Bármennyire is szeret vezetni az ember, nem biztos, hogy megy neki a parkolás. Ez gyakori idegeskedéssel jár,
Elméletben egyszerű
Nekiment

Nekiment

Nekiment


anyagi kárral, ráadásul elrontja a bénázó egész napját, sőt családi perpatvarokat is eredményez. Valószínűleg ezen gondolatmenet mentén indult el a parkolóasszisztensek fejlesztése több autógyártónál is. Mi elkértük a jelenleg elérhető rendszereket és kipróbáltuk őket.

A próbák szinte minden esetben katasztrofális eredményt hoztak, a rendszerek csak eseti jelleggel akartak működni, a próbák 90 százalékában pedig durva károkozást szerettek volna elkövetni. Nem tudni miért, a parkolóasszisztensek olyan alapvető hibákat vétenek, amelyeket egy óvodás is előre felvázolt volna, ha megkérdezik. Szerintünk egyáltalán nem dolgoznak össze a tolatóradar érzékelőivel, pedig elég logikusnak tűnne ez a módszer. Mivel több különböző megoldás is csődöt mondott elfogadjuk, hogy valószínűleg mégsem olyan könnyű ez, mint amilyennek látszik.

a videó a hirdetés után indul

Hogyan működik?

A parkolóasszisztens nem végez teljesen önálló munkát, de jócskán megkönnyíti a beállást, feltéve hogy jól működik. A mostani rendszerek maguktól tekerik a kormányt, miközben nekünk csak a fékezésről, illetve a finom gázadásról

Simán nekifordítja

Simán nekifordítja

Simán nekifordítja


kell gondoskodnunk. A kezünkre nincs szükség, sőt még a szemünkre is alig, mert kinézik helyettünk a helyet is. De szigorúan csak elméletben.

Jelenleg a Toyota/Lexus féle rendszer, valamint a Volkswagen parkolóautomatikája érhető el itthon, így ezeket próbáltuk. Előbbit egy 30 milliós LS460-ban, utóbbit egy töredékéért kapható VW Touranban. A rendszerek megbízhatóságát jól jellemzi, hogy mindkét márkánál fokozott figyelemre intettek. Ha törik, fizetés lesz a vége, mondták. Magyarán nincs garancia, ha az elektronika átveszi a hatalmat, és randalírozni kezd. Pedig pontosan ez történt.

Olyan volt, mint amikor a Terminatorban öntudatukra ébredtek a számítógépek, és az emberek életére törtek. Mivel egy autó esetén visszafogottabb a fegyverzet, csak a test-test elleni küzdelemmel képesek ártani a gépek. És meg is próbálják.

Lexus LS460

Nagyon bíztunk a Lexusban, csúnya kudarc lett belőle. Hátramenetbe kapcsolva a navigáció méretes képernyője,

30 millió, de parkolni nem tud

30 millió, de parkolni nem tud

30 millió, de parkolni nem tud


egy kamera segítségével az autó mögötti területet mutatja. Ez egyrészt segíti az önálló parkolást is, másrészt az automata rendszert is itt aktiválhatjuk.

Miután megláttuk a nekünk szimpatikus férőhelyet az út szélén, párhuzamosan, vagy merőleges formában, kezdődhet a móka. Megállunk, és R-állásba húzzuk a váltót. Kiválasztjuk, hogy párhuzamosan vagy merőlegesen szeretnénk-e beállni – magától nem jön rá -, majd indul a kvarcjátékozás. A lényeg, hogy a piros színű téglalapot addig mozgassuk a képernyőn, amíg zöldre nem vált, mivel csak akkor képes parkolni a Lexus.

Hogyan lesz a parkolásból károkozás? Könnyen. Folytatás jön, lapozzon!


Máris gondban vagyunk. A vezető és a Lexus asszisztense ugyanis rendszerint nem ugyanonnan szeret parkolni. Gyakran előfordul, hogy hiába visszük a téglalapot a lyukra a kijelzőn, az csaknem akar zöldre váltani. Ilyenkor vagy előre, vagy hátra kell mozogni az autóval, és bízni a szerencsében.
Itt egy lyuk, sajnáljuk?

Itt egy lyuk, sajnáljuk?

Itt egy lyuk, sajnáljuk?


