Bármennyire is szeret vezetni az ember, nem biztos, hogy megy neki a parkolás. Ez gyakori idegeskedéssel jár,
anyagi kárral, ráadásul elrontja a bénázó egész napját, sőt családi perpatvarokat is eredményez. Valószínűleg ezen gondolatmenet mentén indult el a parkolóasszisztensek fejlesztése több autógyártónál is. Mi elkértük a jelenleg elérhető rendszereket és kipróbáltuk őket.
A próbák szinte minden esetben katasztrofális eredményt hoztak, a rendszerek csak eseti jelleggel akartak működni, a próbák 90 százalékában pedig durva károkozást szerettek volna elkövetni. Nem tudni miért, a parkolóasszisztensek olyan alapvető hibákat vétenek, amelyeket egy óvodás is előre felvázolt volna, ha megkérdezik. Szerintünk egyáltalán nem dolgoznak össze a tolatóradar érzékelőivel, pedig elég logikusnak tűnne ez a módszer. Mivel több különböző megoldás is csődöt mondott elfogadjuk, hogy valószínűleg mégsem olyan könnyű ez, mint amilyennek látszik.
Hogyan működik?
A parkolóasszisztens nem végez teljesen önálló munkát, de jócskán megkönnyíti a beállást, feltéve hogy jól működik. A mostani rendszerek maguktól tekerik a kormányt, miközben nekünk csak a fékezésről, illetve a finom gázadásról
kell gondoskodnunk. A kezünkre nincs szükség, sőt még a szemünkre is alig, mert kinézik helyettünk a helyet is. De szigorúan csak elméletben.
Jelenleg a Toyota/Lexus féle rendszer, valamint a Volkswagen parkolóautomatikája érhető el itthon, így ezeket próbáltuk. Előbbit egy 30 milliós LS460-ban, utóbbit egy töredékéért kapható VW Touranban. A rendszerek megbízhatóságát jól jellemzi, hogy mindkét márkánál fokozott figyelemre intettek. Ha törik, fizetés lesz a vége, mondták. Magyarán nincs garancia, ha az elektronika átveszi a hatalmat, és randalírozni kezd. Pedig pontosan ez történt.
Olyan volt, mint amikor a Terminatorban öntudatukra ébredtek a számítógépek, és az emberek életére törtek. Mivel egy autó esetén visszafogottabb a fegyverzet, csak a test-test elleni küzdelemmel képesek ártani a gépek. És meg is próbálják.
Lexus LS460
Nagyon bíztunk a Lexusban, csúnya kudarc lett belőle. Hátramenetbe kapcsolva a navigáció méretes képernyője,
egy kamera segítségével az autó mögötti területet mutatja. Ez egyrészt segíti az önálló parkolást is, másrészt az automata rendszert is itt aktiválhatjuk.
Miután megláttuk a nekünk szimpatikus férőhelyet az út szélén, párhuzamosan, vagy merőleges formában, kezdődhet a móka. Megállunk, és R-állásba húzzuk a váltót. Kiválasztjuk, hogy párhuzamosan vagy merőlegesen szeretnénk-e beállni – magától nem jön rá -, majd indul a kvarcjátékozás. A lényeg, hogy a piros színű téglalapot addig mozgassuk a képernyőn, amíg zöldre nem vált, mivel csak akkor képes parkolni a Lexus.
Hogyan lesz a parkolásból károkozás? Könnyen. Folytatás jön, lapozzon!
Máris gondban vagyunk. A vezető és a Lexus asszisztense ugyanis rendszerint nem ugyanonnan szeret parkolni. Gyakran előfordul, hogy hiába visszük a téglalapot a lyukra a kijelzőn, az csaknem akar zöldre váltani. Ilyenkor vagy előre, vagy hátra kell mozogni az autóval, és bízni a szerencsében.
