Az utóbbi időben a cégnél és azon belül a vezessnél is nagyon megugrott a természetes szaporulat, de előbb-utóbb mindannyian szembesülünk a fenti logisztikai problémával. Legelőször a kórházból hazafelé tartva sokkolhatjuk magunkat a kérdéssel, vajon tényleg teljes biztonságban van-e a frissen érkezett szemünk fénye?
Szerkesztőségi vita
Már a hét eleji szerkesztőségi szeánszon is parázs vita alakult ki a kérdésben, amikor felmerült a gyermekhordozós téma. Kis csapatunkat a mózeskosár és annak alternatívája osztotta meg ennyire sikeresen, mintha csak valami jóféle népszavazás lenne.
A csapat egyik fele azért ragaszkodik a teljesen sík aljú készséghez, mert ebből az út végén nem kell a még ülni képtelen csöppséget a párnák alól előkotorni. Cserébe valamivel macerásabb a rögzítése és a rendes többpontos babarögzítő öv is hiányzik, csak egy kétpontos puha öv védi elgurulás ellen a babát a tágas kosárban. Igaz, nincs is rá szükség, a mélyfenekű, teknőszerű hordozóból még egy tempósabb szlalomozással sem lehetne kirázni a kicsit.
Félreértésre adhat okot néhány gyermekülést gyártó cég kis matricája is, amin a használatot 0-tól néhány tíz hónapos korig ajánló felirat olvasható. Elméletileg a gyermek rögtön a megszületésétől teljesíti a 0 hónapos kritériumot, pedig ülve maradni még jó ideig nem tud önerőből.
A mózeskosár fanklub elméletének helyességét támasztja alá egy korábbi teszt is, amelyben a néhány hetes kicsik a gyermekülésben ülve fulladtak meg, mert még nem tudták biztonsággal megtartani a fejüket. A legnagyobb veszélyben alvás közben vannak, ilyenkor a lefelé logó fejük miatt az állkapcsuk a mellkasukhoz szorulhat.
Mit mond az orvos?
A gyermekorvos véleménye szerint is kezdetekkor a mózeskosár a befutó, hiszen a kisbaba ebben a hátán fekszik, így ez a helyzet a gerincét sokkal jobban kíméli. A mózeskosár ellen szól, hogy általában drágább az egyszerű gyermekhordozónál, és a mérete is jóval terjedelmesebb annál. Előnye, hogy egyes típusokat akár a babakocsival együtt is meg lehet venni, amit egyszerűen lekapcsolhatunk a kerekes alapról, ha autózással is jár a séta. Ezzel két legyet is üthetünk egy csapásra, ha autózás közben elalszik a gyerek, akkor nem kell átrakodni őt a megérkezéskor.
Lapozás után egy megrázó videó után jönnek a profik és a KRESZ
Felmérés
Kisgyermekes ismerősök körében végzett nem reprezentatív felmérés szerint a legtöbben a mózeskosárra esküsznek, amíg magától nem tud ülni a kicsi. Voltak, akik megpróbálkoztak ugyan a félig fekvő, félig ülő pozíciót biztosító hordozóval is, majd miután többször a párnák közül halászták ki a lecsúszott kis testet, gyorsan beruháztak egy mózeskosárra.
Egyesek szerint a mózeskosár a veszélyesebb, hiszen a gyereket nem lehet úgy belekötni, mint a gyermekhordozóba, így ütközésnél ide-oda csapódhat a pici. Hát valóban igazuk lehet, ha az autó hirtelen több száz métert zuhanna lefelé, akkor valóban lenne rá esély, hogy a kicsi kiessen a mózeskosárból.
Hová szereljük be?
A hátsó ülésen elméletileg nagyobb a biztonság, de ha valamiért beindul a hiszti, akkor nehezen látni, mi is okozta a bajt. Egy vezetés közben hátrafelé tekingető anyuka pedig nem az igazi. Az első ülésre kicsit macerásabb bepasszírozni a kosarat, de így szem előtt van a gyerek. Hallottunk olyan megoldásról is, hogy az első ülés lábterébe a padlóra helyezték a kosarat, ahol stabilan megszorult a szerkezet.
Mit ajánlanak a profik?
A Volvo mérnökei szerint – akiknek több mint negyven év tapasztalatuk van ebben a kényes témában – a lehető legnagyobb biztonságban akkor vannak a gyerekek autózás közben, ha hátrafelé néző gyermekülésbe rögzítik őket. Persze ilyenkor mindenféleképpen ki kell kapcsolni az első légzsákokat, nehogy bajt okozzanak. Ha ezt nem lehet kiiktatni, akkor marad a hátsó ülés, oda kell rögzíteni. Az efféle autózás egészen három-, négyéves korig működhet, de a svédeknek utána is vannak ötleteik a biztonságosabb utazásra. Amíg a kicsik elérik a 140 centis magasságot, addig ülésmagasító használatát ajánlják.
Mit ír elő a KRESZ?
A KRESZ konkrét típust nem ír elő, megelégszik azzal, hogy az 150 cm-nél alacsonyabb gyermeket – testsúlyához igazodó kialakítású – gyermekbiztonsági rendszerben kell rögzíteni. Ez a kisebbeknél gyermekülést, a nagyobbaknál az autó öveinek használata mellett ülésmagasítót takarhat. A GKM nemrég hozott rendelete szerint azonban kifejezetten tilos a jármű jobb első ülésén a menetiránynak háttal utaztatni a gyereket. Kivétel persze ha nincs a járműben légzsák, illetve ha azt előzőleg kikapcsolták.