Az utóbbi időben a cégnél és azon belül a vezessnél is nagyon megugrott a természetes szaporulat, de előbb-utóbb mindannyian szembesülünk a fenti logisztikai problémával. Legelőször a kórházból hazafelé tartva sokkolhatjuk magunkat a kérdéssel, vajon tényleg teljes biztonságban van-e a frissen érkezett szemünk fénye?

Szerkesztőségi vita

Háttal a legjobb
Anya figyel rám

Anya figyel rám

Anya figyel rám


Már a hét eleji szerkesztőségi szeánszon is parázs vita alakult ki a kérdésben, amikor felmerült a gyermekhordozós téma. Kis csapatunkat a mózeskosár és annak alternatívája osztotta meg ennyire sikeresen, mintha csak valami jóféle népszavazás lenne.

A csapat egyik fele azért ragaszkodik a teljesen sík aljú készséghez, mert ebből az út végén nem kell a még ülni képtelen csöppséget a párnák alól előkotorni. Cserébe valamivel macerásabb a rögzítése és a rendes többpontos babarögzítő öv is hiányzik, csak egy kétpontos puha öv védi elgurulás ellen a babát a tágas kosárban. Igaz, nincs is rá szükség, a mélyfenekű, teknőszerű hordozóból még egy tempósabb szlalomozással sem lehetne kirázni a kicsit.

Aki ilyen ügyesen tud ülni, már utazhat ülve

Aki ilyen ügyesen tud ülni, már utazhat ülve

Aki ilyen ügyesen tud ülni, már utazhat ülve


Félreértésre adhat okot néhány gyermekülést gyártó cég kis matricája is, amin a használatot 0-tól néhány tíz hónapos korig ajánló felirat olvasható. Elméletileg a gyermek rögtön a megszületésétől teljesíti a 0 hónapos kritériumot, pedig ülve maradni még jó ideig nem tud önerőből.

A mózeskosár fanklub elméletének helyességét támasztja alá egy korábbi teszt is, amelyben a néhány hetes kicsik a gyermekülésben ülve fulladtak meg, mert még nem tudták biztonsággal megtartani a fejüket. A legnagyobb veszélyben alvás közben vannak, ilyenkor a lefelé logó fejük miatt az állkapcsuk a mellkasukhoz szorulhat.

Mit mond az orvos?

A legkisebbeknek így jó utazni

A legkisebbeknek így jó utazni

A legkisebbeknek így jó utazni


A gyermekorvos véleménye szerint is kezdetekkor a mózeskosár a befutó, hiszen a kisbaba ebben a hátán fekszik, így ez a helyzet a gerincét sokkal jobban kíméli. A mózeskosár ellen szól, hogy általában drágább az egyszerű gyermekhordozónál, és a mérete is jóval terjedelmesebb annál. Előnye, hogy egyes típusokat akár a babakocsival együtt is meg lehet venni, amit egyszerűen lekapcsolhatunk a kerekes alapról, ha autózással is jár a séta. Ezzel két legyet is üthetünk egy csapásra, ha autózás közben elalszik a gyerek, akkor nem kell átrakodni őt a megérkezéskor.

Lapozás után egy megrázó videó után jönnek a profik és a KRESZ


Felmérés

Kisgyermekes ismerősök körében végzett nem reprezentatív felmérés szerint a legtöbben a mózeskosárra esküsznek, amíg magától nem tud ülni a kicsi. Voltak, akik megpróbálkoztak ugyan a félig fekvő, félig ülő pozíciót biztosító hordozóval is, majd miután többször a párnák közül halászták ki a lecsúszott kis testet, gyorsan beruháztak egy mózeskosárra.

Az átrakodás elmarad

Az átrakodás elmarad

Az átrakodás elmarad


Egyesek szerint a mózeskosár a veszélyesebb, hiszen a gyereket nem lehet úgy belekötni, mint a gyermekhordozóba, így ütközésnél ide-oda csapódhat a pici. Hát valóban igazuk lehet, ha az autó hirtelen több száz métert zuhanna lefelé, akkor valóban lenne rá esély, hogy a kicsi kiessen a mózeskosárból.

Hová szereljük be?

A hátsó ülésen elméletileg nagyobb a biztonság, de ha valamiért beindul a hiszti, akkor nehezen látni, mi is okozta a bajt. Egy vezetés közben hátrafelé tekingető anyuka pedig nem az igazi. Az első ülésre kicsit macerásabb bepasszírozni a kosarat, de így szem előtt van a gyerek. Hallottunk olyan megoldásról is, hogy az első ülés lábterébe a padlóra helyezték a kosarat, ahol stabilan megszorult a szerkezet.

Mit ajánlanak a profik?

Nekik ülésmagasító jár

Nekik ülésmagasító jár

Nekik ülésmagasító jár


A Volvo mérnökei szerint – akiknek több mint negyven év tapasztalatuk van ebben a  kényes témában – a lehető legnagyobb biztonságban akkor vannak a gyerekek autózás közben, ha hátrafelé néző gyermekülésbe rögzítik őket. Persze ilyenkor mindenféleképpen ki kell kapcsolni az első légzsákokat, nehogy bajt okozzanak. Ha ezt nem lehet kiiktatni, akkor marad a hátsó ülés, oda kell rögzíteni. Az efféle autózás egészen három-, négyéves korig működhet, de a svédeknek utána is vannak ötleteik a biztonságosabb utazásra. Amíg a kicsik elérik a 140 centis magasságot, addig ülésmagasító használatát ajánlják.

Mit ír elő a KRESZ?

Pozor, pozor!

Pozor, pozor!

Pozor, pozor!


A KRESZ konkrét típust nem ír elő, megelégszik azzal, hogy az 150 cm-nél alacsonyabb gyermeket – testsúlyához igazodó kialakítású – gyermekbiztonsági rendszerben kell rögzíteni. Ez a kisebbeknél gyermekülést, a nagyobbaknál az autó öveinek használata mellett ülésmagasítót takarhat. A GKM nemrég hozott rendelete szerint azonban kifejezetten tilos a jármű jobb első ülésén a menetiránynak háttal utaztatni a gyereket. Kivétel persze ha nincs a járműben légzsák, illetve ha azt előzőleg kikapcsolták.