Amennyiben sikerült zöldre váltani, és úgy forgattuk el a kijelölést, ahogy szerintünk jó, akkor jöhet az OK-gomb, és indulhat a manőver. Finoman fékezgetve az autó megindul, a kormány magától forog, és ha minden stimmel, beáll helyettünk. Gázadásra azonnal kikapcsol a segéd, de ha nem fékezünk, akkor is jön a figyelmeztetés. Mivel gázt nem lehet adni, ezért olyan lejtőn ahol már alapjáraton nem kúszik fel, nem is használható az asszisztens.

A gyakorlatban viszont szinte sehol máshol sem. Véletlenszerűen, ötből egyszer működik helyesen, a többi eset csak felesleges időhúzás, és még veszélyes is. Akárhogy trükközünk, egy padka mellé például lehetetlen rendesen betenni a LS-t a parkolósegéddel. Rendszerint csúnyán odavertük volna a felniket, máskor pedig fél méterre álltunk meg, ami egy ekkora luxusautónál azt jelenti, hogy belógunk az út közepéig.

Volt olyan eset, hogy a zöld téglalapot lazán ráraktuk egy másik autóra, és volt olyan is hogy 10 centire parkoltunk le egy másik autóval párhuzamosan. Egyszer egy fal mellé is beálltunk vele szépen, kár hogy a visszapillantó tükörrel nem számolt a masina?

Átvettük az irányítást

Átvettük az irányítást

Átvettük az irányítást


Volkswagen Touran 

Egyszerűbb, de egy fokkal használhatóbb a Lexusnál a VW rendszere. A Touranban nincs saját képernyő, csak az órák közötti fedélzeti számítógép egyszerű kijelzőjét használhatjuk. Kellően alacsony sebességnél (30 km/óra alatt) gombnyomásra aktiválhatjuk a segédet. Az egyszerűen megrajzolt ábrán egyszer csak megjelenik a lyuk és a nyilacska, miután a számítógép szerint alkalmas a hely parkolásra. Máris lépéselőnybe került a VW, mivel a Lexus csak hátramenetben tud választani.

Tudják még:
Az új VW Tiguanba az általunk próbált parkolóasszisztensnek egy fejlettebb változatát szerelik. Ez a Lexushoz hasonlóan élő képet vetít a navigáció képernyőjére, parkol párhuzamosan, és állítólag olyan egyszerű használni, mint a Touranét.

A BMW is régóta próbálkozik hasonló ultrahangos rendszerekkel, szériában viszont a mai napig még nem kínálják. Van viszont egy másik rendszere, ami egy falra szerelt érzékelő segítségével magától beparkolja egy szűk garázsba az autót, miután erre a vezető kívülről egy gombnyomással parancsot adott.

Gyors fékezés, és ha a nyilacska még mindig ég, akkor megkapjuk a rendszerüzenetet is, miszerint indulhat a

Itt kell bekapcsolni

Itt kell bekapcsolni

Itt kell bekapcsolni


parkolás. És láss csodát, a gázzal és a kuplunggal játszva, viszonylag egyszerűen beparkoltunk párhuzamosan. A kormányt ugyan izomból, durván koppanásig kitekeri a gép, a gyilkos padkától mégis elfogadható távolságban sikerül beállni. A Touranban alkalmazott rendszer kizárólag így, párhuzamosan képes parkolni.

Persze problémák itt is lehetnek. Azt még elnéznénk, hogy a távolságot néha ő is eltéveszti, de hogy egy szűkutcában simán nekifordítja az autó elejét a túloldalon parkoló autóknak, az megint csak amatőr hiba. Mindenesetre ez legalább gyorsabb és megbízhatóbb, mint a Lexusé.

Összegzés

Aki a két rendszer valamelyikétől remélte a megoldást parkolási gondjaira, az sok haragost, és még több szervizszámlát fog begyűjteni, de a megoldáshoz nem kerül közelebb. A parkolóasszisztens csak olyan nyaksérülteknek, vagy öregeknek lehet segítség, akiknek már nem lenne szabad autóba ülniük. Aki nem tud parkolni, az gyakoroljon, vagy járjon tömegközlekedéssel. Nálunk mindkét asszisztens megbukott.