Nőnek a flotta eladások
Gazdasági megszorítások ide vagy oda, a flottaeladások stabil részét képezik az autóeladásoknak minden évben. Míg a magánszemélyek által vásárolt személyautók száma mostanában esést mutat, addig a céges/flotta eladások ezzel ellentétes módon változnak.
A jelentős flottakedvezményekkel árusított autók persze nem hoznak akkora hasznot, mint a magánvásárlóknak értékesített darabok, de a mennyiség, és a várható szervizköltségek miatt mégiscsak számottevő nyereséget biztosítanak.
Megyeri György a General Motors Magyarország értékesítési, marketing és szerviz igazgatója szerint a céges vásárlók minden esetben nagyobb kedvezményben részesülnek, mint a magánszemélyek, és ez nem a GM sajátságos piacpolitikája.
Legyen szó akár egyetlen autóról, az engedmény általában mindenhol nagyobb céges vásárlók esetében, mint amit az
utcáról betévedve hosszas alkudozás után saját magunk ki tudnánk csikarni magánvásárlóként. Ha egy épp futó akció miatt nincs lehetőség további árkedvezményre, biztosak lehetünk benne, hogy egyéb kedvezményekkel próbálnak majd rábírni minket a vásárlásra. Ennek oka részben a későbbi együttműködés lehetőségében rejlik.
Itt is nyomulni kell
A flottavásárlás rendszerint nem úgy történik, hogy egy cég igényei megfogalmazása és világgá kürtölése után várja, hogy beérkezzen a legkedvezőbb ajánlat. A flotta vásárlók kegyeiért kemény harc megy, az autós cégek mindegyikénél külön részleg foglalkozik ezzel a szegmenssel.
A márkakereskedések mellett általában az importőr is értékesít, de az ún. hideghívások (idegen cégek felhívása és
meggyőzése) és a lízingcégeken keresztül történő értékesítések is jócskán hoznak a konyhára. Legkevésbé aspontán beérkező ajánlatkérésekre lehet számítani, tudtuk meg a Peugeot illetékesétől.
Az árengedmények mellett az eladók jelentős szervizkedvezmények nyújtásával próbálnak vevőt csalogatni, – lássuk be – erre a bődületesen drága alkatrész és munkadíjak fényében van is lehetőségük. Az ilyen fajta kedvezmény vagy egyéni megbeszélés alapján, vagy egy előre meghatározott szabályrendszer alapján működik, ami rendszerint a flotta méretétől függően változik.
A következő oldalon kiderül mire kell figyelni cégautó vásárlásakor
A céges autók hátrányai
Ugyan sokaknak jól jönne egy céges autó, azért vannak olyan dolgok, amikkel meg kell barátkozniuk a használóknak. Kívülről szemlélve ugyan csekély problémának tűnik, de a céges autó sok esetben kevésbé tükrözi használójának autóval szemben támasztott preferenciáit.
A flottaautók kiválasztása általában egy bizonyos összeghatárig történhet, de ez rendszerint nem azt jelenti, hogy misaját magunk kiválaszthatjuk a szalonban jövendőbeli négykerekűnket. A vállalat rendszerint meghatároz néhány márkát, amelyekből később választani fog, és több autó beszerzésénél ebből egyetlen egy lesz a nyerő. Feltehetőleg nem a mi igényeink, hanem a kedvezmények mértéke lesz az, ami alapján választani fognak.
Nincs két azonos vállalat, – és országonként is jelentős eltérések lehetnek -, de a flottában beszerzett autókra manapság már nem jellemző, hogy az átlagosnál rosszabbul lennének felszerelve. A tapasztalatok alapján – a haszonjárművek kivételével – már nem spórolják ki a klímát, sőt még biztonsági elektronikákra is költenek a vállalatok. Példaértékű, hogy mostanában egyre több cég vezetéstechnikai képzésre is beíratja alkalmazottjait.
További nehezítés, hogy a beszerző vállalatok sokszor érthetetlen és megmagyarázhatatlan feltételeket
ismegszabnak. Hallottunk olyanról, hogy megtiltották az összkerékhajtású autók választását, így a felsővezető kénytelen volt beérni egy elsőkerék-hajtású Audival, és ezzel együtt egy kisebb motorral. Ilyen megszorításokkal azért még együtt lehet élni.
A kiválasztásnál mindenhol lényeges szempont, hogy az autó maradványértéke minél magasabb legyen, és így a lehető legkisebb veszteséggel lehessen majd megszabadulni tőle, ha három vagy öt év múlva eljött ennek az ideje.
A cégautó lenyomja az árat
Eladói oldalon sem minden fenékig tejfel a cégautók körül. A nagy flottáknál olyan nyomott árakat várnak el a vásárlók, amelyeknél már elképzelhető, hogy haszon nélkül kénytelen értékesíteni a gyár. Ilyen kedvezmények elérése kapacitásfelesleggel rendelkező gyártóknál lehetséges, ahol egy esetleges üzemzárást is bekalkulálnak, miközben a saját hasznukat is feláldozzák.
Emiatt, valamint a nagyobb szervizkedvezmények miatt az összes hazai importőr jobban jár, ha kisebb mennyiségenként szabadul meg járműveitől. Nem csoda, hogy egyes márkák a KKV szektort bombázzák leginkább ajánlataikkal, ahol a néhány fős flottánál még több haszon maradhat az eladónál. Ennek ellenére a multik vásárolják a céges autók túlnyomó részét.
A nagy flották másik veszélye, hogy a tömegével piacra szabaduló fiatal autók erős konkurenciát jelentenek az új autóeladásoknak. Ez főként a fél – egyéves korban eladott kölcsönzői autókra jellemző, amelyekért akár 40 százalékkal kevesebbet kérnek mint új korukban.
A Golf/Astra kategória megy
A legtöbb cégautó itthon a Golf/Astra méretű alsóközép-kategóriából kerül ki. A kisebbeket jellemzőn autókölcsönzők veszik, a nagyobbakat pedig csak a magasabb beosztásban lévő vezetők kapják meg.
A flottaeladások egyes gyártóknál az összes eladott autók 30-40 százalékát is kiteszik, (pl. Peugeot, Opel, Ford), míg máshol ez a szám 10 százalék körül, vagy az alatt mozog (pl. Mazda, Toyota).
Ugyan a középkategória nem a legnépszerűbb kategória a cégautók között, arányában ebben a kategóriában teszik ki az eladások legnagyobb részét a cégautók. A Mondeo vagy a Vectra 60-70 százalékát cégnévre veszik, míg ugyanez a szám a Mazda6-osnál 20 százalék körül mozog mindössze.
Mivel az alacsony maradványérték nem csak az eladókra veszélyes, hanem a vevőknek is fontos, gyakrabban kerülnek dízelautók a flottákba. Az árukat jobban tartó dízelek a középkategóriában közel 50 százalékot tesznek ki.