Autósok és kismamák
A mi családunkban anyukám adott pénzt legtöbbször alkoholmentes sörért. Ő sosem iszik sört, de amikor valamelyikünket meg akarta lepni egy üveggel, néha bizony mellényúlt a polcon. Édesapámmal mi megköszöntük a kedvességét, majd felhívtuk a figyelmét az alkoholfrei felirat velejáróira és inkább szódát ittunk.
Ám látva a kínálat megugrását, egyre többen választanak tudatosan alkoholmentes sört. A célcsoportot azok alkotják, akik söröznének, de nem fogyaszthatnak alkoholt. Aki az autósokra gondol, az majdnem az egész szegmenst lefedte, de a sörgyárak a kismamákat is megcélozzák. Nekik a szoptatásban segíthet és B-vitamin forrásként érdekes. Horváth Zsolt kollégánk többféle márka érzékszervi vizsgálata után a Borsodi Pólót hordja haza kedvesének, amióta kisfiuk született.
Kilencféle szeszmentes
Emlékeink szerint régebben a piac a Schlossgoldból állt, mára szépen gyarapodott a választék. A közeli nagyáruházban kilencfélét vásároltunk be, legtöbbször nem volt külön neve az alkoholmentes változatnak. Bár Kápé Jancsi néven is lehet világsikert elérni, mi értékeltük, hogy két gyártó kipréselt magából saját nevet a kiegészítő terméknek. Az egyik a Borsodi Póló, a másik a Soproni Szűz.
Utóbbi név is jelzi, hogy a gyártók minden fogadkozása ellenére egyiket sem kevertük volna össze igazi sörrel. Az értékeléseket szövegesen kértük a vezess három elszánt munkatársától a semmitmondó számok helyett. A fegyelemre legkésőbb az ötödik termék megízlelése és a diszkrét böfik jelentkezése után szükségünk volt.
De hova tűnik az alkohol? |
Kétféle módszerrel készülnek az alkoholmentes sörök – mesélt a módszerekről a söriparban jártas ismerősünk. A drágábbik megoldás a kész sörből mesterséges adalékanyagokkal kivonni az alkoholt. A népszerűbb eljárásban az erjesztés mesterséges megállításával kontrollálják az alkoholfokot, ami szeszmentes nedűk esetében 0 és 0,5 százalék közötti. Az alkoholmentes termékek pozícionálása követi a normál változatét, a munkásitaltól a prémium nedűkig. Az alkohol okozta teltebb ízről viszont a legdrágább esetében is le kell mondani forrásunk szerint. |
Vidámságunk már akkor apadni kezdett, amikor végigtekintettünk a műanyag poharakon. Volt némi középsugaras laborhangulata a harmadukig töltött, sárga és felül enyhén habos itókáknak.
Riasztó és iható sörök, értékelés a második oldalon
A szokás hatalma
Az ember óhatatlanul hozzászokik a jóhoz és a rosszhoz is, ezért minél több termékbe kortyoltunk bele, annál rezignáltabban közöltük véleményünket. A sokadik alkoholmentes sör után az ellenérzés annyira letompult, hogy az igazság kedvéért újra végigkortyoltuk az összeset, kivéve a sötét színéről egyértelműen azonosítható Karamalzot. Edina kedvencét egyikünk sem bírta még egyszer letolni a torkán. Jöjjön a véleményünk, szigorúan szubjektíven.
Arany Ászok: Edina: Kesernyés szaga is riasztó. Attila: íze mint a szappanhabé. András: kifakult, aszpartámos Norbi-lötty.
Borsodi Póló: Edina: rémes, egyebet nem tudok elmondani. Attila: kicsit édes, de csúszik. András: elmegy, főleg ebben a mezőnyben.
Buckler: Edina: nem jó. Attila: átlagosan semmilyen, inkább víz. András: keserű, de így is pocsék.
Dreher: Edina: ez is keserű. Attila: mintha jó lenne! András: egész sok benne az ízmolekula.
Holsten: Edina: határeset. Attila: van valami íze, ritka jó ebben a mezőnyben. András: szintetikus, távol legyen!
Karamalz: Edina: nem rossz, olyan, mintha nem is sör volna. Attila: borzalmasan édes, broáf. András: kiöntöttem, nulla áthúzva.
Schlossgold: a műfaj klasszikusa sem menekült. Edina: keserű, fogyasztható. Attila: volt némi íze, de elmúlt. András: még a Szigetre is kevés vizezett sörnek.
Soproni Szűz: Edina: ez is csúnyán sörszagú, de egy fokkal jobb a Stellánál. Attila: enyhe karamell. De egy sörben? András: volt ennél sokkal rosszabb.
Stella Artois: Edina: Fújj. Attila: Hát, ez sem jó. András: a szaga sem ígért sok jót.
A teszt elkészítéséhez lemondtunk a NASA valamint az MTA Kémia Tudományok Osztályának segítségéről, és bátran mellőztük az objektivitás igényét. Alkoholos sörökön szocializált egyedként a megszokott ízekhez mértük a szeszmentes malátalét, ezért is voltunk ennyire csalódottak.
Ebben a felállásban azok a márkák sem ízlettek, amelyeket normál kivitelben örömmel fogyasztunk. Tartva a reklámok befolyásolásától, nem tudtuk mit iszunk a számokkal jelölt poharakból. Vezetni és egyszerre jót is sörözni: nekünk ez nem jött össze. Mint az életben annyiszor, ezúttal sem sikerült úgy dugni, hogy szűzek is maradjunk.