Megérkeztem az angyalok városába, Los Angelesbe, ahol múlt héten nyitotta kapuit az LA Auto Show a Convention Centerben. A 11 órás repülőutat 2 nap alatt sem lehet kipihenni, így kicsit fáradtan indultam egy bérelt Toyota Corollával a helyszínre.
Az autókölcsönzéssel itt is átejtettek, ahogyan kell, ugyanis a weboldalon feltüntetett összeg csak tájékoztató jellegű, mint utólag kiderült. Nem tartalmazza például a 20 dolláros felárat a nemzetközi jogosítványért, plusz egyéb apróságokat sem. Hőbörögni persze így sincs okom, mert a napi összeg ezután sem ment sokkal 5000 forint felé, amiért otthon max egy fapados Fabiát tudnék bérelni.
Ennyiért itt egy légkondis Corolla jutott 12 ezer mérfölddel, igaz az ablaka tekerős volt, és a kormány sem állítható hosszirányban. Sőt egy törés miatt még a szél is fütyült benne, de hát ez az ára, ha egy kisebb és ismeretlen kölcsönzőhöz fordul az ember.
LA Auto Show 2007 Highlights
A közlekedés rémes errefelé, az ötsávos autópályán reggel és este is araszolnak az autók, pedig ha van rá hely, bőven túllépik a megengedett 65 mérföldes limitet. Jobbról-balról előzgetik egymást, néhol még a 80 mérföldes sebességbe is belecsapnak. Meglepő, hogy az autópályák silány minőségűek, a 24 colos felnik országában nem erre számítottam.
A legzöldebb állam
Mivel Kalfornia az USA legzöldebb állama, itt Los Angelesben kötelező egy kicsit foglalkozni a károsanyag-kibocsátással. Itt, ahol gyakorlatilag nem látni négyhengeres motorral szerelt autót az utakon, ahol olyan gyakoriak a V8-as benzintemető pick-upok, mint otthon a Suzuki Swiftek. Itt lesz ám csak nagy feladat átütni a zöld autókat.
Green Car of the Year: Chevrolet Tahoe Hybrid |
Amerikában a Green Car Journal magazin szervezésében minden évben kiválasztanak és kitüntetnek egy környezetkímélő autót, Az Év Zöld Autója címmel. Idén a nyolcszemélyes Chevrolet Tahoe Hybrid lett a győztes.
A bazi nagy SUV kis sebességnél képes kizárólag elektromos motorral is üzemelni, autópályán pedig a rásegítés mellett lekapcsol a hengerek fele, ha épp nincs rájuk szükség. |
A legtöbb gyártó érzi, hogy baj van, egyre-másra hoznak ki takarékosnak vélt modelleket, de ezek általában V8-as benzinmotor mellé fabrikált elektromotorban merülnek ki. Az igaz környezetkímélő autók itt is drágák, és mivel hidrogénkútból sincs minden sarkon, elterjedésük még varát magára. Ilyen autókkal egyelőre csak a hollywoodi sztárok járnak, ez pedig még kevés egy átlagos amerikai ösztönzéshez.
Így történhet meg az is, hogy a Mercedesnél az 5,8 litert fogyasztó 265 lóerős S400 BLUETEC HYBRID-nek alig szentelnek néhány mondatot, szemben a 457 lóerős C63 AMG-vel, aminek mindenki úgy örült, mint majom a farkának. Kár, hogy a várt BMW X3-as konkurens, a GLK bemutatása elmaradt.
Jönnek az igazi lóerők, a következő oldalon például lesz szó 600 lóerős Dodge Viperről. Nem menjenek sehova, akarom mondani tessenek lapozni!
Az Audinál és a Volkswagennél a dízeleket népszerűsítették a felszólalók, ezeket ugyanis nem kedvelik errefelé. A helyiek szerint, ami gázolajjal működik, az hangos és lomha, és ezt teljesen komolyan gondolják. A VW sok időt nem is pazarolt a győzködésre, inkább elővezette a space up! Blue tanulmányautót, ami egy ügyes, kis helyigényű üzemanyagcellás megoldást alkalmaz, és elektromotorja konnektorról is tölthető.
Öt perc múlva az Audinál megint inkább a dízelmotorok előnyeit ecsetelték a hibridekkel szemben, és a háromliteres 240 lóerős dízellel mindjárt be is mutatták a pofás Cross Cabriolet tanulmányautót. A vászontetős terepkabrió a Q5-ös Audira fog épülni, amit a GLK-hoz hasonlóan szintén elfelejtettek leleplezni.
A japánok
Hazaszeretet ide vagy oda, japán autókból itt bizony több rohangál, mint a helyi márkákból. A Toyota Camry igazi népautó, sokat látni Honda Accordot, (vagy az annak megfelelő Acurát), de Infintiből és Lexusból is van dögivel. Ezek a márkák európai szemmel nem sok újdonságot hoztak a szalonra, főleg a korábban bemutatott modelleket mutogatták.
A Nissan azért elsütötte a második generációs Muranót, amit inkább egy enyhe ráncfelvarrásnak lehetne nézni, sőt szebbnek sem lett szebb. Amerikában év elejére, Európában csak 2008 végére ígérték a megjelenést. A Skyline GT-R sokkal több embert érdekelt itt is, ami kedvező ára miatt biztosan kelendő lesz.
A Hondánál a legnagyobb figyelmet a nulla károsanyag-kibocsátású FCX-Clarity kapta, ami úgy néz ki, mintha egy Volkswagen Passatot nagyon elrondítottak volna. Ez a masina limitált példányszámban jövő nyárra elérhető lesz az USA-ban. Teljesítménye 136 lóerő, hatótávolsága több mint 400 kilométer, utána viszont nagyon gyorsan kell találni egy hidrogénkutat.
A Toyotához egy agyontuningolt Corolla érkezett, valamint a gazdaságosnak egyáltalán nem mondható, böhöm nagy SUV, a Sequoia legújabb változata. Ehhez 381 lóerős, 5,7-es V8-ast is kínál a Toyota, csak azért hogy tartsa a lépést a versenytársakkal.
Akik itthon vannak
A GM vezetője Bob Lutz a környezetvédelemre építette fel a Chevrolet körüli mondandóját, és teljesen igaza volt. Papíron egyik másik gyártónak sincs ennyi hibridje és kisfogyasztású modellje egyszerre, ráadásul a Green Car of the Year öt döntőséből három GM termék volt. Az ilyet meg kell lovagolni.
Bejelentette továbbá, hogy hamarosan gyártásba kerülhet a Beat nevű kisautó, amit szavazás alapján hoztak ki a legjobbnak három hasonló méretű városi járgány közül.
A Chrysler két 5,7 literes HEMI motorral felvértezett SUV-ot, az Aspent, és a Dodge Durango Hybridet hozta el, melyek mindketten ugyanazt a GM, Mercedes és BMW által kifejlesztett hibridmegoldást használják, amit a Chevy Tahoe is. Ezzel városban 40, autópályán 25 százalékos üzemanyag-csökkenést lehet elérni.
A Dodge Viper ACR már kevésbé spórolós, a 8,4 literes(!) V10-es 600 lóerőt képes átvinni az aszfaltra, ha jó napunk van. A brutális versenyautó 36 kilogrammal könnyebb mint a SRT-10-es Viper, amit a hifi és a felesleges szigetelések száműzésével értek el. Ez egy vérbeli amerikai cucc.