig a használt mellett döntöttek.

Sokan elbukják
Itthon megszokott jelenség, hogy legalább egy kategóriával nagyobb autóval járnak az autósok, mint ami szükséges, illetve amit megengedhetnek maguknak. Részben ennek tudható be az az évi 40-60 ezer elkobzott autó, amit fizetésképtelen autósoktól vesznek el. Ezeket a járműveket általában nyílt árveréseken értékesítik a pénzintézetek.

Az autót használók érthető okokból nem örülnek,  ha elkobozzák tőlük, azt amiért már fizettek, így gyakran igen rossz állapotban kerülnek elárverezésre. Nem ritka az sem, hogy az árverésre várakozás közben szabadul meg egyes alkatrészeitől az autó. Ezekhez az autókhoz kedvezőbb áron juthatnak a leendő vevők.  

Kevés a pénz, jobban megy a használt

Kevés a pénz, jobban megy a használt

Kevés a pénz, jobban megy a használt


A használt autók arányának növekedéséhez a kedvezőbb importfeltételek is hozzájárultak idén. Az emberségesebb avultatási rendszernek köszönhetően 2007 első felében már 17 ezer használt autó érkezett Magyarországra, ami a tavalyi egész éves szám közel 80 százaléka. Ha ilyen mértékben nő a behozatali kedv, akár 34 ezer személyautó is érkezhet hazánkba.

Fojt Attila szerint az ideális szám 50-60 ezer között lenne, ennyi volt ugyanis a regisztrációs adó előtti időkben az éves autóimport. További lendületet adhatna a behozatalnak, ha a Nemzeti Közlekedési Hivatal közzé tenné a személyautók környezetvédelmi besorolását, amit sokszor nehézkes kideríteni. Ezen érték, valamit az életkor alapján kerül megállapításra a regisztrációs adó mértéke. Szintén nem kedvez az eladásoknak a május óta döcögő műszaki vizsgarendszer sem, emiatt 1,5 hónapba is beletelhet egy külföldi autó magyarországi forgalomba helyezése.

Az MGOE álláspontja szerint a növekvő import ellenére sem kell a hazai járműpark átlagéletkorának további növekedésétől tartani, mivel főként a fiatal és kedvező károsanyag-kibocsátással rendelkező járműveket éri meg behozni. A 10 évnél is magasabb átlagéletkort, csak az ennél régebbi autók ronthatnák, amik legálisan is bekerülhetnek, de egyáltalán nem éri meg velük foglalkozni.


Használt, de garanciális

Úgy tűnik az autóvásárlók kezdenek ráébredni arra, hogy sokkal kifizetődőbb az első évek magas értékvesztését másoknak meghagyni, és jóval kedvezőbb áron megvenni egy újszerű autót néhány éves korában. Főként, hogy új autók legelőnyösebb tulajdonságáról, a garanciáról sem kell lemondani.

Ha mérföldet látunk, ugrott a garancia

Ha mérföldet látunk, ugrott a garancia

Ha mérföldet látunk, ugrott a garancia


Főként az új autókat forgalmazó importőrök kaptak a fejükhöz, és vágtak egymás után a garanciális használt autókkal foglalkozó hálózatok kiépítésébe. Ezzel a lépéssel pont a használt autó vásárlás legnagyobb buktatóját vállalják magukra, az eltitkolt töréseket, és a rövid időn belül jelentkező meghibásodásokkal járó kellemetlenségeket veszik le az ember válláról. A vételár ugyan kicsivel magasabb, de van hova visszamenni a vásárlónak, ha úgy adódik. Ezt egy magánszeméllyel lebonyolított üzlet után, sőt egy balul elsült külföldi vásárlás esetén sem tudja megtenni a pórul járt tulajdonos.

Akik garanciát adnak
Weltauto – Minősítés alapján kétféle garanciális osztályba sorolják a Weltauto autóit, illetve kínálnak olyan autókat is, amiknél nincs extra garancia. A Porsche Hungaria kereskedői nem diszkriminálják a márkaidegen autókat.

G2 – Elvileg bármelyik használt autó megkaphatja a G2-es minősítést a General Motors kereskedéseiben is, de többségben vannak a saját márkák: Opelek, Chevrolet-k és Saabok.

Lion Autoselect – A Peugeot-kereskedések használt autóit fedi le a név. Hasonló szisztéma szerint mérik a használt autókat, mint a vetélytársak.

Jahreswagen – A Pappas Auto Magyarország kereskedéseiben találhatóak a Jahreswagen autói, ezek zömében Mercedes-Benz, Chrysler és smart modellek, de mivel nincs márkamegkötés, találunk BMW-t és Audit is mutatóban.

Quality1 – A Volvo speciális minősítési rendszerét takarja a név. Kedvező finanszírozással és 1 éves garanciával kínálják saját márkájukat, de nem zárják ki a márkaidegen autókat sem.

Ford Protekt – A Ford maximum 7 éves, és 100 000 km-nél kevesebbet futott autókra vállal garanciát, márkától függetlenül. Biztosítanak csereautót, a szolgáltatás még viszonylag friss.

Premium Selection – A BMW szigorúan bevizsgált használt autói kerülhetnek ilyen név alatt eladásra. A MINI nem fér be a kalapba, az autók többsége a BMW AG céges autóiból kerül ide.

Néhány hónap, és millióval olcsóbb

Néhány hónap, és millióval olcsóbb

Néhány hónap, és millióval olcsóbb


A garanciális használt autókban rejlő lehetőséget egyre több importőr használja ki, pedig ebből csak számokban nem kifejezhető hasznuk származik. Horváth Zoltán, a legnagyobb magyarországi garanciális autókat árusító vállalkozás, a Weltauto ügyvezetője szerint, a tulajdonos Porsche Hungaria nem részesül egyetlen forinttal sem az eladott autók hasznából.

Az 52 tagot számláló Weltauto hálózat tagjai kizárólag saját bevételüket gyarapítják az eladásokkal, miután szigorú bevizsgálás után, garanciát biztosítva megválnak autóiktól.

Más lehetőség is van garancia iránti igényünk kielégítésére. Uniós tagságunk egyik előnye, hogy az EU-ból importált autók esetében nem kell az eladó ország szervizeihez fordulnunk. Ennek feltétele egy kitöltött és vezetett szervizkönyv, és természetesen maga a garancia megléte. Amennyiben ennek a két feltételnek eleget teszünk, a hazai márkaszervizeknek szó nélkül kell fogadni minket bármi nemű garanciális probléma esetén. A kérdés ezek után csak annyi, hogy elég bátrak vagyunk-e ahhoz, hogy egyedül is belevágjunk az autóbehozatallal járó procedúrába.