Rajtunk spórolnak
Szegény autógyárak! Egyszerre sújtják őket a megdráguló nyersanyagok, az egyre gyengülő dollár, meg ott van ugye a magmaközeli hobbitlázadás, nem is beszélve a nagybani helyzetről. Biztos a sok nehézség teszi, hogy időnként magától értetődő dolgokat is lecsípnek az autók szériafelszereltségéből. Úgy látszik, minél nevesebb egy márka, annál többet engedhet meg magának.
A prémium márkák sem kivételeznek
Szép tétel az első-hátsó olvasólámpa, ami egy alapáron 9,2 milliós 320d Touringba nem jár, csak a nagyobb motorok kifizetése esetén. A BMW felszereltségi politikájába az is belefér, hogy egy hathengeres és 12 milliós 325xi-t műanyag kormánnyal gyártsanak le.
Bőrbevonatú volán csak a 330d-től illetve a 330i-től jár. Ennyit tesz a betonbiztos márkaarculat és az emberekben a vágy, hogy BMW-jük legyen. Persze felárért bárki kérheti a finom tapintású volánt, csak ne feledjük bejelölni az opciós listán.
A nagyon részletes felszereltségi listák veszélye, hogy olyasmi is belekerül, aminek említése az adott szinten ciki.
A 3-as sorozaté például a kanyarstabilizátort is hozza, aminek talán a Dacia Logan esetében volna jelentősége. Ott ugyanis a létező legolcsóbb modellből kispórolják az oldaldőlést csökkentő acélrudat.
Ügyes a Dacia és a Mercedes is
Ha már szóba került a Logan, az MCV felszereltsége is sajátságos, vagyis inkább szánalmas. A Logan nálunk nem abszolút értelemben drága, hanem kiviteléhez képest. Nem találtunk még egy autót, amelyből 2,35 millióért hiányozna a térképtartó az első ajtókról, a belsőlevegő-keringtetés lehetősége és a csomagtér-világítás. Hogyan lehetett épp a nagyszobányi csomagterű kombi Loganból kispórolni a filléres foglalatot, izzót és drótot?
Hasonlóan gyalázatos megoldás, ha egy prémiumtermékben nem lehet tengelyirányban állítani a kormányt. A Mercedes-Benz A-osztály ilyen autó. Az ember elvárná, hogy ne csak magasságában lehessen állítgatni a kormányt, de a Mercinél ez nem fér bele.
Aki a többek között a Citroën C3-ban is megkapott kormányállításra vágyik, az lesz szíves leperkálni 43 200 forintot. De a dízelekhez 151 200 forintért adni a részecskeszűrőt ugyanilyen égő. A Hyundai miért tudja alapáron kiszűrni a rákkeltőnek tartott koromrészecskéket az összes dízel i30 kipufogógázából?
Eddig csak európai márkák kaptak, de a japánok is igazi spúrok. Folytatás a második oldalon
Rákkeltő korom? Hadd jöjjön!
Tulajdonképpen az A-osztály még hagyján a dupla ennyibe kerülő Audi A6-hoz képest, amelyből egy TDI csak akkor száguld korommentesen, ha a tulaj rászán erre 200 ezret extraként.
Németországban egy A6 szintjén ez fel sem merülhetne, de az itthoni piac nem ismeri, nem igényli és főleg ritkán fizeti meg a koromcsapdát. A miniszteri Audival szemben az 1-es BMW összes dízelváltozata megkapja a koromcsapdát, de a BMW ismét megtesz valamit, amit a konkurensek (A-osztály, Audi A3) nem mernek. Történetesen kizárólag a 123d-hez és a 130i-hez ad szériában légkondicionálót, de még ott sem automatát.
Nagy spúrok a japánok
Aki beleszeret – 7,4 milliótól fölfelé – egy 120d-be, az nyissa ki az ablakot, esetleg fúrjon fel ízléses ventilátort a műszerfal közepére vagy dellázzon szépen a klímaberendezésért. Pedig ma légkondi nélkül harmadennyi pénzért is csak maroknyi zárvány vesz új autót.
De van miért szapulni a japán és koreai autógyárakat is. Náluk többek között azon divat fukarkodni, hogy az első utasüléshez nem adnak magasságállítást.
Ez fel sem tűnik a próbaúton, mert az ember ugye a vezetésre koncentrál, az értékesítő meg nem fog rá panaszkodni, de igazi ruppótlanság megtagadni az utastól, aki egy tolótetővel már nem biztos, hogy elfér.
Egy Hyundai Atost nem kritizálnák emiatt, de az erősen gáz, hogy ilyesmi még egy Honda Accordban is előfordul.
Nyomhatod a gombot
Főleg a távol-keleti gyártók irritálóak a becsípődésgátló ügyében is. Ezt a kütyüt kell hiányolnunk akkor, ha egy kocsiban a motoros ablak nem szalad fel egy gombnyomásra végig.
Kultúrállamokban csak akkor mozog az üveg a két végpont között, ha egy érzékelő felfedezi az útjába szoruló kezet vagy gyermeknyakat, és ilyenkor megállítja az ablakot.