Amennyiben sikerült zöldre váltani, és úgy forgattuk el a kijelölést, ahogy szerintünk jó, akkor jöhet az OK-gomb, és indulhat a manőver. Finoman fékezgetve az autó megindul, a kormány magától forog, és ha minden stimmel, beáll helyettünk. Gázadásra azonnal kikapcsol a segéd, de ha nem fékezünk, akkor is jön a figyelmeztetés. Mivel gázt nem lehet adni, ezért olyan lejtőn ahol már alapjáraton nem kúszik fel, nem is használható az asszisztens.
A gyakorlatban viszont szinte sehol máshol sem. Véletlenszerűen, ötből egyszer működik helyesen, a többi eset csak felesleges időhúzás, és még veszélyes is. Akárhogy trükközünk, egy padka mellé például lehetetlen rendesen betenni a LS-t a parkolósegéddel. Rendszerint csúnyán odavertük volna a felniket, máskor pedig fél méterre álltunk meg, ami egy ekkora luxusautónál azt jelenti, hogy belógunk az út közepéig.
Volt olyan eset, hogy a zöld téglalapot lazán ráraktuk egy másik autóra, és volt olyan is hogy 10 centire parkoltunk le egy másik autóval párhuzamosan. Egyszer egy fal mellé is beálltunk vele szépen, kár hogy a visszapillantó tükörrel nem számolt a masina?
Volkswagen Touran
Egyszerűbb, de egy fokkal használhatóbb a Lexusnál a VW rendszere. A Touranban nincs saját képernyő, csak az órák közötti fedélzeti számítógép egyszerű kijelzőjét használhatjuk. Kellően alacsony sebességnél (30 km/óra alatt) gombnyomásra aktiválhatjuk a segédet. Az egyszerűen megrajzolt ábrán egyszer csak megjelenik a lyuk és a nyilacska, miután a számítógép szerint alkalmas a hely parkolásra. Máris lépéselőnybe került a VW, mivel a Lexus csak hátramenetben tud választani.
Tudják még: |
Az új VW Tiguanba az általunk próbált parkolóasszisztensnek egy fejlettebb változatát szerelik. Ez a Lexushoz hasonlóan élő képet vetít a navigáció képernyőjére, parkol párhuzamosan, és állítólag olyan egyszerű használni, mint a Touranét.
A BMW is régóta próbálkozik hasonló ultrahangos rendszerekkel, szériában viszont a mai napig még nem kínálják. Van viszont egy másik rendszere, ami egy falra szerelt érzékelő segítségével magától beparkolja egy szűk garázsba az autót, miután erre a vezető kívülről egy gombnyomással parancsot adott. |
Gyors fékezés, és ha a nyilacska még mindig ég, akkor megkapjuk a rendszerüzenetet is, miszerint indulhat a
parkolás. És láss csodát, a gázzal és a kuplunggal játszva, viszonylag egyszerűen beparkoltunk párhuzamosan. A kormányt ugyan izomból, durván koppanásig kitekeri a gép, a gyilkos padkától mégis elfogadható távolságban sikerül beállni. A Touranban alkalmazott rendszer kizárólag így, párhuzamosan képes parkolni.
Persze problémák itt is lehetnek. Azt még elnéznénk, hogy a távolságot néha ő is eltéveszti, de hogy egy szűkutcában simán nekifordítja az autó elejét a túloldalon parkoló autóknak, az megint csak amatőr hiba. Mindenesetre ez legalább gyorsabb és megbízhatóbb, mint a Lexusé.
Összegzés
Aki a két rendszer valamelyikétől remélte a megoldást parkolási gondjaira, az sok haragost, és még több szervizszámlát fog begyűjteni, de a megoldáshoz nem kerül közelebb. A parkolóasszisztens csak olyan nyaksérülteknek, vagy öregeknek lehet segítség, akiknek már nem lenne szabad autóba ülniük. Aki nem tud parkolni, az gyakoroljon, vagy járjon tömegközlekedéssel. Nálunk mindkét asszisztens megbukott.