Bizalmatlanok vagyunk a benzinkutasokkal szemben. A most futó szavazás szerint csak ötből egy olvasónk bízza rájuk a tankolást, a válaszolók 9 százaléka kizárólag akkor, ha öltözéke miatt rákényszerül, 73 százalék viszont mindig saját maga tankol.
Mi is. Főleg azért, mert maroknyi szemétláda lejáratta a tisztességes töltőállomás-kezelőket, ahogy hivatalosan nevezik őket. Bár a benzinkúti átverések füstje nagyobb a lángjánál, a csekély veszély is csökken apró változtatásokkal.
1. Oda se jöjjön
Ha nem vágyunk segítségre a tankoláshoz, a benzinkutastól távoli kútoszlophoz hajtsunk, szálljunk ki rögtön, akasszuk le a töltőpisztolyt és jelezzük neki, hogy megy ez egyedül. Mindezt emberszabásúakhoz illően, ne úgy, ahogy Csubakka segít Darth Vadernek.
2. Autópályán ne!
Autópályán lehetőleg ne tankoljunk, mert drága, de van egy másik ok is. Ahol a reklamáló autós nehezen tud visszafordulni, ott nagyobb lehet a kísértés a trükközésre – mesélte egy benzinkutas ismerősöm. Van benne valami: az ügyfél a vélt sérelme miatt nem biztos, hogy elmegy a következő lehajtóig, megfordul, visszaautózik és kiveri a balhét.
3. Fizessünk bank- vagy benzinkártyával!
Bankkártyával sokszor lassabb az ügymenet, de az összeget mi igazoljuk és aláírásakor is nyoma van annak, hogy mennyit hagyunk ott a kasszánál. A megkapott bizonylaton tételesen szerepel, hogy miért és mennyit fizetünk, ennél korrektebb felállást nehéz kitalálni.
Elmarad továbbá a készpénzfelvételi díj, ami jóval többre rúg egy bankkártya éves költségénél. Egy céges benzinkártyára minimális árkedvezmény szokott járni, utólagos elszámolással fizetünk és a bankkártyás fizetés dokumentált körülményeit is élvezzük.
4. Tankoljunk mindig kerek összegre!
A benzinkúton történő fizetés pont annyi figyelmet igényel, mint bármilyen más vásárlás. A tévedést könnyebb elkerülni, ha kerek összegre tankolunk. Mindig belefér még annyi a tankba, hogy a nehezen követhető 11 258 forint helyett 11 400 forintból kelljen visszaadni. Ez a módszer akkor működik, ha nem csábulunk el a shopokban szétszórt ezernyi cuccra, a DVD-től a stupid matricákon át a rágóig.
Vannak tippek a túloldalon is, például ne a pultos hölgyek bájaira összpontosítsunk
5. Ne csak a mellei közé!
Ha kizárólag a pultos bájaira vagy finom kezeire bírunk koncentrálni, akkor nehezen észleljük az eltérést a visszajáróval. Kollégánk is utólag érzett rá, hogy rosszul kapott vissza, húszezres helyett tízesből. Reklamált, majd a töltőállomás vezetője visszahívta őt a zárásra, ahol kijött a tévedés és visszakapta a pénzét.
Nem kellett anyázni, a kislány elnézte, ő az ingerek csillapodtával észrevette, és csak estig kellett nélkülöznie az összeget. Azért tudjunk róla, hogy aki pénzzel dolgozik, az előbb-utóbb biztosan hibázik, de nem feltétlenül csalási szándékkal és néha a saját rovására.
6. Reklamáljunk odafent!
Amennyiben helyben nem sikerült rendezni a vitát, a vásárlók könyvébe történő beíráson túl jelezzük sérelmünket az olajtársaság központjának! Az arculatukra kényes nagy multiktól elvárhatjuk, hogy segítsenek tisztázni az ügyet, ami nekik is érdekük.
7. Legyünk törzsvásárlók!
Édesanyámnak a sarki közértben szólnak, ha régi a hús vagy épp érdemes megvenni valamit, és nem verik át az apróval sem. Mert törzsvásárló, aki érték. A gyakran betérő ügyfelet benzinkúton is kár elriasztani azzal az egyszeri haszonnal, ha a drágábbik naftával nyomják tele egy hölgynek a tankot, amit házon belül többen is megtapasztaltak. Törzsvásárlót elveszíteni kockázatos, főleg Budapesten kívül, ahol jobban ismerik egymást az emberek.