Ez a cucc azonban pénzbe kerül, így a japók legfeljebb a vezető oldali ablakhoz telepítik, de néha még oda sem, amit az Auto down felirat jelez. Inkább húzza csak a gombot az utas. Egy Opel Corsa mind a négy ablaknál képes produkálni azt a kényelmet, amit egy 9 milliós Mitsubishi Outlander csak bal elöl.
Jó lesz az dobfékkel is
Míg a kényelmi felszereltség megnyirbálása csak ellenszenves, a biztonságból elvenni bűn. Utcán tűnt fel egy fekete tükrös és fényezetlen kilincses Ford Focuson, hogy hátul dobféke van. Nem hittem el, hogy 2007 végén ez létezhet az alsó középkategóriában egy vezető márkánál, de tényleg. Kár egy ennyire gagyi megoldással rontani a Focus renoméját. Aki tud hasonlót, az írjon bátran, mert ez valószínűleg csak a szüret legjava.
Olvasói észrevételek:
Hiányzó extrák cikkhez:
Milyen ciki, hogy az Opel az 1,6-os Astrához is dobféket ad hátra?
Milyen ciki az, hogy szintén az Opel, szintén az Astrához, a műszerfalra és az első ajtókra felteszi az aludekor borítást, de a hátsó ajtókra már nem jut?
Milyen ciki az, hogy a komfort fokozat egy Lagunába szintén csak a bal első ablakhoz jut?
Milyen ciki az, hogy közel 4 milliós autókhoz nem széria a ködlámpa? stb.
—
Másik ciki: Ford Focus II-nél csak a Ghia felszereltséghez jár szövet az ajtókárpitra, amúgy háromszínű műanyag. Nem lenne baj, ha olyan puha lenne, mint a Zsigulié volt, de nem az…
—
Még valami a cikkhez:
nem csak az A osztály és az A6 nem kap szériában részecskeszűrőt, hanem még a 13 milliós MB E 320 CDI-hez is 190.800 ft-ot kell leszurkolni érte.
A BMW-nél pedig nem csak az 1-es, hanem minden széria minden dízel modellje tartalmazza alapáron, ha jól tudom, egyedülálló módon.
—
Mondok egy ékes példát a gyártó szemétségére. focus/fusion motorok szériában hidegindító funkcióval rendelkeznek -25 fok alatt. De! A külső hőmérsékletet csak feláras fedélzeti számítógép jelzi ki. Ergo, ha a motor tudja, mikor van -25 fok, nyilván ki is tudná azt jelezni a 2 gyári kijelző valamelyikén, de nem, mert azt csak 35 ezer kemény magyar forintért lehet előcsalogatni (nyilván több más funkcióval együtt) a járműből. Na ez az igazi pofátlanság, meg a „menüből kapcsolható” funkciók.
—
Tisztelt Szerkesztőség!
Cikkükön felbuzdulva én is összeszedtem néhány lehúzós extra ajánlatot.
Suzuki: ők is imádják a dobfékeket, mert még a közel 10 milliós Vitarákban is ilyen működik a hátsó kerekeknél.
Fiat: szerintük a hátul ülők nyaka törjön ki, mert a Punto Classichoz feláras a hátsó fejtámla, a Grandéban és az új Bravóban is csak 2 van belőle, a 3. utasnak nyugodtan repedhetnek a csigolyái. A zárható tanksapkát előszeretettel említik a drágább típusok esetében mint a szériafelszereltség egyik ékes pontját. Nevetséges…
Szinte minden márka esetében: A gyári cd-s, mp3-as rádió. Vagyonokba kerül. 70-120 ezer vagy még több. Boltban egy ilyen cucc egy jobb akció keretében 16-18 e Ft-tól elhozható. Ráadásul a gyári cucc nélkül a szépen megformált műszerfal annyira ocsmány, hogy szerintem ma nincs ember, akinek van gyomra egy 3-4 milliós kocsiban a lyukas műszerfalba illesztett utólagos cuccot nézni nap, mint nap.
Hasonlóan zűrös a központi zár. Sokan nem adják szériában, nyomkodjon csak a tulaj gombokat az ajtókon. Ahol széria, ott meg a filléres távirányítót adják vagyonokért, pláne ha bicskás kulccsal szeretnénk párosítani.
Opel: Számtalan típusuk alapváltozata első elektromos ablak nélkül. 3 millió fölött tekergetni jó móka…
Egyébként a sánta felszereltség miatt leginkább a magyarországi vezérképviseletek okolhatók, akik filléres dolgokon próbálnak spórolni. Európa nyugati felében hírből se hallanak a vásárlók az oldal- és a függönylégzsák hiányáról a Focusnál vagy a Bravonál.
Tisztelettel:
B. G.
—
Az autóeladás csúnya átverés – Extrák súlyos pénzekért
Meg kell nézni a kettes Yarist is. Az első verzióban még mind a négy keréken tárcsafék volt. Ma hátul csak dobfékkel!! lehet kapni. Ugyanígy nincs a hátsó ajtókban elektromos ablakemelő, még felárért sem, még az EXE közel 4 milliós felszereltségében sem! Üdv, zs.