Hogyan kerüljük ki a legnagyobb dugókat? Miképpen nyerhetünk értékes perceket a reggeli csúcsban, elsuhanva az autók, vagy éppen a kereszteződésben veszteglő villamos mellett? Szálljunk rollerre, mi is ezt tettük. Persze nem akármilyenre pattantunk, hanem rögtön a világ leggyorsabb darabjára, egy Go-Ped GSR46R-re.
Miért jobb?
A legjobban azt szerettük benne, hogy nem kell hajtani. Egyáltalán. Viszont üzemanyagot kell bele tölteni, és hangja is van. Szép öblös, nem valami vinnyogó szörnyűség, annak ellenére, hogy ha kell, akár 17 500-at pörög a motor. Így nem leizzadva érkezünk a munkahelyünkre, legfeljebb kicsit benzinszagúan.
Roller |
Rollernek alapból azt a járgányt tekinthetjük, aminek két apró kereke van, ami között egy lapos felületen állva foglal helyet a pilóta. A kétkerekűt ez idáig zsenge gyermekkorban, lábbal volt szokás lökdösni, de ez már a múlté. Manapság elektromos és benzines változatban is kaphatóak, de nemcsak a lusta felnőtteknek. Eredetileg ülés sincs rajta, de kiegészítőként már ez is megvásárolható néhány típushoz. Ja, és szereljünk rá lámpákat is! |
Mivel a 45,7 köbcentis motor rendesebb fordulatszámon akár 4,2 lóerőt is képes magából kipréselni, kell egy kis gyakorlat ahhoz, hogy teljes biztonságban érezzük magunkat a két kerék közötti falapon egyensúlyozva. Vezetése elsőre elég megrázó, hiszen nagyon megy a gép. Az apró gázkart ujjal kell nyomni, majd utána erősen kapaszkodni a kormányba és kerülgetni az úthibákat. Félelmetes dolog a 10 colos, (25,4 centiméteres) ballonos kerekeken gördülni, még szerencse, hogy a bringautakon nincsenek nagyobb lyukak.
A megjelenés és a technikai részletek kétéves fejlesztés során finomodtak a mai szintre. Elöl-hátul tárcsafékek lassítják a vasdarabot, de a motorfék is érezhetően lassítja a rollert. A formaterv azért nem úgy fest, mint amin sztártervezők kotlottak volna hónapokig, de mindenesetre okosan oldották meg például azt is, hogy a jobboldalon hátul lévő motor ellenére is kiegyensúlyozott legyen a gép.
Úton
A gyakorlati tesztet tömegközlekedési és MÁV-ügyi szakértőnk, Zsolt végezte el, aki naponta több mint három órát tölt utazással. Neki különösen jó választás lehet egy roller, hiszen a Nyugatiig a létező legnagyobb dugóban is néhány perc alatt elrobogott. A gondok ott kezdődtek, hogy okosan a legszélesebb kormánnyal felszerelt változatot hoztuk el kipróbálni, ami sajnos nem MÁV-kompatibilis. Hiába a kalauznyugtató csomagolás, ha a keskeny vonatfolyosón nem fér át a pakk. Így a hanyagul a vonatülések fölé installált rollerfotó sem készült el. Legközelebb majd egy kisebb változattal próbálkozunk, de a 15,5 kilogrammos így sem okozott problémát és összecsukva helyből is kevesebbet foglal, mint egy telekre igyekező bácsika a pétisós zsákba bugyolált rotációskapájával.
Lapozás után kiderül hol szabad vele közlekedni. Járdán, vagy az úttesten?
Szabad?
Mivel halvány elképzelésünk sem volt róla, hogy hol lehet szabályosan használni a motoros rollert illetve hogy kell-e bukósisakot vennünk a száguldáshoz, inkább megkérdeztük a forgalmazót. Ő már korábban az illetékeseknek is feltette ezt a kérdést, de választ eddig nem kapott rá. Egyelőre még nem döntötték el, mi legyen az újfajta közlekedési eszközzel, így még vidáman lehet vele városban haladni a járdán, úttesten, vagy esetleg a bicikliúton. Ha pedig megunjuk, becsomagolhatjuk a kis táskájába és már fel is pattanhatunk vele a buszra, vagy éppen a metróra. Ezt kerékpárral nem tehetjük meg büntetlenül, bringát legfeljebb a HÉV-en és a fogaskerekűn szállíthatunk.
Igaz, nem kötelező hozzá védőfelszerelés, de a komoly tempó miatt, – vagy ha már akkora spílerekké váltunk, hogy megy vele az ugratgatás is – akkor nem árt legalább egy biciklisbukó beszerzése.
Környezetbarát
A hátul zajongó kis fűnyírómotor fogyasztása egyáltalán nem vészes, egy tanknyi keverékkel (másfél liter) jó párszor megjárhatjuk az otthonunk és az iroda közötti távot. Feltéve, ha nem egy másik naprendszerből járunk dolgozni. Bár a hajtásról gondoskodó motor kétütemű, de a keverékhez spéci gyümölcsillatú olajat keverve teljesen elmarad a megszokott olajos benzinbűz, akár az iroda sarkában pihen a jószág, akár a járdán szaladunk vele.
Jobb a békesség
luljáróban, zárt térben inkább ne sokkoljuk vele a gyalogosokat. Inkább állítsuk le a motort és csendben, lendületből gördüljünk át közöttük. Aztán egy rántás és mehet tovább a móka. Ha pedig valami csendesebbre vágyunk, nézzünk szét a villanymotorosroller-osztályon is. Azok kicsit nehezebbek, és néha öntudatra ébrednek, de sebaj.
Műszaki adatok – Go-Ped GSR46R | |
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 45,7 |
Furat x löket (mm) | 40 X 33 |
Hengerek / szelepek száma | 1/0 |
Max. teljesítmény [LE] | 4,2 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | Szerencsére sosem megy százzal |
Végsebesség (km/h) | Csak szerényen: ez a világ leggyorsabb motoros rollere |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | Fene tudja, de nem sok |
MÉRETEK | |
Csomagtér (liter) | Nincs neki olyan |
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) | 15,5/180 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 1,5 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 97 900 |
Konkurensek (forint) | Camping bringa (Ecserin 5000 ft.) |
Tesztelt roller ára (forint) | 257 900 |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | Tárcsafékek, sportlégszűrő, magnéziumfelni, fabetétek |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | Vidám dolog, csak kicsit zajos és mindenkinek hosszú percekig kell róla mesélni ha egy percre megállunk vele. Hosszabb úton talpmasszázst is kapunk. |