8. Nincs olaj? Ne essünk pánikba!
Olaj nélkül meghal a motor, ezért ne utáljuk helyből a benzinkutast, ha felajánlja a szint ellenőrzését. Csak ne nyomban a tankolás után essen neki a nívópálcának! Az olajnak kell akár 10-15 perc, amíg visszafolyik a motor alján lévő teknőbe, ahol ellenőrizhetjük a szintet.
Ha emberünk előáll azzal, hogy hajszál híján besült a motor, de ő literenként 4000-ért tud rá megoldást, akkor várjuk ki a 10 percet és nézzük meg újra, tényleg baj van-e. Ha szükséges az utántöltés, a kezelési útmutató szerinti minőséggel pótoljuk a kenőanyagot. A nagyságrend kedvéért: egy átlagos kocsi teljes olajtöltete 3,5-4 liter, ezért aligha lesz szükségünk rögtön 2 teljes flakonra.
9. Elvileg ez egy szolgáltatás
Gondoljunk arra, hogy a kutas nem csaló, ellenben ő is gyerekeket nevel, neki is drága a távfűtés a panelban, őt is nyomasztja a lakáskölcsön vagy egy ész nélkül megvett autó. Tehát figyeljünk oda, mit kértünk, mit kapunk, mennyit fizetünk és mit írunk alá, de ne legyünk eleve bizalmatlanok azzal, aki helyettünk tankol. Ez eredendően nem a becsapás melegágya, hanem csak egy kényelmi szolgáltatás, amiért jattot illik adni és kész.
Olvasói észrevételek:
Tisztelt Szerkesztőség!
Fel szeretném hívni az autósok figyelmét egyes benzinkutaknál tapasztalható trükkös módszerre, amellyel az autóst készpénzes fizetéskor próbálják megrövidíteni. A módszer lényege, hogy visszaadáskor úgy adnak vissza kevesebbet, hogy a pénztáros a kezét készenlétben tartja a visszaadandó bankjegyen a pénztárgép fiókjában, és ha a vevő megszámolja a visszajáró pénzt és már reklamálni akarna, azonnyomban előkapja a bankjegyet.
Az egyik Shell -kútnál 20000 Ft-ból 13780 Ft-ot kellett volna visszakapnom. A hölgy visszaadott 6680 Ft-ot, majd értetlen arckifejezésemet látva azonnal előhúzott a fiókból egy 5000 Ft-os bankjegyet. Már majdnem eltettem, amikor észrevettem, hogy egy ezressel még mindig kevesebb a visszadott összeg. A hölgy látva, hogy felfedeztem a hiányt, azonnal előhúzta az ezrest, amin a kezét tartotta. Ekkor már pontosan utánaszámoltam a visszajárónak, és kiderült, hogy 100 Ft-tal még mindig be akart csapni. Szóltam neki, hogy még egy százast kellene kapnom, mire a már szintén a keze alatt tartott 100 Ft-ost is kitette a pultra.
Ez a játék hasonlít az „itt a piros , hol a piros” játékra az átverési módszer kifinomultságát tekintve. Ha a legfeltűnőbben hiányzó 5000 Ft-os visszaadása után megkönnyebbülve eltettem volna a pénzt, akkor még mindig 1100 Ft-tal károsítottak volna meg.
Sajnos, hasonló módszerrel találkoztam egy JET-kútnál is, ahol ugyan csak egy lépcsőben, de szintén nagyobb cimletű bankjeggyel kevesebbet akartak visszaadni. A módszer ugyanaz volt, vagyis a hölgy a kezében a bankjeggyel „ugrásra készen” várta, hogy vajon észreveszem-e a hiányt. Ha ilyen esetben erélyesen lépne fel a vevő, talán még úgy is tűnhetne, hogy túlreagálja a dolgot, hiszen a pénztáros „már éppen nyújtani akarta a hiányzó bankjegyet”.
Szóval: VIGYÁZAT AUTÓSOK!
Szeretném, ha ezt a figyelmeztetést közzé tudnák tenni a honlapon az autósok okulására.
Üdvözlettel
borla