Az idén márciusban elrajtoló Budapest – Bázakerettye, egy éjszakás kalanddal kezdődött a futamsorozat, majd májusban a Drakula futammal folytatódott, amely Nagybányára vitte el az indulókat, és végül szeptember 8-9-én a 2. Budapest-Makó, Kis Kunsági Futammal zárult a „Fapados Dakar” előfutam-sorozata.
A korábbi futamokon elért egyre jobb eredmények után ezúttal már nagy mellénnyel indultunk neki a Budapest és Makó közötti útnak. Igazi terepjárónk ezúttal nem akadt, de az autó reklámjában bízva úgy döntöttünk, a Volkswagen Cross mégiscsak alkalmas arra, hogy földutakon járjon. A hard core terepezés helyett így inkább a navigációs rutinunkban és az aszfaltutakban bízva startoltunk el szombat reggel a számtalan terepjáróból és néhány személyautóból álló mezőnnyel együtt.
Makói Hagymafesztivál |
Tizenhetedszer ünnepelték meg Makón a híres Hagymafesztivált, melyet többek között a beszédes nevű Hagymáért Alapítvány rendezett. Makó a világban ma is a kiváló hagymájáról nevezetes, neve összeforrt vele, ahogy Tokajé a borral, Szegedé a szalámival, Vezessé az autóval. Minden évben, szeptember második hétvégéjén kerül rá sor, ekkor zárják le az előző szezont és kezdik el a felkészülést a következőre. Idén volt nemzetközi turisztikai konferencia, szakmai fórum, főző- és hagymapucolóverseny is, ahol a győztes 22 perc körüli idő alatt végzett a negyedmázsányi hagymával. Ez volt az első év, hogy belépődíjat is szedtek, de a felnőttek 100 forintos belépőjegye is inkább jelképes. De Korda György élőben ennél sokkal többet is megér. |
Szokás szerint ismét magunkkal vittük kedvenc kolléganőinket is, akik ugyan már sem pizzástáskával, sem zöldséglével, sem egyéb figyelmességgel nem kedveskedtek nekünk, de sebaj.
A kétszintes csomagtartóba behánytuk a sátrat, a számtalan meleg pokrócot a hűvös éjszakára – Balázs tegnaptól Frankfurtból dolgozik, nem hagyhattuk, hogy valami betegség ledöntse a lábáról – majd rögtön kihagytuk az első versenypontot, amely egy quadpályára parancsolta az autókat. Az autókínzás helyett inkább gyorsan elhagytuk Budapestet és nekiláttunk, hogy minél több koordinátán megtaláljuk az itiner kérdéseire a választ. Utóbbiban komoly segítséget jelentett Saci néni áldásos tevékenysége, aki kisiskolás koromban az írás-olvasás tárgyakat próbálta a fejünkbe verni. Más csapatoknál voltak gondok a leírtak értelmezésével.
Csúfos bukás és a sofőr véleménye a következő oldalon
Az utastérben mindenkinek jutott hely, sőt, hátra középre még egy titokzatos, pokrócba bugyolált alak is bekéredzkedett. Hiába, aranyból van a szívünk, így nem hagytuk szerencsétlent a sárban elpusztulni. Egyedül a magas üléspozíció volt tréfás, de hamar megszerettük ezt is.
Golf Cross a kormány mögül |
A Cross Golf az utóbbi időben divatos felműanyagozott, kicsit megemelt, kicsit robosztusabbnak látszó autó benyomását kelti. Vagányabb a normál kivitelnél, és pont annyival van megemelve, amiből kizárólag előnye származik.
Nem veszett ki belőle a Golf dinamikus énje, viszont bővült némi off roados képességgel. Itt nem igazi terepre kell gondolni, hanem földútra, ahol a szokásos személyautóknál könnyebben elboldogul. A díszítések mind műanyagból vannak, így azok nem védenek semmilyen természet általi behatástól. Meglepő, hogy a 17 colos felniken kicsit sem érződik keménynek a futómű, feszes és kényelmes aszfalton, de kellően finoman csillapít a porban is. Az 1,6-os benzinmotortól nem vártunk sokat, így nem volt nehéz túlszárnyalni kívánalmainkat. 16 szelepes motor kellően erősnek és sportosnak tűnik, amennyiben elég sokáig halogatjuk a váltást, nyugodtan lehet vele előzni ha úgy adódik. |
4×2 vs. 4×4
A felázott földutakon kalandosra sikerült a menet, már az egyszerű, amúgy szinte akármelyik személyautóval problémamentesen leküzdhető úton sofőrünk a tetejéig összesarazta a Golfot. Később néhol tovább romlott a helyzet, de a szimplán elsőkerekes járgányunk meglepően jól szaladt. Itt még a kétkerék-hajtás ellenére is jól álltunk az alternatív aszfaltutas szakaszok felderítésével, kerülőutakkal együtt is hamarabb értünk egy-egy ponthoz, mint a terepjárósok nagy része. A Cross Golf szépen szaladt az aszfalton is, bár az 1,6 literes motor 102 lóereje csak magasabb fordulatszámon jött elő. A hangja viszont klassz.
Eltunyulás
Azt sajnáltuk a legjobban, hogy a Golf Country, amit még a kettesből készítettek, ennyire elvárosiasodott. Abban még mind a négy kerék hadra fogható volt, a hasmagassággal sem lettek volna gondok és az autó orrát védő vasak is igen attraktívak voltak. Kár, hogy mostanában már nem ez a divat, elég, ha valami csak annak látszik, aminek szánják.
Elvéreztünk
A célt sajnos nem tudtuk elérni, hiszen az idei futamon a versenyszervezők kegyetlenebbek voltak a megszokottnál és még a napokig tartó esőzés is rátett egy lapáttal. Sajnos a tesztautónk is lesérült, egy fűben meglapuló gonosz ágdarab elszakította az okosan, az autó legalacsonyabb pontja alatt elvezetett kábelt, ami az olajteknő legalján gyűjtött adatokat továbbította a fedélzeti számítógép felé. A szakadásról a számítógép minket is értesített, így mi innen vissza is fordultunk. Pedig néhány kétkerekes autó szépen végigment a távon. Nekik már otthonról gratulálunk, és a Suzukis brigádnak is üzenjük: jövőre ismét számolhatnak velünk.