Gázolás történt
Közel 300 gázolás van havonta Magyarországon

Közel 300 gázolás van havonta Magyarországon

Közel 300 gázolás van havonta


Valószínűleg nem kell messzire mennünk ahhoz, hogy halljunk egy szomorú történetet, amelyik egy halálos vagy súlyos sérüléssel járó gázolásról szól. Havonta 2-300 ember sérül meg gázolásos balesetben Magyarországon, és kész csoda, hogy az esetek 8 százaléka végződik „mindössze” halállal. Persze ettől még áldozatok ezreinek kell balesetük után változtatni életvitelükön, és könnyen lehet, hogy azt csak tolókocsiban képesek folytatni.
     
Kell a szerencse is

Hiába vezetünk jól és magabiztosan, hiába használjuk szabályosan a zebrát gyalogosként, ez nem mindig elég. Egy rossz helyen lelépő gyalogos, egy figyelmetlen autós is azonnal tragédiát okozhat, anélkül, hogy bármit rosszul csináltunk volna az úttesten vagy a járdán. Csak a maximális összpontosítás lehet megoldás. A vezetés közbeni telefonálás, a cigizés, evés-ivás, városi környezetben mind veszélyesen csökkenti a figyelmetlen gyalogosok, vagy a közlekedésben járatlan gyermekek túlélési esélyét.

Az esetek 8 százaléka halálos

Az esetek 8 százaléka halálos

Az esetek 8 százaléka halálos


Gyalogszerrel az autósok, autósként a gyalogosok fejével kellene gondolkoznunk ahhoz, hogy jelentősen csökkenjen a gázolásos jellegű balesetek száma. Amíg ez nincs így, addig a statisztikákban marad a második leggyakoribb balesettípus az autó kontra gyalogos.

Sokat segítene, ha a járókelők fel tudnák mérni az autósok sebességét, valamint tisztában lennének a féktáv és a reakcióidő fogalmával. Ez viszont egy átlagos gyalogostól sem várható el, nemhogy a gyerekektől, a vadul előretörő, maguk elé néző néniktől, vagy az ittas kódorgóktól.

Még szomorúbb, hogy az autósok ismerete is hiányosak ezen témákban. A notórius gyorshajtók valószínűleg nem gondolnak belőle, mit okozhatnak azzal, amikor a 100-zal hasítanak lakott területen belül ott,  ahol bármelyik pillanatban leléphetnek eléjük. Ilyen sebességnél egy jó képességű sofőr is nagyjából 20 métert tesz meg, míg lábát a gázról a fékpedálra emeli. Magyarán egy ennél közelebb lévő embertársát fékezés nélkül küldi a túlvilágra. Ne hagyjuk, hogy utólag kelljen ráébredni saját hülyeségünkre.

Lelki teher és düh

Általános iskolás koromban történt, hogy a főút melletti járdán tartottunk hazafelé az iskolából, amikor a szemközti oldalon beállt a busz a megállóba. Indulás előtt egy fiú még épp át akart szaladni előtte, akit, egy a buszt épp kikerülő öreg Skoda pont elcsapott.

Kiderül ha gyorsan mentünk

Kiderül ha gyorsan mentünk

Kiderül ha gyorsan mentünk


A fékcsikorgás, a tompa puffanás, és a magatehetetlenül repülő test látványa megrázó élmény volt. A helyzetet csak fokozta, hogy a srác a szomszédom volt, és mint kiderült, pont hozzánk rohant, mert még a buszról kiszúrt bennünket. Napokig rosszul aludtam, pedig Gábort másnap kiengedték, és egy rossz emlékkel megúszta a dolgot. Neki szerencséje volt, másoknak nem.

Belegondolni is rossz, mit érezhet az, aki így veszti el közvetlen hozzátartozóját. Szomorúság, magatehetetlenség, őrületes düh és bosszúvágy kavaroghat ilyenkor az emberben.


Amit az autógyártók tesznek

Úgy tűnik az autógyártók még mindig nem figyelnek eléggé a gyalogosokra. Míg a bent ülők egyre nagyobb biztonságban vannak, a „puhatestűek” védelmében nem sok előrelépés történt az utóbbi években. Ugyan betiltották a gallytörőrácsot, magasabb és puhább motorháztetőket gyártanak, a gyalogosoknak az EuroNCAP teszteredményei szerint így sincs túl sok esélyük.

Sokszor bevonják a jogsit

Sokszor bevonják a jogsit

Sokszor bevonják a jogsit


A Ford már 2001 környékén kísérletezett  motorháztetőbe épített légzsákokkal, amik jócskán tompítanák a becsapódás mértéket, de valahol félbemaradt a projekt. A mostani legmodernebb gyalogosvédelmi megoldást a Jaguar XK vonultatja fel, amiben 10 centiméterrel megemelkedik a motorháztető, ha az érzékelők gázolásra utaló jeleket vesznek.

Börtön lehet a vége

Jó tudni, hogy nem csak a gyalogosok járhatnak rosszul azzal, ha gázolásba keverednek. 8 napon belüli sérülés esetén szabálysértési eljárást indítanak a vezető ellen, az ennél komolyabb eset viszont már bűncselekmény.

Börtön is lehet a vége

Börtön is lehet a vége

Börtön is lehet a vége


Szabálysértésnél maximum 150 ezer forintos bírság szabható ki, és mellette vezetéstől való eltiltás lehet a gondatlan autós büntetése. Amennyiben bűncselekmény elkövetésében találják vétkesnek a vezetőt, a pénzbüntetés és a jogosítványbevonás általában felfüggesztett börtönbüntetéssel is kiegészül. Az ittas vezetés minden esetben súlyosbító tényező, de a tényleges börtönbüntetés még ilyen esetben is rendkívül ritka. 

A gázoló akkor is rosszul jár, ha az elé ugró gyalogost bizonyíthatóan a megengedettnél nagyobb sebességgel üti el. A sebesség megállapítása különféle módszerekkel történik, a féknyom mellett az autó rongálódásának mértéke is árulkodó. Utóbbit főként esős időben, féknyom híján hasznosítják a bizonyításnál.

Hézagos a jog

Az ittas vezetés súlyosbító tényező

Az ittas vezetés súlyosbító tényező

Az ittas vezetés súlyosbító tényező


A magyarországi törvények jelenleg lehetőséget adnak arra, hogy akár egy halálos gázolás után is újra volánhoz üljenek a vétkesek. Az eltiltás ugyanis kizárólag arra a járműkategóriára érvényes, amelyikkel a bűncselekményt vagy a szabálysértést elkövették. Ennek értelmében egy személyautóval történő gázolás után, teherautóval, kamionnal vagy motorral szabályosan közlekedhet tovább a gázoló.