Kiindulás a dízelekből
Lassan úgy járnak az autógyártók a takarékos modellek elnevezésével, mint nemrég a modern dízelek T, I, D és C betűinek kombinálásával. A kínálat bővülésével egyre fogynak a lehetőségek. Az Eco szóból az Opelnél Ecoflex, a Fordnál ECOnetic, a SEAT-nál Ecomotive lett.
A takarékos autókat minden gyár az adott típus legalacsonyabb étvágyú tagjából áll neki kifaragni. Ez dízelmotort jelent, ami érvényes az Opel Corsától a C30-as Volvón át a Ford Mondeóig mindegyikre. A fogyasztáscsökkentés nem túl költséges módszerei is hasonlóak. Hosszabbra áttételezett váltóval alacsonyabb fordulaton jár a motor, ezt a módosított vezérlés megtámogatja alacsonyabb alapjárattal.
Hasonló módszerek
A légellenállást kiegészítő légterelőkkel, részben letakart hűtőnyílásokkal és alsó burkolattal lehet mérsékelni. Mindezt csekélyebb gördülési ellenállású, keményre fújt és néha igen keskeny gumiabroncs egészíti ki. A takarékos Ibiza gumija például 165/70 R14-es. A virsliabroncs a légellenálláson is javít, de persze ront a tapadáson. Végül még a csökkentett viszkozitású, folyékonyabb motor- és váltóolajakkal lehet játszani.
A Volkswagen-konszernen belül a SEAT áll a legjobban szén-dioxid-kibocsátással, a 2006-os átlaguk 149 g/km. Ennek ellenére a katalán márkánál is megjelent a Polo BlueMotion technikájára épülő Ibiza, szintén 3,8 l/100 kilométeres átlagfogyasztással. A Skodánál a Fabia Greenline 4,0 literjével javítja a flottafogyasztási számokat.
Az Audi és a Ford is
Nem maradhat ki a buliból az Audi sem, amely a 80 Formel E-vel már az 1980-as évek elején is gyártott szerényebb fogyasztású autót, várakozáskor leálló és magától újrainduló motorral, illetve hosszú ötödik fokozattal. A mai A3 és A4 1,9 TDI e típusokban nem áll le a motor, azt tudják, amit a konszern többi ökoautója.
A Ford három ECOnetic modellt is tervez. Első a Focus, amelyből sikerült a BlueMotion Golfnál takarékosabb autót faragni. 4,5 literrel szemben 4,3-at fogyaszt a szabványos mérés alapján, csupán 115 g/km-es CO2-értékkel. Egy dízel Mondeóval a 140 g/km a cél (5,3 literes fogyasztás), míg egy új kiskocsit 100 gramm alá akar tuszkolni a Ford. Ez a jövő évre várt újdonság az új Fiestából vagy a következő Kából is megszülethet.
Lapozás után kiderül, melyik szupertakarékos autó mikor jelenik meg itthon
A fogyasztást a duplakuplungos, a VW DSG-jéhez hasonló váltókkal is csökkenteni lehet. A modern automatákat takarékos váltási programmal és a fokozatok szaporításával lehet rábírni a spórolásra. A Ford várhatóan a kétliteres Focus és C-MAX dízelben mutatja be elsőként a hatfokozatú duplakuplungos váltót. A VW a közeljövőtől egy hétgangos DSG-vel szerel fel a Polótól a Passatig számos modellt, 250 Nm-es nyomatékig.
Kopasztás súlycsökkentésként
Ha súlycsökkentésről hallunk a takarékos modellekben, legyen gyanús a dolog. Itt nem szénszálas műanyagok és alumínium ajtók, motorházfedelek használatáról van szó, hanem kihagyott extrákról. Az Ibizából például kipakolták a motoros ablakot és a központi zárat, amitől papíron tényleg apad a súly és a fogyasztás, csak ki vesz ilyen fapados autót? Jó hír, hogy a gyár szerint a 99 g/km-es érték akkor is áll, ha a kocsihoz extrákat rendel a tulaj, például légkondit.
Az eredményeket látva az emberben felmerül, hogy vajon miért nem ilyen váltóval, aerodinamikával és motorvezérléssel készül az összes autó? Az egyik ok biztosan az, hogy az önálló Greenline, ecoFLEX és egyéb verziók felmutatása jól eladható a fogyasztóknak.
Miért nincs mindegyikben?
Lám, mi teszünk valamit a környezetért, már 1-2-3 stb. modellünk különösen alacsony szén-dioxid-kibocsátású. Németországban az autóvásárlók 58 százalékának kifejezetten fontos a fogyasztás és 64 százalékuk felárat is fizetne egy takarékosabb, kisebb környezetszennyezésű autóért az Aral friss felmérése szerint.
Egészen más a BMW hozzáállása a szén-dioxid-kérdéshez. Náluk az 1-es, a 3-as és az 5-ös sorozat autóiban egyaránt megtaláljuk a Hatékony Dinamika néven összefoglalt fogyasztáscsökkentési ötleteket. Külön költségek nélkül, már most és minden motorhoz.
Zöldebb modellek: a hazai forgalmazás kezdete
Audi e: A3 és A4 TDI, még 2007-ben
Ford ECOnetic: Focus 1,6 TDCi, 2008 első fele
Opel ecoFLEX: 2008-tól minden típusból, első a Corsa 1,3 CDTI
SEAT Ecomotive: Ibiza TDI, 2008 eleje
Skoda Greenline: Fabia és Fabia Combi TDI, 2008 eleje
Volkswagen BlueMotion: Polo és Passat TDI már igen, Golf 2008
Volvo Efficiency: C30 1,6D, 2008 második fele